Zero_Zun Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Nå har jeg sittet å trykt en del frem og tilbake på diverse nettbutikker etter komponenter til en HTPC. Siden jeg aldri har bygd en HTPC vet jeg ikke helt sikkert hvilke feller jeg bør unngå ifb. varme oa. Derfor henvender jeg meg her hvor jeg muligens kan få svar fra folk med mere erfaring enn meg. Jeg stiller følgende krav: - Kabinett i svart pianolakk - Forholdsvis stillegående (Litt viftelyd godtar jeg, men helt musestille trenger den ikke være) - Må takle å spille av filmer i full HD - Maksimalt 6500 blanke kroner. Utover dette er det fritt frem. Alt av anbefalinger og tips tas i mot med stor takk. /ZZ Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hvordan er det med lagring, skal det skjer lokalt på maskinen eller har du en server/annen lagring? Lenke til kommentar
Zero_Zun Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Hvordan er det med lagring, skal det skjer lokalt på maskinen eller har du en server/annen lagring? Lagring lokalt på maskinen ja.. EDIT: Har en stk. 1Tb 7200RPM disk liggende fra før... Endret 21. mai 2010 av Zero_Zun Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hvis du skal ha lagring lokalt, ville jeg sett på en Green fra WD. Disse snurrer litt tregere og vil derfor produsere mindre støy og varme. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Du får kikket litt på amd sitt AM3 oppsett. Noen av hovedkorta har intregrert skjermkort som skal holde til å spille av filmer i full HD. Å ang prosessor så på athlon prosessorene. ang ram, holder med 2gb. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Ville gådd for et dedikert kort som hd 5450, det har det absolutt siste innen bilde og lyd behandling og koster litt over 300,- eller noe sterkere om du plutselig får lyst og dra igang et gammelt spill. jeg merket det nettop at det lønner seg bra og bruke spiller som jobber via gpu. som med denne spilleren http://mpc-hc.sourceforge.net/ til lagring ville jeg straks tenkt 2,5" disker. amentio har 750 gig til litt over 800,- lager man en fin og stille maskin er det somregel hdd som blir flaskehals. har også tro på gigabyte hovedkort, i kombinasjon med en E8400, mye kraft og lite varme. gigabyte lar deg også sette ned volt for og minske støy og varme. og en passiv kjølt cpu er lett oppnåelig. du må finne deg et kabinett du liker. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Jeg har en E8400 cpu og den har ikke problemer selv uten hjelp fra GPU (en del eldre mkv-filer er ikke nødvendigvis mulig å kjøre på GPU). Min E8400 har en Scythe Ninja Mini _uten_ vifte. Siden kabinettet (Antec Fusion Black 430) har avtrekksvifter like ved CPU så er dette helt uproblematisk. Men min HTPC er over to år gammel, det må vel ha kommet noen bedre egnet CPUer nå!? Jeg vil også anbefale ekstern lagring så lenge du kan få både lagring og htpc på kablet nettverk. Jeg har bare en Intel X25-V 40gb SSD i HTPCen og drøssevis med harddisker i en filserver og det fungerer strålende. Endret 21. mai 2010 av _Xorcist Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg har en E8400 cpu og den har ikke problemer selv uten hjelp fra GPU har selv en E8600, hadde fungert helt fint, men den ble faktisk knekt av sherlock holmes i HD fikk litt bakoversveis, hadde ikke forventet det Kombinasjonen, Antec Fusion Black 430 scythe mini er en meget fin kombo. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg har en E8400 cpu og den har ikke problemer selv uten hjelp fra GPU har selv en E8600, hadde fungert helt fint, men den ble faktisk knekt av sherlock holmes i HD fikk litt bakoversveis, hadde ikke forventet det Kombinasjonen, Antec Fusion Black 430 scythe mini er en meget fin kombo. Aha! Ja, er det 1080p med tilstrekkelig høy bitrate så kan det vel kanskje bli trøbbel. Dette avhenger jo også litt med hvilken codec man bruker. Et skjermkort med støtte for GPU-akselerasjon er uansett latterlig billig så hvis man har det i tillegg så er man dekket for det meste. Når det gjelder Fusion Black 430 + Scythe Ninja Mini så ser det ut slik som dette: Lenke til kommentar
Zero_Zun Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Takker for mange gode tips her. Jeg skal sette meg ned å lete litt mer etter komponeneter. Det største problemet nå er at jeg ikke finner et kabinett jeg har falt totalt for. Et spørsmål som gjelder disse LCD-displayene på HTPC kabinettene. Er dette en enkel sak og koble til, eller er det bare å varme opp loddebolten med en gang? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Kanskje Fractal Design Array kan være noe? http://www.hardware.no/artikler/fractal_design_array/76093 Endret 25. mai 2010 av Slettet-J0FoqSqMwq Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå