Gå til innhold

Lost 6x17-18: "The End" (USA)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo tydelig at de valgte å fokusere på karakterskildring istedenfor å svare på alle mysteriene langs veien. Svarene på dette kommer heller på DVD'en. Er jo grenser for hvor mye de kan presse inn i 2x50 minutter uten at det skal virke forhastet. Helt ærlig så ville jeg heller hatt det på denne måten enn at de skulle ha bruk de siste to episodene på å forklare absolutt alt.. Men jeg er enig med mange at de kunne forklart hvertfall litt, det var jo særdeles lite man fikk svar på.. Men likevel. Jeg er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Mitt største problem med avslutningen er hvordan skaperne gang på gang har benektet at showet er et sci-fi show, og likevel brukte mytologien som cliffhangere. Hvis dette virkelig er et karakterdrevet show så skal du ikke måtte la sesongene hvile på hatches, tidsreiser, røykmonster, replikker a la "You'll see" i stedet for "Her er hva som faktisk skjedde".

Nå som hele sirkuset er over føler jeg at skaperne rett og slett har latt den delen av fanskaren som først og fremst har interessert seg for det mystiske, enten av science-fiction eller overnaturlig natur, har blitt parkert på sidelinja. Jeg forventet nå ikke så mange svar i finalen, til det hadde sesong 6 utviklet seg i helt feil retning (man klarte til og med å få en MIB/Jacob-centric til å bli et småkjipt familiedrama), men det var pokker ikke spesielt morsomt å få den endelige bekreftelsen på at det ikke var min type publikum denne serien var myntet på.

Og da føler man seg litt lurt, spesielt fordi som du sier at serien legger så jævlig opp til at det er mystikken og mytologien som er det sentrale.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Det er jo tydelig at de valgte å fokusere på karakterskildring istedenfor å svare på alle mysteriene langs veien. Svarene på dette kommer heller på DVD'en. Er jo grenser for hvor mye de kan presse inn i 2x50 minutter uten at det skal virke forhastet. Helt ærlig så ville jeg heller hatt det på denne måten enn at de skulle ha bruk de siste to episodene på å forklare absolutt alt.. Men jeg er enig med mange at de kunne forklart hvertfall litt, det var jo særdeles lite man fikk svar på.. Men likevel. Jeg er veldig fornøyd.

Hadde de kuttet ned på alle de latterlige gjenforeningene, og saktefilm-sekvensene hvor folk smiler til hverandre, klemmer, stirrer ut mot horisonten og alt det andre skvipet - DA hadde de fått tid til å forklare mer.

Så hvorfor gjorde de ikke det da? Jo enkelt og greit fordi de ikke vet hvordan de skal forklare alt de har dratt ut av ræva, de siste seks årene.

De har aldri hatt et klart mål med historien, eller en klar definisjon av den, derfor blir det vanskelig.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

En liten ting jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å fått forklaring på.

Eksakt hva ville skjedd hvis MiB kom seg fra øya ?

Ellers synes jeg episoden gav meg blandede følelser.

Jeg er fornøyd med en syk ending, men samtidig føler jeg at de første fem sesongenes handlingsløp drukner litt i "hovedkonseptet" i endingen..

Lenke til kommentar

Hadde de kuttet ned på alle de latterlige gjenforeningene, og saktefilm-sekvensene hvor folk smiler til hverandre, klemmer, stirrer ut mot horisonten og alt det andre skvipet - DA hadde de fått tid til å forklare mer.

Så hvorfor gjorde de ikke det da? Jo enkelt og greit fordi de ikke vet hvordan de skal forklare alt de har dratt ut av ræva, de siste seks årene.

De har aldri hatt et klart mål med historien, eller en klar definisjon av den, derfor blir det vanskelig.

Sukk. Jeg merker jeg får hodepine av deg og negativiteten din. Dette går jo bare i ring. Er vel sikkert ingenting jeg kan si som får deg til å endre mening uansett.

Lenke til kommentar
Hva har da vært vitsen med denne TV-serien?

Vitsen har vært å dokumentere noe som skjer i "etterverden". Hva som skjer etter døden. Og hva som må til for å at mennesker skal akseptere døden. Noe som har ført til forvirring og absurde utfordringer i seks sesonger.

Bare tenk på alle de absurditetene serien har presentert. Knappen i luka, folk som snakker med de døde, forskningsstasjonen under vann, en ond mann som vil infiltrere øya, et tempel med et isolert stammefolk som vet alt, egyptisk mytologi, et svært røykemonster, gedigende konspirasjoner fra den virkelige verden, banebrytende og hemmelig forskning, tidsreise, gudetro og religioner, barn med spesielle krefter og folk som står opp fra de døde...

Den eneste måten alt dette kunne sameksistert på, er hvis alle var døde hele tiden, og en samling av flere menneskers sinn møtte hverandre i en abstrakt fysisk utfoldelse, med kun én øy som felles plattform. En slags fysisk kollasj av forskjellige trosrettninger, frykter og drømmer. De døde sammen, i samme ulykke, og må forstå hverandre før de sammen kan akseptere døden. Det er budskapet.

Må si jeg er ekstremt uenig med deg der. Så, det du sier er at det kan ikke være ekte fordi det var mye i serien som ikke kunne være realitet? Noe sier meg at du ikke ser mye på film og TV, hvis du tror alt på film er som i virkeligheten.

Endret av toycar007
Lenke til kommentar

Richard (heh - må bli litt av en opplevelse for han å se verden i dag).

Han har sett verden i dag. Mange ganger. Han var av øya sist gang i 2004 etter det vi har fått vite på serien.

Uff.. selvsagt. Bra for han dog :cool: Ser frem til å se hele serien på nytt. Sikkert mange detaljer som er glemt.

Lenke til kommentar

Wtf Dotten. Wtf.

Innlegget ga like mye mening som selve serien.

Selv sitter jeg stort sett igjen med en wtf, men jeg må vel innrømme at denne serien er på sitt sterkeste når så mye står ubesvart. Akkurat som livet selv.

Så jeg endte opp som fornøyd. Jeg savnet vel bare tallene.

Lenke til kommentar

Nettopp av den grunn burde hele sesong seks ha vært lagt opp annerledes. Det er ingen som krever at alle svarene skal komme i løpet av siste episode. Jeg er sikker på at de fleste som klager ville vært fornøyd selv om svarene hadde vært spredd utover hele siste sesong. I noen grad har de vært det, men det er mange spørsmål som aldri ble besvart. Hva som bør forbli usagt og hva som bør forklares kan vi selvsagt diskutere til dommedag, men "vi kan ikke skvise alt inn i 2x50 minutter" er ingen unnskyldning; Lost har tross alt vart i nesten 100 timer, så ved å legge opp løpet annerledes kunne det blitt plass til flere svar, på bekostning av andre ting.

Lenke til kommentar

Første inntrkket jeg satt med etter finalen var "Wow, dette var fantastisk!" Men jo mer jeg tenker, jo mindre liker jeg avslutningen. Teorien om at de hadde vært døde hele tiden slo meg ikke før jeg leste det her på forumet, og når jeg leste den ble det ikke akkurat noen færre tanker i hodet. Men uansett hvilken teori man prøver, synes jeg det er noe som dreper den. I en serie som Lost må man regne med at det ville bli en avslutning som fikk folk til å diskutere osv., men synes det er litt drøyt at slutten er så utydelig at vi sitter her og diskuterer om de var døde eller ikke.

Og til dere som tror at FSW var "skjersilden". Dette klarer jeg hvertfall ikke å forstå. De sprengte jo bomba en eller annen gang i fortiden, slik at de forandret fremtiden og det ble et "nytt univers" med en alternativ historie, da flyet ikke styrter osv. I denne tidslinjen dør de jo ikke..

Selv er jeg så forvirret at jeg ikke vet hva jeg selv tror lengre..

Lenke til kommentar

Og til dere som tror at FSW var "skjersilden". Dette klarer jeg hvertfall ikke å forstå. De sprengte jo bomba en eller annen gang i fortiden, slik at de forandret fremtiden og det ble et "nytt univers" med en alternativ historie, da flyet ikke styrter osv. I denne tidslinjen dør de jo ikke..

De prøver å lure oss med at fordi øya er under vann i åpningscenen av sesongen, så er FSW den alternative virkeligheten til hva som skjedde etter bomba. Det viser seg at det derimot er en slags skjærsild hvor alle på øya havner etter at de dør. Ganske tamt, egentlig.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

For min del bryr jeg meg egentlig ikke så mye om avslutningen. Reisen mot den i løpet av disse seks årene har vært så fantastisk underholdende at den ikke klarer å ødelegge noe, i den grad ødeleggelse er den riktige terminologien.

Jeg klarer å skille mellom flashsidewaysene og selve historien på øya, men jeg klarer ikke å ordlegge det. Litt som på samme måte som at jeg vet at jeg nå sitter her, men jeg kan ikke forklare hvordan det er mulig.

Blæh, ordene stokker seg for meg. Jeg tror jeg bare skal lese hva dere andre krangler om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...