geriljajoe Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Linux Mint ble installert først på disk 1 Windows 7 ble senere installert på disk 2 Pc'n starter nå kun opp med windows 7. Hvordan får jeg satt opp bootmenu, slik at jeg kan velge hvilket os som jeg ønsker å starte? Endret 23. mai 2010 av cyclo Emnetittel endret da original emnetittel var lite beskrivende for trådens innhold Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) 1) start et live OS som benytter GRUB 2) sudo grub-install 3) root (hd0,0)* 4) setup (hd0,0)* 5) quit** 6) reboot (uten live OS, altså) *bytt ut 0,0 med partisjonen hvor GRUB skal installeres. **kan være exit på noen versjoner av GRUB dersom Windows ikke ligger i boot-menyen til GRUB så ordner du det i grub.conf. vim grub.conf. Endret 22. mai 2010 av aarolilja Lenke til kommentar
Croome Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Eller du kan laste ned Super Grub Disk å legge den på en cd å boote fra den og fikse det sånn Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 1) start et live OS som benytter GRUB2) sudo grub 3) root (hd0,0)* 4) setup (hd0,0)* 5) quit** 6) reboot (uten live OS, altså) *bytt ut 0,0 med partisjonen hvor GRUB skal installeres. **kan være exit på noen versjoner av GRUB Husk at det nå brukes Grub2. Programmet som må kjøres heter ikke grub, men enten grub-install eller grub-setup (ikke helt sikker på hvilke av dem). Og nummereringen av partisjonene (ikke diskene) er forskjellig fra Grub(1). Første disk heter 0, mens første partisjon heter 1. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 mente grub-install. det var en feiltakning. men om op bruker Grub2 - lykke til. har ikke satt meg inn i verken det mølet eller HAL og alt det der andre nymotens saker. Lenke til kommentar
geriljajoe Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) 1) start et live OS som benytter GRUB 2) sudo grub-install 3) root (hd0,0)* 4) setup (hd0,0)* 5) quit** 6) reboot (uten live OS, altså) *bytt ut 0,0 med partisjonen hvor GRUB skal installeres. **kan være exit på noen versjoner av GRUB dersom Windows ikke ligger i boot-menyen til GRUB så ordner du det i grub.conf. vim grub.conf. Kjørte live os (Linux Mint Helena), men fikk feilmelding ved å bruke sudo grab-install i terminal. Eller du kan laste ned Super Grub Disk å legge den på en cd å boote fra den og fikse det sånn Knotet litt rundt i super grub, men usikker på hvor jeg skal fikse.. Valgte å manuelt installere GRUB, men forstod ikke helt hvordan det skulle fikses. Forøvrig ganske mye å velge, og fikk faktisk startet W7 via dette progget... Håper noen kan hjelpe en noob, med en enkel beskrivelse enten via live cd eller super grub. Endret 24. mai 2010 av geriljajoe Lenke til kommentar
Croome Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 I super grubdisk så tror jeg det skal være ett alternativ som heter update grub eller update grub installation eller noe sånt Lenke til kommentar
Decline Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Ta en titt på denne du: https://help.ubuntu.com/community/RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows Lenke til kommentar
teaman Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 For noe litt mer spesifikt: mint forum evt denne for litt mer info om grub2 som er standard for mint helena mint wiki - grub2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå