Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 har testet temperaturer på dataen min i idle og når jeg kjører ett spill (dragon age) første bilde er i idle: andre bilde med spill kjørende: hvis jeg ser manuelt på hva makstemp har vært så ligger det på: temp1 Asus F8000: 47C temp2 Asus F8000: -128C temp3 Asus F8000: 72C HD0: 38C Temp1 ACPI: 12C Core AMD K8: 56C er dette greie temperaturer, eller ødelegger det ytelsen? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Temperaturene er helt greie de. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 ok, bra men samtidig litt synd å høre. hadde håpet det var problemet. I løpet av de siste månedene virker det som om dataen har blitt tregere, ved at jeg må kjøre de samme spillene med lavere grafikk enn før for å få de til å ikke lagge for mye. Hva annet kan det problemet skyldes? kjørt masse defrag, oppdatering av drivere, reg.cleaner osv. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Tja, litt tregere vil en maskin nok bli med tiden men voldsomt målbart burde det ikke være. Du kan jo prøve og reinnstallere maskinen, det pleier å hjelpe. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Tja, litt tregere vil en maskin nok bli med tiden men voldsomt målbart burde det ikke være. Du kan jo prøve og reinnstallere maskinen, det pleier å hjelpe. hva mener du med reinstallere maskinen? formatere, eller plukke delene fra hverandre? formaterte for et halvår siden og la inn windows 7, fra å ha hatt vista. Endret 21. mai 2010 av Balrog11 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Kan du sjekke i HWMonitor hva "Temp3" er ? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Ok, da har du jo prøvd å reinnstallere. Formatere er egentlig ikke rett utrykk da det egentlig betyr å legge inn ett nytt filsystem. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Kan du sjekke i HWMonitor hva "Temp3" er ? her er fra hwmonitor: det er mens jeg spiller, men har bare kjørt spillet i noen få min. hvis det har noe å si. Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Ojda, 97 grader på cpu core etter noen få minutter spilling. Vet ikke om dette gjør maskinen tregere, men det er skadelig høyt. Er nok godt mulig det er problemet. Ser det er litt ulik temperatur på de to kjernene også. Foreslår at du sjekker at cpu kjøleren din sitter som den skal. Du burde vel egentlig rense den og cpu og sette på litt nye kjølepasta også. Eventuelt kjøpe en rimelig cpu kjøler til under 200kr, denne vil få ned temperaturen enda noen hakk ved et lavere støynivå. eks: http://www.dustinhome.no/pd_5010333878.aspx På denne følger det også med kjølepasta. Det blir med andre ord en 100 lapp dyrere enn å bytte kjølepasta. Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 takk for svar Jeg har ingen peiling på dette med vifter og kjølepasta. Vil den du linket til passe i alle maskiner? Vet du/noen om noen sider med god "bruksanvisning" for folk som er helt grønne på dette med installasjon av vifter og kjølepasta? Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Den passer de fleste ja, Kan garantere at den passer ditt hovedkort/cpu. Men temperaturene skal ikke være slik som de er hos deg selv med stock cpu kjøler. Du kan prøve å ta av/på kjøleren din og blåse den og resten av maskinen fri for støv. Youtube er det perfekte stedet å lære slik. Her er en video hvor de innstallerer nøyaktig den samme kjøleren jeg linket til. Merk at det gjøres på en litt annen måte på ditt hovedkort da den svarte rammen han installerer allerede sitter på ditt hovedkort. Det følger også med brugsanvisning. Du kan også søke på feks "Am2 heatsink install" eller liknende. eks: Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Den passer de fleste ja, Kan garantere at den passer ditt hovedkort/cpu. Men temperaturene skal ikke være slik som de er hos deg selv med stock cpu kjøler. Du kan prøve å ta av/på kjøleren din og blåse den og resten av maskinen fri for støv. Youtube er det perfekte stedet å lære slik. Her er en video hvor de innstallerer nøyaktig den samme kjøleren jeg linket til. Merk at det gjøres på en litt annen måte på ditt hovedkort da den svarte rammen han installerer allerede sitter på ditt hovedkort. Det følger også med brugsanvisning. Du kan også søke på feks "Am2 heatsink install" eller liknende. eks: ålreit, da skal jeg prøve meg frem med disse tingene. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Når CPUen blir varm, så klokker den seg ned litt. Støv? Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) edit Endret 21. mai 2010 av Balrog11 Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Linken din fungerte ikke, men anntar det er den jeg linket til tidligere? sånn generellt sett så er alle cpu kjølere du får kjøpt separat bedre enn stock kjøler. Stock kjøler er den som følger med prosessoren laget av Amd eller Intel. Anntar det er en slik som sitter din maskin da den oppererer på over 5000rpm. Den jeg linket til har jeg selv testet mot en stock kjøler fra amd (muligens samme du har) og temperaturene sank fra 55 grader idle til 35. Temperaturen ble altså mye lavere og det er ved 1000-1800rpm. Stock kjøleren ligger vel på 1500-5000 eller liknende og dermed mye høyere støynivå og temperaturer. Du kan dog teste å fjerne støv fra maskinen og sjekke at kjøleren sitter godt. Edit: ser du fjernet inlegget over Endret 21. mai 2010 av magb Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 ja, editet den for tenkte at den er vel sikkert bedre, noe jeg fikk bekreftet av deg nå Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 har nå rensa vifta ordentlig inni, og det lå et godt lag med støv der. Her er temperaturer etter noen minutters spilling med samme spill som tidligere: har enda ikke hørt vifta begynt å bråke! uvant... var litt usikker på om jeg satte vifta og sånn rett på igjen.. er det mulig å sette den feil på? hele den "metallblokka" og sånn. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Hvis temps er fine, PC stabil og vifta snurrer har du nok satt det rett Anbefaler at du holder deg under ca. 85 grader max temperatur ved normal bruk som f.eks. spill. Bruk Realtemp, Coretemp, HWMonitor e.l. program for å lese av kjernetemp. Endret 4. juni 2010 av Vizla Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 okay, takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå