Gå til innhold

Lost 6x17-18: "The End" (USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det faktum at faren til Jack ikke er død, vi får ikke se noen etter øya, bortsett fra i flashsideways. Forklar det til meg du

 

Faren til Jack er død. Vi får ikke se noen etter øya nei, men hvordan er det relevant? Flashsideways er flashforwards. Er ikke så mye verre enn det.

Lenke til kommentar

Vi så vel forresten ikke noe til Richard i "livet etter døden"...? Hva skjedde med han mon tro? Miles oppdaget et grått hår som kan tyde på at han begynte å eldes, men...

Da Jack overtok for Jacob som protector og Jacob ble drept av Ben så kan det tenkes at reglene hans "forsvant". Det var nå Jack/Hugo som lagde nye regler, og da kan det tenkes at Richard ikke lenger er udødelig (noe han fikk av Jacob). Så han reiste nok hjem i flyet og storkoste seg med internett og raske biler og lignende helt til han døde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi så vel forresten ikke noe til Richard i "livet etter døden"...? Hva skjedde med han mon tro? Miles oppdaget et grått hår som kan tyde på at han begynte å eldes, men...

 

Christian sier vel noe sånn som at de "created this place together" (og "the most important part of your life was the time you spent with these people") Det var vel de som var aller viktigst for hverandre som var der sammen.. Richard, Eko og disse andre var jo ikke endel av den "gjengen" og det var dermed ikke viktig for de at de var der, de trengte de ikke for å "gå videre".

Lenke til kommentar

Vi så vel forresten ikke noe til Richard i "livet etter døden"...? Hva skjedde med han mon tro? Miles oppdaget et grått hår som kan tyde på at han begynte å eldes, men...

 

Han var jo ikke blant lostiegjengen, så han passet ikke inn i det "universet".

 

Ah.. Der har vi nok forklaringen.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Vi så vel forresten ikke noe til Richard i "livet etter døden"...? Hva skjedde med han mon tro? Miles oppdaget et grått hår som kan tyde på at han begynte å eldes, men...

 

Christian sier vel noe sånn som at de "created this place together" (og "the most important part of your life was the time you spent with these people") Det var vel de som var aller viktigst for hverandre som var der sammen.. Richard, Eko og disse andre var jo ikke endel av den "gjengen" og det var dermed ikke viktig for de at de var der, de trengte de ikke for å "gå videre".

 

En perfekt forklaring.

 

Lurer forresten på om likheten mellom sjokolademaskinen og øyen var tilfeldig :whistle: (man plugger den ut for å få ut det man vil - sjokoladen/mib -, før man plugger den inn igjen)

 

Avslutningsvis må jeg si at jo mer jeg tenker på finalen, jo bedre liker jeg den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde store forventninger til avslutningen. Regna med at jeg ville sitte igjen med en god, og samtidig trist (siden det er slutt) følelse. Såklart, jeg visste at ikke alle spørsmål ville bli besvart, men jeg hadde håpt jeg skulle bli noen lunde fornøyd.

Det kan jeg ikke si jeg ble, altså. Sitter igjen, seende ut som et spørsmålstegn. Det var et gigantisk antklimaks, for å si det rett ut. Såklart, legger ikke skjul på at det var noen tårevåte øyeblikk (som med Sun og Jin på sykehuset og med Charlie og Claire), men episoden levde likevel ikke opp til forventingene.

 

Når det er sagt, så har jeg ikke noe tro på skjærsild-teorien. Greit nok, det er mye som kan tyde på det, utifra samtalen mellom Jack og Christian, men likevel, jeg tror ikke, og jeg vil ikke tro at det er slik det henger sammen. Det ville bare blitt for dumt.

 

LOST-skaperne sa tidligere at de lovet at ikke serien skulle ende med at noen våknet opp etter et mareritt, og at alt sammen bare var en drøm. Om det er slik at skjærsild-teorien stemmer, og at alle på øya døde i flykrasjet, vil jeg si at det nesten er værre enn drømme-teorien. Hva har da vært vitsen med denne TV-serien? At alle liksom havna der for bare å "gå videre"? Nei huff, det håper jeg da inderlig ikke.

 

Og nei, ikke kom er med "gå videre, LOST er ferdig"-tullet nå. LOST er ikke over før ingen snakker om det lengre.

 

Det er viktig å være kritisk og stille spørsmål. De som faktisk er kjedelige, er de som aksepterer alt, bare fordi det er slik. Historien og vitenskapen har lært oss at vi må aldri akseptere ting bare fordi vi blir fortalt det, vi må stille de tøffe spørsmålene. Dere som sier at dette var helt fantastisk, hva synes dere om at vi helt mot slutten fortsatt ikke fikk forklart helt sentrale spørsmål i historien?

Et meget godt poeng du har der, kunne ikke vært mer enig.

 

 

Hele siste sesong har fortalt to parallelle historier. En fra fastlandet, og en fra øya. Disse foregikk samtidig, og ble aldri knyttet direkte til hverandre.

Hva mener du, at de foregikk samtidig? Jeg trodde hele greia var at de ikke foregikk samtidig. Ingen vet vel helt nøyaktig i hvilken tid de på øya var i heller..

 

Darlton sa en gang tidligere i vår på podcast at "begge historiene er like ekte, og de kommer til å "forsones" (elns) på et eller annet tidspunkt".

Endret av toycar007
Lenke til kommentar

Jeg hadde store forventninger til avslutningen. Regna med at jeg ville sitte igjen med en god, og samtidig trist (siden det er slutt) følelse. Såklart, jeg visste at ikke alle spørsmål ville bli besvart, men jeg hadde håpt jeg skulle bli noen lunde fornøyd.

Det kan jeg ikke si jeg ble, altså. Sitter igjen, seende ut som et spørsmålstegn. Det var et gigantisk antklimaks, for å si det rett ut. Såklart, legger ikke skjul på at det var noen tårevåte øyeblikk (som med Sun og Jin på sykehuset og med Charlie og Claire), men episoden levde likevel ikke opp til forventingene.

 

Når det er sagt, så har jeg ikke noe tro på skjærsild-teorien. Greit nok, det er mye som kan tyde på det, utifra samtalen mellom Jack og Christian, men likevel, jeg tror ikke, og jeg vil ikke tro at det er slik det henger sammen. Det ville bare blitt for dumt.

 

LOST-skaperne sa tidligere at de lovet at ikke serien skulle ende med at noen våknet opp etter et mareritt, og at alt sammen bare var en drøm. Om det er slik at skjærsild-teorien stemmer, og at alle på øya døde i flykrasjet, vil jeg si at det nesten er værre enn drømme-teorien. Hva har da vært vitsen med denne TV-serien? At alle liksom havna der for bare å "gå videre"? Nei huff, det håper jeg da inderlig ikke.

 

Og nei, ikke kom er med "gå videre, LOST er ferdig"-tullet nå. LOST er ikke over før ingen snakker om det lengre.

 

Det er viktig å være kritisk og stille spørsmål. De som faktisk er kjedelige, er de som aksepterer alt, bare fordi det er slik. Historien og vitenskapen har lært oss at vi må aldri akseptere ting bare fordi vi blir fortalt det, vi må stille de tøffe spørsmålene. Dere som sier at dette var helt fantastisk, hva synes dere om at vi helt mot slutten fortsatt ikke fikk forklart helt sentrale spørsmål i historien?

Et meget godt poeng du har der, kunne ikke vært mer enig.

 

 

Hele siste sesong har fortalt to parallelle historier. En fra fastlandet, og en fra øya. Disse foregikk samtidig, og ble aldri knyttet direkte til hverandre.

Hva mener du, at de foregikk samtidig? Jeg trodde hele greia var at de ikke foregikk samtidig. Ingen vet vel helt nøyaktig i hvilken tid de på øya var i heller..

 

Darlton sa en gang tidligere i vår på podcast at "begge historiene er like ekte, og de kommer til å "forsones" (elns) på et eller annet tidspunkt".

 

Hendelsene på øyen var ekte. Og de som overlevde serien hadde også et liv etterpå.

 

En dag tar det imidlertid slutt for alle, og FSW var et ventepunkt inntil man fant sin konstant til å "reise til et nytt liv med". Ben avventet - ville nok ordne noe med mor til Alex tenker jeg.

 

Alt i alt gir jeg slutten terningkast 6 for karakterskildringen, men er som antydet litt skuffet over at vi ikke fikk lære enda mer om mystikken. Heldigvis må vi kunne si at hullene bare er detaljer i den store helheten - og som vokteren før Jacob sa: Et svar ville vel bare skapt nye spørsmål.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar
Hva har da vært vitsen med denne TV-serien?

Vitsen har vært å dokumentere noe som skjer i "etterverden". Hva som skjer etter døden. Og hva som må til for å at mennesker skal akseptere døden. Noe som har ført til forvirring og absurde utfordringer i seks sesonger.

 

Bare tenk på alle de absurditetene serien har presentert. Knappen i luka, folk som snakker med de døde, forskningsstasjonen under vann, en ond mann som vil infiltrere øya, et tempel med et isolert stammefolk som vet alt, egyptisk mytologi, et svært røykemonster, gedigende konspirasjoner fra den virkelige verden, banebrytende og hemmelig forskning, tidsreise, gudetro og religioner, barn med spesielle krefter og folk som står opp fra de døde...

 

Den eneste måten alt dette kunne sameksistert på, er hvis alle var døde hele tiden, og en samling av flere menneskers sinn møtte hverandre i en abstrakt fysisk utfoldelse, med kun én øy som felles plattform. En slags fysisk kollasj av forskjellige trosrettninger, frykter og drømmer. De døde sammen, i samme ulykke, og må forstå hverandre før de sammen kan akseptere døden. Det er budskapet.

Lenke til kommentar

En helt utrolig serieavslutning...jeg lo, grein og hadde frysninger langt nedover ryggen!!!

Helt fantastisk...selv om de siste 5 minuttene var litt forvirrende...men etter å lese hva folk skriver og etter å ha sett alt om igjen kommer jeg nok til å skjønne alt mye bedre.

Men kult at Hurley blei den nye Jacob til slutt og dermed lager sine egne regler...det viktigste for han var å bry seg om menneskene rundt han, så det blir jo nødt til å bli bra.

Og Ben fikk endelig sjansen til det han egentlig alltid ønsket, å hjelpe Jacob, nå i Hurley sin skikkelse...endelig noen som trengte han ...

Må samle tankene mine, dette var stort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...