Bruno Mars Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 En ting jeg har stusset litt på. Lærerne har alltid sagt at det er så viktig at du viser framgangsmåte på prøver. Det hjelper ikke bare å ha riktig svar. Hvorfor det? Når du får riktig svar så viser du jo at du har skjønt det. Jeg forstår delvis på oppgaver der man kan gjette litt, men om man tar f.eks en derivasjonsoppgave eller noe så er det jo vanskelig å gjette da. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Fordi att du skal vise att du kan det, og ikke delvis gjetter deg frem til det Lenke til kommentar
operg Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg forstår ikke at dette er et problem. Er det så vanskelig å skrive stegene i utregningen på innføringsarket? Oppgaver der det er viktig å vise fremgangsmåte er også i stor grad oppgaver der man kan bruke kalkulator, og på den måten komme fram til svaret uten å gjette eller regne det ut. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Problem - nei. Men jeg husker fra mine dager på ungdomsskolen så hendte det at jeg slet litt med å vise hvordan jeg tenkte på papir selv om jeg hadde svaret. Og jeg lå på 5 i matte da. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Det er vel kanskje litt i forhold til juks og, kan jeg tenke meg. Hvis du bare har et svar og ikke kan forklare hvordan du har kommet fram til det, kan man ha snappet opp et svar på en annens ark. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Framgangsmåte er veldig viktig, for det viser at man faktisk har matematisk forståelse, og ikke bare er flink til å pugge formler og framgangsmåter (som er omtrent verdiløst). Derivasjonsoppgaver er som regel ganske planke hvis man bruker formelsamling. "Alle" vet at (x^2)' = 2x, men kan du vise hvorfor dette er tilfellet? I matte generelt er man ikke så interessert i svaret, men veien til et svar er det viktige. I andre realfag er man generelt mer interessert i løsningen derimot, og ikke like fullt den matematiske framgangsmåten. Matematikk blir da et verktøy. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Samtidig kan det å vise utregningen og samtidig få feil gi deg poeng for å ha vist at du har tenkt riktig men kanskje gjort en eller feil under utregningen. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Den forstår jeg, Blåbær. Men jeg skjønner ikke hva du mener, TheMaister. Hvorfor skal metode være viktigere enn svar? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Fordi matte er visning av bruk av metoder for å komme frem til svar, du skal selv kunne finne ut hvilke regler som brukes for å løse oppgaver, utgangpunktet er de fleste oppgaver basert på pluss, minus, gange, dele men det er det å komme frem til de enkle oppgavene gjennom rett bruk av regler som viser at du har forstått hvordan matten fungerer. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Du lærer mer av å skrive den fulle utregningen. Hvor avansert eller forenklet du skriver et regnestykke avhenger av hvor langt du er kommet i selve faget. F. eks så er jo derivasjon R1 pensum, så når en derivasjonsoppgave dukker opp i R2 så skriver du slik: f(x)=x^2 f'(x)=2x Enklere blir det ikke. Du må tenke på hva som forventes kjent fra før av når du skal regne ut. Men må du bruke produktregelen i derivasjon så er det lurt å regne ut på ark for da kan det fort bli vanskelig. Det du kan fra før av kan du forenkle, men du må da forklare hva du gjør i selve oppgaven. Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Problem - nei. Men jeg husker fra mine dager på ungdomsskolen så hendte det at jeg slet litt med å vise hvordan jeg tenkte på papir selv om jeg hadde svaret. Og jeg lå på 5 i matte da. Det samme her, bare att jeg går ungdomsskolen nå. Jeg viser det, men ikke godt nok får eg beskjed på Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det kan også være en fordel hvis du ikke klarer å komme helt fram til svaret og læreren kan se at du tenkte riktig men gjorde en slurvefeil eller noe. Veldig typisk i fysikk. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg tar ingeniørfag og her skriver de svaret under oppgaven for alle øvingsoppgaver. Det er ikke svaret de er ute etter, men at du forstår hvordan du skal regne ut slike oppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå