Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) ok, Datan min bruker bare 2GB av 4GB som er installert. har W7 btw. jeg har 2 kort med 2GB hver. jeg vet at RAM kortene er satt i riktig plass for Dual-Channel på mitt Gigabyte Hovedkort. Det jeg lurer på, er om kanskje det er noe i BIOS jeg har oversett? Eller er det i Windows det er noe galt? Eller kanskje det er noe galt med Maskinvare Jeg har prøvd å oppdatere Bios fordi jeg så på Gigabyte sin hjemmeside på updates og det sto Memory Compatibility eller noe sånt på den updaten, men det eneste jeg fikk ut av det var litt raskere oppstart -_- , noe som jeg ikke egentlig trengte. ohh. Så, er det noen luring der ute som har peiling på hva dette kan være? jeg har aldri sett dette problemet før, men hvis jeg skulle tippe tror jeg kanskje ett av kortene er defekt. Jeg kunne prøve å ta ut et av kortene, om det da fungerer fint kan jeg prøve det andre. Om alt virker fint må det vel nesten være hovedkortet eller så har kanskje DU et svar Jeg skal slette denne posten om mitt forsøk fungerer. Takk! PS. Har vedlagt bilde av problemet ^^ Endret 21. mai 2010 av BennyBoy<3 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis du ikke kjører 64bit os så vil ikke maskinen adressere 4gb. Lenke til kommentar
Helnes Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg har 64-bit OS med 4GB DDR2 RAM, men jeg får bare opp sånn 2.93GB, men jeg regner det er noe som er lagt av til system osv. Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis du ikke kjører 64bit os så vil ikke maskinen adressere 4gb. Har 64bit, uansett om jeg hadde hatt 32bit ville den ha brukt 2,95GB ikke 2GB. ligger ikke bildet som vedlagt fil? det står jo at jeg har 64. Jeg har 64-bit OS med 4GB DDR2 RAM, men jeg får bare opp sånn 2.93GB, men jeg regner det er noe som er lagt av til system osv. Du har kanskje en bærbar eller noe med intregrert skjermkort som stjeler RAMen din? Lenke til kommentar
Helnes Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Nei, sitter på stasjonær med et skjermkort på rundt 128MB. Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Nei, sitter på stasjonær med et skjermkort på rundt 128MB. oh ok, da vet ikke jeg. Lenke til kommentar
aleh Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Vi trenger ikke å blande operativsystemer inn i dette. Hvor mye minne vises i BIOS? Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Vi trenger ikke å blande operativsystemer inn i dette. Hvor mye minne vises i BIOS? umm har egentlig litt vansker med å finne det i bios, men fant bare en plass der det sto total system memory 2048MB eller noe. kan sjekke igjen. Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Vi trenger ikke å blande operativsystemer inn i dette. Hvor mye minne vises i BIOS? umm har egentlig litt vansker med å finne det i bios, men fant bare en plass der det sto total system memory 2048MB eller noe. kan sjekke igjen. jepp, trykket på F9 i BIOS og fikk fram System et eller annet og der sto det alt om datan, og det sto: Installed Memory 2048MB!!! Så BIOS ser bare 2GB mens Windows ser 4GB og bruker 2GB? hva svarte? Har du noe mer peiling? Lenke til kommentar
aleh Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Vi trenger ikke å blande operativsystemer inn i dette. Hvor mye minne vises i BIOS? umm har egentlig litt vansker med å finne det i bios, men fant bare en plass der det sto total system memory 2048MB eller noe. kan sjekke igjen. jepp, trykket på F9 i BIOS og fikk fram System et eller annet og der sto det alt om datan, og det sto: Installed Memory 2048MB!!! Så BIOS ser bare 2GB mens Windows ser 4GB og bruker 2GB? hva svarte? Har du noe mer peiling? Sånn som jeg ser det: BIOS viser 2GB OS viser 2GB Du må nok ta et steg tilbake og sjekke om minnet sitter i riktig. Sett inn ett minnekort av gangen. Endret 21. mai 2010 av aleh Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Vi trenger ikke å blande operativsystemer inn i dette. Hvor mye minne vises i BIOS? umm har egentlig litt vansker med å finne det i bios, men fant bare en plass der det sto total system memory 2048MB eller noe. kan sjekke igjen. jepp, trykket på F9 i BIOS og fikk fram System et eller annet og der sto det alt om datan, og det sto: Installed Memory 2048MB!!! Så BIOS ser bare 2GB mens Windows ser 4GB og bruker 2GB? hva svarte? Har du noe mer peiling? Sånn som jeg ser det: BIOS viser 2GB OS viser 2GB Du må nok ta et steg tilbake og sjekke om minnet sitter i riktig. Sett inn ett minnekort av gangen. kan prøve, men de sitter riktig. Men Hovedkortet tar både dual-channel i 3_1, 3_2 og 3_1,3_4, har det i 3_1, 3_2 nå og kan prøve 3_1,3_4 en gang. CPU-Z viser at jeg har 4096MB Dual. jeg forstår ikke noe. men jeg prøver det med RAMen nå. Lenke til kommentar
aleh Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis CPU-Z viser 4GB og du kjører 64-bits operativsystem burde det nesten være i orden. Viste ikke at du hadde sjekket i CPU-Z da jeg skrev det forrige innlegget. Hvor sjekker du egentlig hvor mye minne W7 har tilgjengelig? Kontrollpanel -> System -> osv.? eller? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Sjekk dette.. MSCONFIG. Boot Advanced Options Maximum Memory Make sure there is no check mark. I bios "Check your BIOS for a option called memory mapping, or something to that effect, and enable it." Utrolig hva enn finner via www.google.no på hele 2 min. Funker ikke noe av dette så må du se om HKet ditt faktisk støtter 64bit minneaddresering eller hva nå det heter. Endret 21. mai 2010 av taz Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Sjekk dette.. MSCONFIG. Boot Advanced Options Maximum Memory Make sure there is no check mark. I bios "Check your BIOS for a option called memory mapping, or something to that effect, and enable it." Utrolig hva enn finner via www.google.no på hele 2 min. Funker ikke noe av dette så må du se om HKet ditt faktisk støtter 64bit minneaddresering eller hva nå det heter. ok, skal prøve det, og begge ram brikkene fungerer 100% Sjekk dette.. MSCONFIG. Boot Advanced Options Maximum Memory Make sure there is no check mark. I bios "Check your BIOS for a option called memory mapping, or something to that effect, and enable it." Utrolig hva enn finner via www.google.no på hele 2 min. Funker ikke noe av dette så må du se om HKet ditt faktisk støtter 64bit minneaddresering eller hva nå det heter. ok, skal prøve det, og begge ram brikkene fungerer 100% har ikke memory mapping, hva nå? Endret 21. mai 2010 av BennyBoy<3 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Da er det mulig ditt HK ikke støtter 64bit OS. Vet ikke helt hvordan det henger sammen men prøv å google det. Hvilket HK har du? Det er ikke Windows 7 Starter du kjører da? Den er begrenset til 2GB minne. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.aspx Endret 21. mai 2010 av taz Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Da er det mulig ditt HK ikke støtter 64bit OS. Vet ikke helt hvordan det henger sammen men prøv å google det. Hvilket HK har du? Det er ikke Windows 7 Starter du kjører da? Den er begrenset til 2GB minne. http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.aspx jo, det støtter 32- og 64 Bit, har et Gigabyte GA-EX58-UD3R Rev 1,6. Neinei, kjører Windows 7 Home Premuim:P Endret 25. mai 2010 av BennyBoy<3 Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 ok, BIOS Viste 4GB RAM installed, og så skulle i skjekke igjen om jeg fant Memory mapping (5min senere) og fant ikke noe memory mapping, men uansett, da viste BIOS plutselig 2GB RAM installed... WTF? ja de sitter godt i. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Ganske vanlig med den type feil du har er bøyd cpu pin på HKet,skjekk det. Hva du skal se etter finner du her.. http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030850.htm Endret 25. mai 2010 av taz Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 hvordan skal jeg ha kunnet bøye en sånn? jeg var kjempe forsiktig. men kan jo ta en titt da. takk Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Hender HKet kommer med ferdig bøyd CPU pin/pinner og..for å si det på den måten.. Problemet er at det er så godt som umulig å reklamere på det,da di somregel sier det er brukerfeil ved montering av CPU.. Endret 26. mai 2010 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå