Gå til innhold

Holder itavisen på med ulovlig virksomhet?

Anbefalte innlegg

Har sett meg gørre lei av Itavisens stadige tipsing om hvordan bruke Windows ulovlig, hvordan unngå kopisperren på DVD'er osv.. osv..

Har nemt dette på kommentarfeltet er par ganger, dog så resulterte det med utestenging fra kommentarfeltet. Så spørsmålet mitt er om det er lov til å linke til og gi forklaringer til hvordan bruke piratkopierte materiell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åndsverksloven sier bare at det ikke er lov til å fremstille kopier av programvare, og benytte "fremmed hjelp" ved fremstilling av kopier av filmverk og musikkverk. Den sier ingenting om at det er ulovlig å beskrive hvordan en slik fremstilling kan gjøres. For å gi en litt søkt sammenligning - det er ulovlig å drepe folk, men det er ikke ulovlig å beskrive hvordan et drap kan gjennomføres.

Men så kan det jo være et spm om det er en oppfordring til lovbrudd (straffeloven paragraf 140), men så vidt jeg vet er ikke brudd på åndsverksloven en straffbar handling jf straffeloven, men en privatsrettslig sak. Det var vel også derfor DVD-saken ble ført mot brudd på paragraf 145 istedet for brudd på åndsverksloven. Spørsmålet da er jo om det å bryte kopisperrer osv faller under 145, og det mener jeg dvd-saken gjorde tydelig at det ikke gjør, da man ikke skaffer seg uberettiget tilgang til en film man selv har kjøpt selv om man bryter en kopisperre.

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at PirateBay er en torrent tracker og IT-avisen er en nettavis.

Såvidt jeg vet bryter vel ikke PirateBay norsk lov ved å hoste torrent filer.

Det er jo i utgangspunktet ikke noe ulovlig med en torrent fil. Selv bruker jeg torrents til å laste ned "lovlig" programvare.

Lenke til kommentar

halvveis off topic, men det er veldig mange som glemmer at PirateBay er en fult lovlig side, PirateBay saken omhandler kun bakmennenes handlinger, ikke internettsiden (og den dommen gjelder kun Sverige, ikke Norge).

Må også huske at DVD-John vant en veldig stor sak i norsk rett på at kopiering for eget bruk er fult lovlig. Så lenge ITavisen ikke spesifikt oppfordrer til kopiering for deling og/eller salg, så ser jeg ikke helt hvordan de bryter noen lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...