Baanaan Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Hva tror dere blir den vesentlige forskjellen på reform 94 og kunnskapsløftets opggaver ? Til oss er det bare 2 stykker utenom meg som skal opp i EL6019 eksamen, mens resten går opp i ELE3002. Og det er minst 3 andre i "gruppa" som har gått akkurat samma løpet som meg, med automasjon og den pakka.. Rart de ikke får EL6019 eksamen ? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Ikke godt å si, men for min del synes jeg det er greit å få muligheten til å få tatt EL6019 (Reform94) siden jeg har VK II Automasjon og VK I Elektro fra før Lenke til kommentar
aavar Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Der var jeg ferdig...gikk rimelig greit og jeg følte jeg fikk svart greit på alle spørsmålene. sleit litt med at jeg trodde jeg hadde dårlig tid, men det hadde jeg tydeligvis ikke siden klokka er ett nå og jeg er på vei hjem hvordan gikk det med resten? Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Tror jeg dreit meg. Cos fi 0.83.. Jeg skrev masse bullshit om at med virkningsgrad 0.83 vil motoren tape 17% før effekten kommer til akselen. det var ca 2500w og det er ca 2.5kr timen .. FAEN det var COS fi.. Ikke virkningsgrad?! Eller er det det samme? Lenke til kommentar
glewer Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Tror jeg dreit meg. Cos fi 0.83.. Jeg skrev masse bullshit om at med virkningsgrad 0.83 vil motoren tape 17% før effekten kommer til akselen. det var ca 2500w og det er ca 2.5kr timen .. FAEN det var COS fi.. Ikke virkningsgrad?! Eller er det det samme? virkingsgrad er ikke det samme som Cos fi. Virkningsgraden var ikke oppgitt. Men jeg regnte ut at jeg sparte ca 1800w i timen på begge motorene. Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 jeg vet ikke hvordan jeg gjør ting med cosfi og det sto ikke i montørhåndboka eller møellers grønne Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hele oppgave 2 var helt på trynet, skrev bare at lærlingen måtte lese merkeskilt bedre neste gang og se etter virkningsgrad.. Lenke til kommentar
Mentis Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg er litt interessert i akkurat oppgave 2b, og hva dere anbefalte kunde å gjøre. Jeg var meget usikker, og skrev bare noe tull. Er jo 50/50 sjanse for å få riktig ^^ Følte jeg gjorde det relativt greit de andre oppgavene. Lenke til kommentar
Mentis Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) tids-ur og frekvensomformer Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig. Endret 25. mai 2010 av Mentis Lenke til kommentar
930A0029225AA4C28B8EF095B679285EAAE27078 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 faen skrev bare at jeg anbefalte å bytte fordi virkningsgraden var bedre. Så "ja han burde bytte til de nye motorene" haha 1 Lenke til kommentar
Slippers Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg anbefalte fasekompensasjon satte opp to regenstykker der cosfi var 0,83 på det første og cosfi var 1 på det andre I=P/rot3*u*cosfi stor forskjell i effekt 1 Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 tids-ur og frekvensomformer Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig. Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall.. Lenke til kommentar
Slippers Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) tids-ur og frekvensomformer Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig. Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall.. Virkningsgraden ble 0,77 tror jeg *edit virkningsgrad = Pavlest/Ptilført Endret 25. mai 2010 av Slippers Lenke til kommentar
Mentis Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 tids-ur og frekvensomformer Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig. Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall.. Da svarte jeg hvertfall om utbytting var forsvarlig riktig. Jeg anbefalte ikke å bytte ut motorene, grunnet de marginale besparelsene. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Virkningsgraden ble 0,77 tror jeg *edit virkningsgrad = Pavlest/Ptilført Da må du rekne på nytt gutt. Edit; 15kw / 230 x 1,73 = 37,7 Det er avgitt effekt som er merket på merkeskilt.. Det sto og en strøm oppgitt i oppgaven, tror denne var på 34A eller noe.. Altså tilført strøm som er standard på merkeskilt... Finner du ut resten eller? Motoren har høyere avgitt effekt enn det som er tilført.. Virkningsgrad på over 1? Lite sansynlig.. Sjekket hva som var standard strøm på 15kW motorer 230V i motorhåndboken, det sto det over 50A Cosfi har ikke noen betydning for noen andre enn e-verket.. Jeg tror som sagt dette var en lure-oppgave for å sjekke om kunnskapsnivået på motorer.. Hvis ikke har jeg dreti hardt på draget Endret 25. mai 2010 av r0zie Lenke til kommentar
Slippers Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 tids-ur og frekvensomformer Du hadde vel kanskje den reform94 som ble snakket over. Jeg skulle kanskje nevnt at jeg hadde kunnskapsløftet. Oppgaven var om å bytte ut 2 gamle motorer med cos fi 0,83 med nye motorer med cos fi 0,87 (gamle og nye hadde merkeeffekt på 15000w) er økonomisk forsvarlig. Hadde kunnskapsløftet.. Cosfi har ikke en drit betydning for anleggseier, det han sparer på å skifte ut er så marginalt at det kan knapt reknes på.. E-verket blir nok veldig fornøyd men det driter vel de fleste i.. Hele spørsmålet var nok et lurespørsmål for å sjekke om kandidaten vet forskjell på cosfi og virkningsgrad.. Viss du sjekket opplysningene som ble oppgitt var oppgitt effekt på motoren 15kw og tilført effekt 34,2A eller noe, det er umulig.. Bra motor i såfall.. Cosfi har alt å si hvis du skal fasekompansere motoren. jo nermere 0 cosfi er jo dårligere virkningsgrad får motoren. den reaktive effekten som da oppstår er med å trekke mer effekt på hovedstrømmen. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Det er så marginalt at det kan knapt reknes på, og kan langt i fra forsvares mot å skifte ut til en bedre motor kun pga cosfi.. Ps; om jeg ikke tar helt feil nå så betaler vel heller ikke kunden for den effekten som blir reknet som tap, det er strøm som ikke blir målt og "stjelt" fra e-verket, så tvert i mot.. Endret 25. mai 2010 av r0zie Lenke til kommentar
Mentis Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kanskje litt off-topic, men er det noen som har erfaringer/kunnskap om når vi kan få igjen eksamensbesvarelse, med karakter? Lenke til kommentar
naijs Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 hvet ikke om du får igjenn besvarelsen, men du får vertfall karakter! og den skal du få rundt jonsok i neste mnd. Rundt 20-28. juni. kommer på privatistweb viss det var der du meldte deg på eksamen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå