hans2k Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Max safe volt for 45nm er 1.45v. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 yepp, men går du over 1.4 så vil du få mer enn 72c under max load, og det e ikkje noe kjekt så hvis du holder deg til rundt max 1.35-1.37 så e du safe du får han lett til 4.5 ghz med 1.36 vcore (stabilt) Lenke til kommentar
NTT_Raptor Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Hei, har samme som du (P5Q deluxe + e8400) sett vcore til 1.36 og FSB til 475, da er du der. du trenger ikke bekymre deg om idle temp ligger på rundt 40c, og load ligger på nærmere 70c hey! vi har nesten helt samme system! samme kabinett også så setter jeg fsb: 475 vcore: 1.36? dram freq: ? har den innstillingen på auto. kan sette det til manuelt til 820mhz 1009mhz etc. men er litt usikker her dram volt: 2.0v er litt usikker om det er riktig men det funker;) har corsair pc6400 ddr2 ram 800mhz 4gb tror de kjører standard på 1.95v jeg har satt alle viftene mine i antec 900 på max. og zalman cnps 9700 vifta. Endret 27. mai 2010 av NTT_Raptor Lenke til kommentar
NTT_Raptor Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Her er link til Real Temp: http://www.techpowerup.com/downloads/1691/Real_Temp_3.40.html Her er link til Prime 95 64-bit http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205 Speedfan kan også være nyttig. Viser viftehastighet, prosessor og ulike systemtemperaturer (men overklokkere mener at Real Temp er mer pålitelig på prosessortemperaturer) http://download.cnet.com/SpeedFan/3000-2094_4-10067444.html Et lite tips når det gjelder temperaturer: Har ikke noe peiling på dette selv men ser at mange erfarne overklokkere ikke legger vekt på tomgang/idle-temperaturer. De hevder at de ikke er pålitelige, og at det er temperatur under full last som er interessante. Selv om det selvfølgelig er deilig å se en veldig lav tomgangstemperatur... hey! vi har nesten helt samme system! samme kabinett også så setter jeg fsb: 475 vcore: 1.36? dram freq: ? har den innstillingen på auto. kan sette det til manuelt til 820mhz 1009mhz etc. men er litt usikker her dram volt: 2.0v er litt usikker om det er riktig men det funker;) har corsair pc6400 ddr2 ram 800mhz 4gb tror de kjører standard på 1.95v jeg har satt alle viftene mine i antec 900 på max. og zalman cnps 9700 vifta. Dette innlegget har blitt redigert av NTT_Raptor: 3 minutter siden Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Du har allerede kjørt minnet ditt på 411 * 2 = 824mhz og det har fungert greit. Hold derfor dram freq manuelt på 820mhz nå så du får testet hvor langt prosessoren kan gå. Bruk samme dram volt som før også. Kjør så på overklokking av prosessoren. Minnet kan du overklokke etterpå. Hvis du endrer flere ting på en gang så mister du oversikten over hva som ev feiler/fungerer. Lenke til kommentar
NTT_Raptor Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Du har allerede kjørt minnet ditt på 411 * 2 = 824mhz og det har fungert greit. Hold derfor dram freq manuelt på 820mhz nå så du får testet hvor langt prosessoren kan gå. Bruk samme dram volt som før også. Kjør så på overklokking av prosessoren. Minnet kan du overklokke etterpå. Hvis du endrer flere ting på en gang så mister du oversikten over hva som ev feiler/fungerer. da jeg spilte bad company 2 igår kjørte jeg på 3.75ghz. dram freq: auto men spillet fryste seg er det pga for lav Vcore? var ikke noe særlig høye temps. er det normalt når man har for lav Vcore at dette skjer? Endret 27. mai 2010 av NTT_Raptor Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er ikke så lett å si. Kan godt være. Du bør kjøre Prime 95. Den gir feilmeldinger som folk på forumet kan tolke for deg. Men hvis dram freq er på auto så må du sjekke hva slags frekvenser minnet kjører på først. Hvis det kjører for høy frekvens er det like sannsynlig at det er dette som er feilen. Du må aller først finne en klokking/spenning som du kan kjøre prosessoren stabilt på før du begynner å endre andre faktorer ellers mister du helt kontrollen over situasjonen. Prøv den oppskriften jeg ga deg så skal du se at du finner ut av det. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Trenger tilstrekkelig prosessorspenning for å kjøre stabilt. Ville vært enklere om du skrev hvilken soenning du kjørte. Kan vel også fryse om det blir feil frekvens / spenning på minnet. 3.6 GHz 400*9 burde funke på de fleste spenninger mellom 1.25 og 1.28v. Kommer litt an på om prosessoren din er E-stepping eller av eldre sort. Da jeg hadde E8500 kjørte jeg ca 3.8 GHz med 1.28v. Hadde en litt eldre stepping, så nyere skal kjøre høyere frekvenser. At det er gunstig å kjøre disse prosessorene på 4.5 GHz ved å pumpe spenningen opp i 1.35-1.4v er bare ønsketenkning for ungdom med tom lommebok. Effektiviteten og varmeutviklingen stiger mye mer enn hva man får av ekstra ytelse. Hvis man greier å få det stabilt så er det fortsatt dumt for 24/7 setting. E8400 VID Voltage Range: 0.85V – 1.3625V Lenke til kommentar
NTT_Raptor Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Det er ikke så lett å si. Kan godt være. Du bør kjøre Prime 95. Den gir feilmeldinger som folk på forumet kan tolke for deg. Men hvis dram freq er på auto så må du sjekke hva slags frekvenser minnet kjører på først. Hvis det kjører for høy frekvens er det like sannsynlig at det er dette som er feilen. Du må aller først finne en klokking/spenning som du kan kjøre prosessoren stabilt på før du begynner å endre andre faktorer ellers mister du helt kontrollen over situasjonen. Prøv den oppskriften jeg ga deg så skal du se at du finner ut av det. testet cpu idag med prime95 fft test i 2 timer. følgende innstillinger i bios: fsb: 405-3.65ghz ikke økt spenning vcore: 1.25 ram: 811mhz dram voltage: 1.95- stabilt alt gikk bra brukte core temp;) core 1: 60c full load core 2: 59c full load idle: 39c 38c men når jeg endrer fsb endrer ram hastighet seg automatisk høyere hmm... lurer på om jeg skal innstallere et creative extreme gamer lydkort for å redusere stress på cpuen? Endret 27. mai 2010 av NTT_Raptor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå