KjellV Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg er kunde hos Canal Digital og kjøpte en PVR-dekoder (ikke HD) for 2-3 år siden. Før påske (2 måneder siden) tok jeg kontakt med Canal Digital om dekoderproblemer, og sitter nå med min fjerde dekoder. Problemene har vært som følger: 1. Dekoderen jeg har hatt lenge begynte å svikte under opptak. På et tilfeldig tidspunkt under opptak slo den seg av og på, og gjorde opptaksfunksjonen ubrukelig. Støynivået på denne boksen var meget bra, og jeg har ingen problemer med å sove når den står på (bor på hybel, så boksen står 2 meter fra senga). 2. Denne dekoderen var død da jeg fikk den. 3. Denne bråkte som et uvær. Det var skikkelig during fra den, og det var plagsomt selv da jeg så på TV. 4. Dekoder nummer fire fungerer egentlig greit, men den bråker litt for mye for min smak. Ikke plagsomt når jeg ser på TV, men skikkelig plagsom når jeg skal sove. Hva kan jeg kreve av Canal Digital nå? Kan jeg kreve noe som helst? - Kan jeg kreve å få byttet dekoderen selv om den ikke støyer mye, men for mye for meg siden jeg skal sove ved siden av den? - Canal Digital har mistet Premier League, så jeg har ikke behov for dekoderen lenger. Kan jeg kreve å få hevet kjøpet, eller å beholde min første dekoder (har ikke sendt den inn enda) og få tilbake en del av pengene jeg betalte for den? Hvis ja til sistnevnte, hvor stor del av kjøpssummen kan jeg kreve å få tilbake? Dekoderen vil da ikke ha fungerende opptaksfunksjon, men vil la meg få inn èn ekstra kanal (Viasat 4). Setter stor pris på alle svar. Endret 21. mai 2010 av KjellV Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg har selv samme mottakertype, og ja den støyer. Men bare når den står på. Du bør derfor slå av mottakeren når du ikke bruker den. Hvis støyet på mottakeren er unormalt høyt, kan det antageligvis regnes som en mangel. Derimot er det å forvente at mottakere med innebygget harddisk vil støye mer enn mottakere uten harddisk. Tviler sterkt på at den mangelen du beskriver er en mangel som er gyldig grunn til reklamasjon, desto mindre Canal Digital spesifikt sa at mottakeren skulle være uten særlig støy. Det at Canal Digital mistet Premier League vil jeg ikke tro i seg selv er grunnlag for å heve kjøpet av en mottaker. Har du derimot noen avtaleperiode hos Canal Digital kan det være grunnlag for oppsigelse av abonnementsavtalen, men antagelig ikke siden de sikkert har dekt slike situasjoner inn i abonnementsvilkårene. Fra et juridisk synspunkt ser det ut som du har en dårlig sak. Derimot er det ikke umulig at Canal Digital vil la deg heve kjøpet hvis du kontakter dem som god kundeservice. Det vil derfor ikke skade å spør om dette. Merk at dette er min vurdering av saken, andre kan ha andre vurderinger. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg mente ikke at det at Canal Digital mister Premier League skal gi meg hevingsrett, det var ment som at jeg trenger ikke dekoderen lenger siden de ikke har Premier League Det jeg egentlig lurte på var hvor mye jeg kan forlange av en dekoder med harddisk. Som du sier støyer denne typen dekodere, men den nyeste jeg har fått støyer mer enn den første jeg hadde (som hadde problemer med opptaksfunksjonen). Siden den støyer mer enn min første dekoder vil jeg egentlig ikke ha den, men det spørs om jeg kan forlange ny siden den ikke er plagsom når jeg ser på TV, og den hadde vært helt grei hvis den hadde stått i en stue. Grunnen til at jeg vil ha den på mens jeg sover er at jeg til tider legger meg relativt tidlig, og ønsker derfor å ta opp enkelte program som går sent på kvelden. Jeg er egentlig enig med deg, at jeg ikke kan si den har en vesentlig mangel og derfor ikke har reklamasjonsrett, men var interessert i å høre andres synspunkt før jeg kontakter Canal Digital igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå