Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC Bruker bare 2GB av 4GB RAM!

Anbefalte innlegg

Hender HKet kommer med ferdig bøyd CPU pin/pinner og..for å si det på den måten..

Problemet er at det er så godt som umulig å reklamere på det,da di somregel sier det er brukerfeil ved montering av CPU..

Nei, alle pinsa så helt fine ut. ohh blir gal av dette, hva kan det da være?

PS. sorry for at jeg ikke svarte på en stund:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gått over med lupe?

Umulig å se noen av feila som det "kan" være uten lupe..

Etter det jeg forstår så er det samme område med pinner som går igjen på dette HKet(nytt),så ta et søk på det..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Du har ikke noe valg om deling av ram mellom hovedkort og skjermkort i bios a?

Er mest vanlig på bærbare maskiner.. men har også sett dette på stasjonære.

Om du ser nøye etter på bildet du la ved i en tidligere post så står det at windows ser 4gb, men kan kun bruke 2gb.

Det står noe av det samme på en laptop her "1.50GB (1.37GB kan brukes)", dette er fordi skjermkortet tar 128mb av ram'en.

Og som sagt, sett dette på stasjonære maskiner også.. så se nøye etter i bios, kanskje du finner noe om skjermkort og deling av minne der.

Lenke til kommentar

Jeg har nå sent melding til Gigabyte om hjelp, men plis kom fortsatt med ideer på hva det kan være ;D

Har du sjekket i msconfig? Boot -> Avanserte alternativer.

Hva står oppført som max minnestørrelse?

post-203373-1276587730,6158_thumb.jpg

ja, det var noe av det første jeg gjorde :p

Men takk :D

Lenke til kommentar

Du har ikke noe valg om deling av ram mellom hovedkort og skjermkort i bios a?

Er mest vanlig på bærbare maskiner.. men har også sett dette på stasjonære.

Om du ser nøye etter på bildet du la ved i en tidligere post så står det at windows ser 4gb, men kan kun bruke 2gb.

Det står noe av det samme på en laptop her "1.50GB (1.37GB kan brukes)", dette er fordi skjermkortet tar 128mb av ram'en.

Og som sagt, sett dette på stasjonære maskiner også.. så se nøye etter i bios, kanskje du finner noe om skjermkort og deling av minne der.

Jeg har letet i flere timer om og om igjen på alt det samme, men det er ikke noe sånt. det eneste jeg får opplyst om ved RAMen er hvor mye som er installert og hastigheten på RAMen. Problemet er jo bare at BIOS ikke ser 4GB, bare 2GB. Om skjermkortet hadde tatt RAM(som det ikke gjør) ville vel BIOS ha vist at jeg har installert 4GB?

Lenke til kommentar

Siden begge brikkene er verifisert ok så heller jeg mot defekt minneslot på HK, eller minnekontroller for den saks skyld. Er det mulig å skifte minnebank på dette kortet?

Altså flytte begge brikkene til en annen bank.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Siden begge brikkene er verifisert ok så heller jeg mot defekt minneslot på HK, eller minnekontroller for den saks skyld. Er det mulig å skifte minnebank på dette kortet?

Altså flytte begge brikkene til en annen bank.

Ja, det er 2 muligheter for Dual-Channel. Det er 3_1 og 3_2 som jeg har den i nå, også er det 3_1 og 3_4 men har prøvd det, da hadde jeg noen små problemer; datan slo seg av når den holdt på å starte opp så startet den på nytt og da gikk det fint men samme problem med RAMen.

Dette er litt forvirrende. Det kan jo heller ikke være noe galt med slot 3_1 fordi det funker jo fint med 1 RAM om gangen. Går det ann å ha 1 RAM om gangen i alle slotene? fordi har bare prøvd 3_1, fordi da ville jeg ha funnet fort ut om en av slotene er defekt.

Endret av BennyBoy<3
Lenke til kommentar

Det kan jo være minnekontrolleren som er defekt selv om dette jo er en sjelden feil. Hvis hovedkortet støtter de minnekonfigurasjonene du nevner, men feiler på den ene så er det litt suspekt.

Jeg antar at du har ett matchet sett med minne og ikke to forskjellige?

Lenke til kommentar

Det kan jo være minnekontrolleren som er defekt selv om dette jo er en sjelden feil. Hvis hovedkortet støtter de minnekonfigurasjonene du nevner, men feiler på den ene så er det litt suspekt.

Jeg antar at du har ett matchet sett med minne og ikke to forskjellige?

Ja, har 2 samme RAM brikker som er støttet av hovedkortet.

Lenke til kommentar

De fleste BIOSer har en funksjon som kalles "Quick boot" som er aktivert som default. Deaktiver denne og la maskinen kjøre en boot hvor den teller minne osv...

Hvis den da kjenner igjen all rammen så kan du aktivere "Quick boot" igjen.

Hvis ikke dette hjelper så kan du bruke clear CMOS funsjonen med jumperne på hovedkortet. Instruksjon for dette skal stå i manualen for hovedkortet. Etter at CMOS har blitt "cleared" så skal BIOS gjennomføre telling av RAM.

Lenke til kommentar

De fleste BIOSer har en funksjon som kalles "Quick boot" som er aktivert som default. Deaktiver denne og la maskinen kjøre en boot hvor den teller minne osv...

Hvis den da kjenner igjen all rammen så kan du aktivere "Quick boot" igjen.

Hvis ikke dette hjelper så kan du bruke clear CMOS funsjonen med jumperne på hovedkortet. Instruksjon for dette skal stå i manualen for hovedkortet. Etter at CMOS har blitt "cleared" så skal BIOS gjennomføre telling av RAM.

ååh okey takk. skal prøve det ;D

Virker som du har ganske mye peil ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...