Lakus Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Kødder dere eller? Hva med da Charlie møtte sin skjebne? Jeg lakk som ei sil. Endret 24. mai 2010 av Lakus Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Som DoctorBacon sier, serien var dømt til å skuffe noen. Personlig visste jeg ikke hva jeg mente etter episoden var ferdig, men nå er jeg fullstendig fornøyd. Selve episoden kunne vært litt bedre, men helheten av serien var fantastisk. Det er tydelig at det er litt forskjellige tolkninger av hva slutten betydde. Jeg synes det er ganske tydelig, flereandre har oppsummert det bra her. Med å sprenge bomben i 1977 skapte de en verden for seg selv, et slags venteværelse, der de kunne finn sin constant og gå videre. Til spørsmål om hvorfor det kun var noen av dem som var der, kan det forklares med det Desmond sa om Ana Lucia ("hun er ikke klar enda") og med at de andre på øyen er samlet et annet sted. Jeg mener at begge historiene vi har fulgt denne sesongen fikk verdige avslutninger. Ser man kun på hendelsene på øyen, ser man på reisen Jack og co har vært gjennom, så er det en eventyrlig fortelling drevet av noen karakterer som er bedre skrevet en det meste på tv. Lost har vært en over hundre timer lang film, en science fiction-historie med begge beina på bakken med en mytologisk twist. Flash sideways-historien er bare et glimrende supplement som ga serien en større avslutning. Det virker som mange mener at vi som seere enten må være opptatt av karakterer eller opptatt av historien. Noen her gir oss et falskt valg mellom å enten bry seg om hvem Kate ender opp med og å bry seg om hvem som bygde statuen. Karakterne driver historien. Uten gode og dype karakterer føles det unødvendig å følge med på historien. Nå er historien om karakterne avsluttet, det er ikke historien om øyen. Dette er jeg glad for. Jeg vil ikke vite alt. Å fortelle for mye ødelegger det mystiske. Nå kan vi alle sitte og gruble på hvordan egyptere kom til øyen og hva de gjorde, her kan alle bidra med sin fantasi. Det et ikke relevant for den historien vi har blitt fortalt gjennom disse seks árene, derfor kan vi heller gruble på det selv. Det er mange detaljer jeg eer usikker på, men nå er historien skrevet, maleriet er ferdigmalt. Da er det opp til oss å tolke og vurdere. Vi kan selv fylle inn de manglende bitene. Vi har fått svar på de store, viktige spørsmålene. Litt småting: - Når jeg ser helheten, er jeg mektig imponert over hvordan denne serien kombinerer "science" og "faith", og hvordan den nesten kan forklares av vitenskaoelige fenomener. - Jack har vært en veldig irriterende karakter til tider, men jeg endte opp med å elske ham. Matthew Fox har gjort en fantastisk karakter. - Selv om øyet som lukkes var en vakker avslutning, så skulle jeg fremdeles ønske at Jack ble til et smoke monster da han lå i "badekaret". Det hadde passet med min teori om balanse på øyen, og det hadde vært veldig logisk med tanke på hva som skjedde med MiB. - Mest rørende øyeblikk i denne episoden: Claire som forklarer hvorfor hun ikke ville tilbake til Aaron. 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Joda, det var veldig trist det, men av en eller annen grunn greide jeg ikke å gråte likevel, selv om jeg var sterkt preget av scenen. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 På en måte er jeg veldig fornøyd med slutten. Den forteller noe om mennesker generelt og hva vi alle må gjennom og hva som er viktig her i livet. Men på den annen side så har jeg alltid følt at Lost handlet om noe mer enn bare det dagligdagse.. Det var liksom noe "større" og utrolig over det hele.. Ikke bare pga mysteriene, men også måten det ble presentert på og måten folk snakket med hverandre. Særlig i de første sesongene så følte jeg at forklaringen og filosofien i historien faktisk kom til å bli noe originalt som ingen hadde hørt om før. Det ble vel kanskje litt vel mye å spørre om.. Så da ble det heller at mysteriene og det overnaturlige som skjedde var uten forklaring, og de dro historien tilbake til det "vanlige." Dermed så sitter jeg igjen med en ganske blandet følelse.. Var slutten bra for det den var? Absolutt! Kunne den vært så mye mer? Ja! Men da altså ikke bare den siste episoden men kanskje hele sesong 6 måtte ha blitt skrevet på en annen måte. 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Angående statuen: gjennom flere tusen år har folk kommet til øya, og at det på et visst tidspunkt kom et Egyptisk folk dit som tok med seg litt av sin kultur, bygger statuer og templer, skrifttegn og symboler, for ikke å snakke om spillet Senet, er da ikke vanskelig å forstå uten at man får det inn med teskje. 2 Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Kødder dere eller? Hva med da Charlie møtte sin skjebne? Jeg lakk som ei sil. Jeg gråt støtt og stadig gjennom serien jeg, men så er jeg jente og gråter ganske lett da.. Hehe. I denne episoden gråt jeg sikkert nesten konstant. Hvertfall når alle husket og hadde flashbacks. Spesielt når Sawyer & Juliet traff hverandre igjen. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 - Selv om øyet som lukkes var en vakker avslutning, så skulle jeg fremdeles ønske at Jack ble til et smoke monster da han lå i "badekaret". Det hadde passet med min teori om balanse på øyen, og det hadde vært veldig logisk med tanke på hva som skjedde med MiB. Kanskje Jack hadde for lite/ingenting ondskap/hat/begjær i seg til å få sjelen sin sugd inn i røykmonsteret. Ikke vet jeg.. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Så det faktum at faren til Jack ikke er død, vi får ikke se noen etter øya, bortsett fra i flashsideways. Forklar det til meg du Faren til Jack er død, jo. Alle i flash sideways er jo døde. Så det betyr at alle er døde. Det er iallefall det du sier her. For alle er jo med i flash sideways/forward Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 - Selv om øyet som lukkes var en vakker avslutning, så skulle jeg fremdeles ønske at Jack ble til et smoke monster da han lå i "badekaret". Det hadde passet med min teori om balanse på øyen, og det hadde vært veldig logisk med tanke på hva som skjedde med MiB. Kanskje Jack hadde for lite/ingenting ondskap/hat/begjær i seg til å få sjelen sin sugd inn i røykmonsteret. Ikke vet jeg.. Kanskje at han var Vokteren av lyset som gjorde at han ikke ble til røyk, men da kræsjer det litt med Desmond.. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Jeg synes, imotsetning til mange andre her tydligvis, at slutten var nærmest så bra som det kunne blitt Har gruet meg til denne dagen lenge, aldri mer LOST igjen, både lettet og trist Endret 24. mai 2010 av MrLG 1 Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Kom et par tårer mot slutten ja. Synes det var en fin og verdig avslutning på en fantastisk serie. Alt i alt synes jeg siste episoden var bra, og om ikke helt fantastisk så synes jeg den avsluttet serien bra. Stiller meg helt uforstående til kommentarer som "Har kastet bort 6 år på denne serien", osv. Selv om ikke alle er like fornøyde med slutten er det noe som heter: "The time you enjoyed wasting, is not wasted time". En episode forandrer uansett ikke resten av serien. Men igjen jeg er storfornøyd (og litt lei meg) etter at min foreløpige favorittserie gjennom tidene er over. Forøvrig var Shannon digg. Lenke til kommentar
iSimen Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 - Selv om øyet som lukkes var en vakker avslutning, så skulle jeg fremdeles ønske at Jack ble til et smoke monster da han lå i "badekaret". Det hadde passet med min teori om balanse på øyen, og det hadde vært veldig logisk med tanke på hva som skjedde med MiB. Kanskje Jack hadde for lite/ingenting ondskap/hat/begjær i seg til å få sjelen sin sugd inn i røykmonsteret. Ikke vet jeg.. Dette. Garantert dette. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Jeg tror heller det er slik at Røykmonsteret ble sluppet fri da Jacob heiv broren sin ned der (broren døde jo, mens røykmonsteret tok formen hans), og røymonsteret sa jo selv at han var fanget i kroppen til Locke og ikke kunne komme ut. Da "proppen" ble dratt ut og lyset ble slukket, så kunne Røykmonsteret drepes, som da altså skjedde. Det kan være derfor Røykmonsteret ikke ble Jack og omvendt, siden Smokey var død. Jack sa jo til Flocke at han skulle drepe han. Forøvrig var Shannon digg. Mmmm, enig. Men Charlotte er finere imo. Endret 24. mai 2010 av Goldshoten Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Angående statuen: gjennom flere tusen år har folk kommet til øya, og at det på et visst tidspunkt kom et Egyptisk folk dit som tok med seg litt av sin kultur, bygger statuer og templer, skrifttegn og symboler, for ikke å snakke om spillet Senet, er da ikke vanskelig å forstå uten at man får det inn med teskje. Den forklarte jo hvordan den gamle skuta havnet på øya. Da burde de forklart hvordan egypterne havnet der. Og siden hieroglyfene i den gamle krypten avbildet Anubis sammen med røykmonsteret, konoterte dette til dødsriket, som Anubis var vokter over. Dette ble understreket nok en gang av Richard Alpert, når han sa at øya var helvete, til de rundt leirbålet. I tillegg til statuen, så har serien brukt egyptisk mytologi i såpass stor grad, at de burde forklart dette bedre. Jeg savner også en forklaring på hva slags religion som ble utøvd i tempelet med samuraisjefen. Hvorfor var de der? Hvorfor har de ikke sagt i fra eller vist seg før? osv osv. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Joda, det eneste jeg kunne tenkt meg å få svar på, er hvordan egypternes tilknytning til Røykmonsteret var. Tydligvis var det jo de som lagde de mekanismene som gjorde at de kunne kalle på Røykmonsteret. Lenke til kommentar
Teipball Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Så det faktum at faren til Jack ikke er død, vi får ikke se noen etter øya, bortsett fra i flashsideways. Forklar det til meg du Faren til Jack er død, jo. Alle i flash sideways er jo døde. Så det betyr at alle er døde. Det er iallefall det du sier her. For alle er jo med i flash sideways/forward Alle er døde i flash sideways/forward. Dette er en tid som ikke har noen årstall bak seg. Som sagt kan Hurly ha levd i mange tusen år. Mens Boone allerede er død. Enkelte her inne mener at passasjerene på 815 døde i kræsjet i episode 1. Dette er jeg sterkt uenig i. Jeg ser virkelig ikke hvordan dette passer inn i alt annet som har skjedd. For å nevne noe som jeg synes ødelegger denne tynne teorien: Micheal sier han er dømt til å være fanget på øya pga alt han gjorde. Han er ikke med flashsideways/forward/skjærsilden. Christian sier det rett ut til Jack. Siste scene er ikke den samme som den første, jack har innsett at hans tid er over å legger seg for å dø, ikke hvile som noen her har sagt. Sjekk skoen til Christian, den er også blitt ødelagt etter å ha ligget i skogen i mange år. Skuspillerne bekrefter dette på Jimmy Kimmel Live. Bare noen grunner. Angående bomben som ble sprengt. Husk på hva Miles sa, "har dere ikke tenkt over at det er vi som skaper the incident?" Jeg tror ikke det The icident var noe annet enn at det var Lostiene som lagde den. Og så det er sagt. jeg skulle også likt å få svar på flere mysterier, asken, jacobs cabin ++, men mulig vi før svar på dvd eller via produsentene. Jeg er bare utrolig lei av folk som syter og klager over at vi ikke fikk svar på noe. Jeg gleder meg til dere innser at dere tar feil og skjønner at alt som er gjort på øya virkelig skjedde. 5 Lenke til kommentar
Bella86 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Så det faktum at faren til Jack ikke er død, vi får ikke se noen etter øya, bortsett fra i flashsideways. Forklar det til meg du Faren til Jack er død, jo. Alle i flash sideways er jo døde. Så det betyr at alle er døde. Det er iallefall det du sier her. For alle er jo med i flash sideways/forward Nei.. Nå har du misforstått. Alle i sideways er døde, JA. Men ikke på øya, i den EKTE timelinen. Øya og sideways skjer ikke samtidig. NÅR de dør på øya/ekte timeline, så kommer de videre til sideways. Det trenger ikke nødvendigvis være samtidig. Booth dør jo noen år tidligere, Jack døde nå, Hurley, Kate og de andre dør sikkert lenge etterpå. Men de kommer alle til sideways når de dør. Og de ser unge ut fordi det er slik de kjenner hverandre. Og fordi de er så viktige for hverandre så kan de ikke gå "videre" før alle sammen er samlet og de innser hvordan det hele ligger ann, at de er døde, men har hverandre og er klare til å "move on". 1 Lenke til kommentar
melsom Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Så det faktum at faren til Jack ikke er død, vi får ikke se noen etter øya, bortsett fra i flashsideways. Forklar det til meg du Faren til Jack er død, jo. Alle i flash sideways er jo døde. Så det betyr at alle er døde. Det er iallefall det du sier her. For alle er jo med i flash sideways/forward Det stemmer. Alle i Flash-sideways er døde. Men det er også som Christian sier, "Some died before you, others died long after you". Ettersom vi kan regne med at Kate og resten av folka på flyet levde ut sine liv, vil Flash-sideways funnet sted 50-60 år etter Jack døde på øya (og Hugo tok over styringen). Men igjen, det var ingen tid i Flash-Sideways, men man måtte altså vente til alle var døde og klare for å gå videre samlet. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Når det gjelder Walt så ble jo han i stor grad utelatt rett og slett fordi gutten vokste seg for svær i løpet av 7 år. Lenke til kommentar
-kai- Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Synes tråden beviser at slutten var en suksess. Vi fikk vite hva som skjedde med karakterene, og det meste om øyen. En del mysterier om øyen lever imidlertid videre og kan grubles på og diskuteres - som et kunstverk. Føles egentlig også naturlig at vi ikke vet ALT. Tror ikke en gang Jacob viste alt om øyen. Nå skal alt se på nytt, og det blir utrolig spennende å se hvordan det føles når man vet så mye mer. (Vedr. karakterene: Det er åpenbart at FSW er ventepunktet for de avdøde. Når man møter sin konstant forstår man situasjonen og kan reise til et nytt liv. Alt annet enn FSW var deres virkelige liv. Noen døde på øyen, mens andre levde et liv etterpå - som vi ikke fikk se - før også de naturlig nok døde. Skulle man være i tvil om denne tolkningen er det bare å se slutten på nytt. Samtalen mellom Ben og Locke, og særlig Jack og faren er helt klar. Faren sa også at tid ikke spilte noen rolle der. At man døde på ulike tidspunkt var dermed ikke noe problem. Videre: FSW-situasjonen ble tilsynelatende skapt da bomben gikk av. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå