Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst. Vår 2010

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der skrev jeg om dette med at du plikter å følge arbeidsmiljøloven akkurat som alle andre arbeidstakere og arbeidsgivere. Når du jobber overtid, alt over normal arbeidstid, skal du som lærling betales og anses som hjelpearbeider og betales der etter. Så skrev jeg litt om dette med at du har krav på 50% frem til 12:00 lørdager og alt etter det er 100% overtid. Så la jeg til dette med hviletid på 10 timer og krav om betaling med fri når du jobber så lenge at det påvirker neste arbeids dag :) Du da?

Lenke til kommentar

Flere enn meg som syns motoroppgava ikke hang på grep.

1. Effekt på merkeskilt hadde ikke noe sammenheng med strøm og spenning på motoren...

2. sto ikke noe om virkningsgraden, som var aktuell for oppgaven, og vi fikk heller ikke regnet ut den siden p avgitt var mer en p tilført...

Er oppgaven så utspekulert laget for å se om vi fant disse feilene, eller er de som skrev det blanke under topplokket??

Les lenger opp, har skrevet det samme ;) Jeg anbefalte som sagt lærlingen å lære seg å lese merkeskilt før han begynte å vurdere å skifte motor..

mulig jeg leste litt feil da. men ja, dette var jo rehab. så hvorfor ikke bare legge kabelen rett på netting på det eksisterende tregulvet? jeg hadde forresten også denne eksamen idag :p

Fordi du kan ikke legge varmekabel på så høy effekt per m2 på brennbart materiale..

Feil.

I følge Øglænd er det i hvertfall ok. Man legger kabelen på øverste tråd på nettingen. Kanskje ikke anbefalt i følge noen, men blir det gjort riktig, ser jeg ikke problemet.. i hvertfall ikke så lenge produsenten sier det er greit..

Ta meg gjerne hvis jeg har feil.. men jeg har trålet gjennom hele leggeanvisningen flere ganger..

uhm, tviler på at du kan legge 120-150W/m2 rett på brennbart materiale...? Kilde?

Lenke til kommentar

1. Effekt på merkeskilt hadde ikke noe sammenheng med strøm og spenning på motoren...

2. sto ikke noe om virkningsgraden, som var aktuell for oppgaven, og vi fikk heller ikke regnet ut den siden p avgitt var mer en p tilført...

Er oppgaven så utspekulert laget for å se om vi fant disse feilene, eller er de som skrev det blanke under topplokket??

Les lenger opp, har skrevet det samme ;) Jeg anbefalte som sagt lærlingen å lære seg å lese merkeskilt før han begynte å vurdere å skifte motor..

mulig jeg leste litt feil da. men ja, dette var jo rehab. så hvorfor ikke bare legge kabelen rett på netting på det eksisterende tregulvet? jeg hadde forresten også denne eksamen idag :p

Fordi du kan ikke legge varmekabel på så høy effekt per m2 på brennbart materiale..

Feil.

I følge Øglænd er det i hvertfall ok. Man legger kabelen på øverste tråd på nettingen. Kanskje ikke anbefalt i følge noen, men blir det gjort riktig, ser jeg ikke problemet.. i hvertfall ikke så lenge produsenten sier det er greit..

Ta meg gjerne hvis jeg har feil.. men jeg har trålet gjennom hele leggeanvisningen flere ganger..

uhm, tviler på at du kan legge 120-150W/m2 rett på brennbart materiale...? Kilde?

du kan heller ikkje legge slik varmekabel direkte på brennbart underlag.Det skal ALLTID vare eit ubrennbart sjikt på min 5mm. det kan vare ferdige matter, hønsenetting etc. Dette forutsetter jo selfølgelig at det skal støpes oppå kabelen :D

Lenke til kommentar

Der skrev jeg om dette med at du plikter å følge arbeidsmiljøloven akkurat som alle andre arbeidstakere og arbeidsgivere. Når du jobber overtid, alt over normal arbeidstid, skal du som lærling betales og anses som hjelpearbeider og betales der etter. Så skrev jeg litt om dette med at du har krav på 50% frem til 12:00 lørdager og alt etter det er 100% overtid. Så la jeg til dette med hviletid på 10 timer og krav om betaling med fri når du jobber så lenge at det påvirker neste arbeids dag :) Du da?

Kap 10 i arbeidsmiljøloven. Skreiv ned at man har krav på minimum 40 % ekstra i forhold til vanlig betaling. refererte til en del § under kap 10.

Lenke til kommentar

Jeg skal ha VG2 eksamen 4 .juni Noen tips i forhold til denne? Er den vanskeligere enn VG3?

Hadde dere forberedelse på den?

Rart at jeg måtte ta vg3 før vg2 men det er vel sånn for privatister :)

I og med at jeg hadde VG2 på skolen, og VG3 praksis i firma for lærlinger, vil jeg anta (ganske sikker) at VG2-eksamen IKKE er vanskligere enn VG3-eksamen. Du kan sammenligne det med at VG1 selvfølgelig IKKE er vanskeligere enn VG2. Min VG3-lærer sa at eksamenene blir nogen lunde like, men det ville ikke han eller jeg si for sikkert, med tanke på at noen tar dette for seriøst og bare øver på det VG3-eksamen omhandlet ^^

Endret av Mentis
Lenke til kommentar

Kap 10 i arbeidsmiljøloven. Skreiv ned at man har krav på minimum 40 % ekstra i forhold til vanlig betaling. refererte til en del § under kap 10.

Som privatist så vil jeg si at dere er heldige som har alle hjelpemiddlene på plass :p Hadde ikke tilgang til verken Arbeidsmiljøloven eller Varmekabel Håndboken :p

Tror det skal gå greit til 7'nd å sist, men skal man score høyt gjør jeg nok ikke det :p

Lenke til kommentar

Som privatist så vil jeg si at dere er heldige som har alle hjelpemiddlene på plass :p Hadde ikke tilgang til verken Arbeidsmiljøloven eller Varmekabel Håndboken :p

Tror det skal gå greit til 7'nd å sist, men skal man score høyt gjør jeg nok ikke det :p

Jeg jobber i Relacom som Telemontør derfor har jeg tilgang til alt :)

Håper bare jeg står så er jeg fornøyd ;)

Lenke til kommentar

Feil.

Øglænd Leggeanvisning Gulvvarme 08 07.

du kan heller ikkje legge slik varmekabel direkte på brennbart underlag.Det skal ALLTID vare eit ubrennbart sjikt på min 5mm. det kan vare ferdige matter, hønsenetting etc. Dette forutsetter jo selfølgelig at det skal støpes oppå kabelen :D

Som jeg skrev tidligere altså... :p

Lenke til kommentar

Det går ikke ant at vi skal tenke på at vi ikke kan legge varmekabel på gulvet der når det er vedlegg med tegning osv. Da må det jo være at vi skal legge den der å ikke tenke på noe annet. Jeg fant ut at det måtte bli en 500w varmekabel med 13 cm leggeavstand.

Heller ikke motoroppgaven er noe tull. Jeg trur at det ikke er lurt å bytte motoren for det er så liten forskjell på cosinus. Det er heller viktig å kompensere fasene osv.

Hvis det er sånn at vi kan bli lurt av oppgavene er det jo bare å skrive at jeg som lærling har ikke lov å jobbe alene derfor dro jeg hjem THE END

Hvis motoroppgaven ikke var no tull, regn ut virkningsgraden for meg da ;) 230v, 35,3A trefas, med cos phi på 0,83. Om virkningsgraden stemmer da, tror jeg du har oppfunnet begynnelsen på en evighetsmaskin.

Hehe. Evighets maskinen er varmepumper som har cos phi over 1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Blir spennende å se. Nå får jo vi ikke oppgaven tilbake på en stund i og med at streiken flytter datoen'ene. Så vi får vente i spenning. Får sikkert svar i juli om det ikke blir fortgang pga eksamner som blir utsatt pga streiken :)

Lenke til kommentar

Fikk høre at Cos Phi ER virkningsgrad av to montører og en lærling... Om det er riktig så skrev jeg alt riktig på den oppgaven.

cos phi er forholdet mellom reaktiv og aktiv effekt.. virkningsgrad er hvor mye tap det er i motoren fra klemmene og ut på akslingen (varmetap osv) oppgitt i % dette er vel grunnkurs stoff..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk en 5 =) Kjempefornøyd med det. Syns det er dumt at man ikke får besvarelsen tilbake, eller i det minste en tilbakemelding på oppgavene. Om man svarer på feil på noe, er det greit å få vite hva som er feil og hva som kan forbedres. Jeg er temmelig nysgjerrig på hva sensor syntes om min besvarelse om motoren.

Lenke til kommentar

Fikk en 5 =) Kjempefornøyd med det. Syns det er dumt at man ikke får besvarelsen tilbake, eller i det minste en tilbakemelding på oppgavene. Om man svarer på feil på noe, er det greit å få vite hva som er feil og hva som kan forbedres. Jeg er temmelig nysgjerrig på hva sensor syntes om min besvarelse om motoren.

Jeg er nysjerrig på akkurat det samme.

Jeg fikk ta vare på min innlevering, tok bare en kopi.

Noen som har selve prøven enda?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...