Jotun Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg tror nok som med Locke/Flocke at en del av MiB er i monsteret uansett... Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Når jeg tenker med om, så er "The End" en ganske rar tittel, siden alt handlet om å gå videre. Lenke til kommentar
Engberg Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) @nybb: Jacob snakket om at "we're very close to the end," som i at det snart var over. Og ALT viste seg jo å være slutten, der all møttes til slutt. The End var "the end" som Jacob snakket om, pluss at det var slutten av Lost. Dobbel betydning. Endret 2. juni 2010 av CRWTH 1 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Det var slutten for original story ja.. Men det ble jo i utgangspunktet ikke det heller. Hurley og Ben voktet jo øya for x antall tidsenheter. Det må bety at det var slutten for karakterenes liv i original story, for det er den eneste slutten jeg kan se i allefall Lenke til kommentar
Engberg Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 @nybb: Samme her, men kan ikke se for meg at Jacob snakket om noe annet. Kanskje han var veldig egoistisk og tenkte at the end var nær for han. Ellers kan ikke jeg se for meg hva han snakket om. 1 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg tipper han tenkte at "The End" er nær for MiBs skjebne.. Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg tipper han tenkte at "The End" er nær for MiBs skjebne.. Tviler jeg sterkt på. Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg tipper han tenkte at "The End" er nær for MiBs skjebne.. Tviler jeg sterkt på. Når man kommer med slike innspill må man begrunne.. Jeg tror det p.g.a alt som foregår når Jacob sier det, er så relatert til MiBs oppdrag. Han vet at enten vil MiB lykkes eller mislykkes, med andre ord, enden for hva hans intensjoner på øya er. Og de intensjonene gir jo store konsekvenser, det vet vi jo.. Lenke til kommentar
Populært innlegg ockallis Skrevet 2. juni 2010 Populært innlegg Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Det er helt utrolig… folk sitter verden rundt og kjøper dette pisset av en slutt som LOST forfatterne ga oss rett og slett fordi vi er blitt så vandt til å godta alt av forklaringer fra Damon, Carlton & Co. som vi har blitt gitt de siste sesongene at det nesten er skummelt. Vi har kalt de ”mesterhjerner” og gitt de mye ufortjent kredit fordi vi trodde de hadde det hele ferdig tenkt ut og at vi ville få svarene vi var på jakt etter i den siste sesongen. Vi har blitt snytt, og jeg skal fortelle dere grundig hvorfor! Jeg skal gi det inn med teskje til dere! ................. Kjære FredrikH (og for den saks skyld alle andre som deler hans innsiktsfulle mening om den siste sesongen av LOST). For det første må jeg si jeg respekterer din og alle andres mening fullt ut, og det er skjelden noen kommer å gir en så detaljrik forklaring punkt-for-punkt som du gjorde her. Du får kudos for det! Når dette er sagt har jeg en stor avsky over den arrogante holdningen din som hinter til at alle som LIKTE den siste sesongen er noen store idioter og er blitt "rundlurt" hele veien av Damon og Carlton. Det er skjeldent jeg er 100% uenig hos motparten i en intens diskujson, men dette her tar hele kaka! Jeg sier det gjerne igjen; Jeg er 100% uenig i alt du skriver i innlegget ditt. 1. Hydrogenbomben Miles hadde rett. Jack og co var alltid MENT til å detonere bomben. Det var bomben som skapte The Incident. Derfor var kjerneområdet inni The Swan muret inne med betong (slik som Tjernobyl). Derfor stod det KARANTENE på luke døra og Kelvin gikk med vernedrakt og gassmasker utforbi. Derfor ble det en lekkasje i det elektromagnetiske feltet. Derfor måtte de lage en slags mekanisme for fase ut lekkasjen hver 108ende minutt for å unngå katastrofale følger. Derfor krasjet Oceanic 815 på øya. Det er både ironisk og genialt at det var dem selv som skapte deres egen lidelse på øya. "We are the causes of our own suffering.." Nei, bomben ødela ikke halve øyen fordi den var ikke kraftig nok. Du husker vel at Sayid bare tok kjerne-delen av Jughead som skulle være plenty nok til å gjøre jobben. Det var her de tok feil, for i virkeligheten ødela de bare toppen av isberget. Dette gir 100% mening, men noen fans må ha det inn med teskje. Det er stor forksjell på å besvare et mysterie i LOST direkte og indirekte. Kommer tilbake til dette senere. 2. Fillere eller karakterutvikling? Du skriver at de aldri kom til poenget og at det var ingen karakterutvikling i sesong 6. Dette hørtes da mer ut som en beskrivelse om en sesong av Hotel Cæsar. Jeg synes å huske at det skjedde mer i denne sesongen enn hva det gjorde i de 3 første til sammen. Klart, det var ikke så mange lokasjoner de vekslet mellom, men vi må huske på at vi også fikk noen fascinerende dypdykk i seriens mest mystiske karakterer; Jacob, MIB og Richard Alpert. Når det gjelder karakterutviklingen må vi huske på at dette er siste sesong, og dens oppgave er å la karakterene få fred med seg selv på en tilfredstillende måte! Dette klarte de glimrende. La oss ta for oss de viktigste karakterene: Jack I begynnelsen av sesongen var han en knust mann etter å ha funnet ut at Hydrogenbombe planen til Faraday ikke virket. Etter hvert som sesongen går sin gang blir han mer og mer komfortabel med å følge ordre og la andre styre hverandres skjebne. Jacob sørger for å få Jack på rett kurs igjen med å vise han fyrtårnet. Etter dette har han alltid i bakhodet at han er ment til å gjøre noe stort - som til syvende og sist viser seg til å redde øya - og muligens hele verden. Redemption? Check. Claire I begynnelsen hadde hun kun et mål - Å finne Aaron. MIB hadde manipulert henne til å tro at The Others hadde kidnappet han, og brukte henne som en viktig brikke for å styrte deres regime på øya. MIB hadde sikkert også planlagt å bruke henne til å drepe kandidatene etter hun fikk vite at Aaron ble tatt av dem, men takket være Kate fikk hun bakkekontakt igjen. Etter 3 år på øya der hennes sinne og hat hadde vokst eksponensielt, fikk hun til slutt sett seg selv for det hun var blitt - og bestemte seg for å bli igjen på øya i frykt om den oppveksten Aaron evt ville få. Igjen takket vær Kate, fikk hun overbevist henne om å bli en del av livet hans. Redemption? Check. Kate Hennes hovedoppgave på øya var å finne Claire, men hun fant også tilbake den emosjonelle tilknyttningen til de andre Lostiene slik hun hadde i sesong 1-4. I og med at hun elsket Sawyer og Jack på ulike måter, ble hun mer og mer overbevist om at hennes store kjærlighet var Jack etter hun snakket med Sawyer om Juliets død på bryggen i "What Kate Does". Hun fikk til slutt reddet Claire fra en mental breakdown, og ikke minst drept MIB i kampens hete. Redemption? Check. Sawyer I begynnelsen av sesongen var han en knust mann etter Juliets død, og gidde f*** i alt. Han var forbannet på Jack og flyttet tilbake til Dharmaville for seg selv. MIB rekkrutterte Sawyer i all vitenhet om at Sawyer ville prøve å "conne" han til slutt. Da ubåten sprengte og Sawyer forstod at det var han som var lurt, følte han seg meget skyldig i Jin, Sun og Sayids død. Jack kunne lett ha gitt Sawyer den samme behandlingen som han gidde til Jack tidligere, men da han kun fikk medfølelse og sympati tilbake igjen, fikk Sawyer den tilhørligheten han trengte og hjelpte Jack med å fullføre sluttoppdraget sitt. Redemption? Check. Sayid I begynnelsen av sesong 6 sa han til Hurley at han fortjente å dø pga av alle de grusomme tingene han hadde gjort oppigjennon livet sitt. Når MIB bringer Sayid tilbake i live igjen er alle disse følelsene av angst, frykt, hat og glede svekket pga de døde med han i bassenget. (Det samme skjedde med det franske ekspidisjons teamet da de begynte å oppføre seg fiendlig mot Danielle.) MIBs motivasjon for å la Sayid leve var at han var en perfekt kaldblodig soldat å ha som sin høyre hånd. Gjennom 6 sesonger har vi sett mange folk (Kelvin, Ben, etc) fortelle Sayid at han er en kaldblodig drapsmann og det er ingenting han kunne gjøre for å endre dette. Dette styrket hans behov for å bevise at han egentlig er en god mann, og dette behovet tror jeg overlevde basseng ritualet. Når Desmond la inn det siste spiret i samtalen de hadde ved brønnen, tippet han endelig over på den gode siden igjen, og fikk ofret seg selv i ubåten i et forsøk på å redde de andre. Redemption? Check. Sun & Jin Deres mål gjennom hele sesong 6 var å finne hverandre. Når de endelig gjorde det, ble gleden kortvarig når MIB sprengte ubåten. Jin i sesong 1 ville andri ha blitt igjen hos kona og mest sannsynlig svømt opp igjen. Jin i sesong 6 ble igjen hos Sun pga løftet om at han aldri ville forlate henne igjen, som igjen viser hvor langt disse karakterene er kommet gjennom seks sesonger. Redemption? Check. En utrolig vakker slutt for deres historie på øya. Hurley Han hadde minst karakterutvikling i sesong 6 fordi hans oppgave var enkel: Å lede kandidatene på rett kurs under Jacobs spøkelses vedledelse. Hurley egenskap med å se de døde var egentlig veldig viktig. Hans besøk av Jacob, Isabella og Michael fikk han til å se et lys i tunellen. Til slutt tok an over som øyas vokter - en jobb som han alltid var ment til å utføre. Redemption? Check. Desmond Den siste lokasjonen Desmond ville sette fot på igjen var øya. Dette gjorde han meget klart i episoden "316" da han sa at han var veldig ferdig med øya. Dette endret seg fort da han fikk se et lite innblikk i Sideways verden - en verden som for han virket mye bedre. - En perfekt virkelighet som han var overbevist han kunne krysse over i da han skulle gå i "lyskilden". Han forstod fort at han hadde mistolket visjonene sine da han ble helt paralysert etter lyset forsvant. Desmond ble tilslutt reddet av Jack og fikk trolig leve livet sitt fullt ut med Penny og sønnen Charlie. I mine øyne hadde Desmond en mye viktigere rolle i Sideways verden der han var hovedkatalysatoren for at alle de andre Lostiene fikk sin åpenbaring. Rå karakter to the very end! Redemption? Check. Ben Den som hadde mest karakterutvikling i sesong 6 var uten tvil Benjamin Linus, Etter å ha drept Jacob gikk det opp for han at han var blitt brukt som en brikke i et eldgammelt spill. I sesong 6 var Ben mer utenforstpende enn aldri før - og det fikk han gjerne til å se ting mer klarere. Røykmonsteret var ikke det han trodde det var, og Miles fikk han til å innse at Jacob egentlig hadde store forhåpninger til Ben. Scenen med Illana i episoden "Dr. Linus" forklarer sinnsykt bra hva som foregår i Bens hjerne og vi føler virkelig med karen. Da han har valget mellom å slutte seg til Illana og co eller camp MIB (der han har blitt lovt gull og grønne skoger), velger han camp Jacob. Dette viser hvor langt hans karakter er kommet, og er en av de største karakterutviklingene i LOST. Punktum. Gjennom resten av sesongen får han sin hevn på Charles Widmore, som var direkte skyld i hans datter død. Til slutt blir han den nye Richard Alpert under Hurleys nye regime på øya. Dette er en perfekt kombo og gir perfekt mening! I etterlivet får han tigivelse fra John Locke for å ha drept han, noe som var det mest usympatiske Ben gjorde i hele sitt liv. Det betydde mer for han en ord kunne gjengi. Grunnen til at han ikke ble med inn i kirka tror jeg var fordi han ville vente til Danielle og Alex var klare for sin sendoff. Redemption? Check. 3. Ingenting med LOST å gjøre?? Du skriver at slutten hadde ingenting med LOST å gjøre? Seriøst? Har vi sett på to ulike TVserier? LOST handlet om personlighetene som kom til øya med Oceanic 815, og sluttet med de samme karakterene. MANGE ganger gjennom karakterenes reise i håpløs fortvilelse har vi sett dem bli separert fra hverandre og gjenforenet gang på gang på gang. Hver gang har det det vært like magisk å se dem finne hverandre igjen der vi som seere følte den samme gleden de gjorde. Serien var en mester på å gi oss disse følelsene. Slutten gav oss det samme. De fikk seg en siste gjenforening før de bevegde seg videre til neste plan (hva enn det var). Som Jack sa så klokt i første sesong: "If we can't live together, we're gonna die alone!!" er for meg hva LOST i sin kjerne egentlig handlet om - og det er igjen hva slutten gav oss. Ideen om at karakterene trengte hverandre for å få fred med sine indre demoner var esseniselt med hele slutten, og er en fin måte å representere håp for menneskeheten på! Dette tror jeg ekstremt mange har oversett. I tillegg på et purt metaforisk standpunkt har vi dette med at serien begynte med et oppsperret øye og sluttet med et øye som lukker seg. Dette viser at det er en syklus som har kommet i full sirkel, og var i mine øyne en mesterlig måte å avslutte serien på. Kunne ikke ha vært noe bedre. 4. Mysterier meg her og mysterier meg der Ja, mange så på LOST pga av all den fascinerende mystikken rundt det som skjedde på øya. Ja, det er klart vi ikke fikk servert alle de ubesvarte spørsmålene på et sølvfat, men betyr det at LOST er en uløselig gåte? NEI! De viktigste mysteriene ble oppklart så det holdt etter, mens mange andre spørsmål har også blitt besvart indirekte. Her er video som er ment til å være sarkastisk ovenfor de "ubesvarte" mysteriene i LOST. http://www.youtube.com/watch?v=eomWspUS8B0&feature=player_embedded Noen fans har tatt denne videoen LITT for seriøst og sagt "Se på alle disse mysteriene som aldri blir besvart i serien! Fantastisk drittserie! For noe lureri!!" Bloggeren Besserwisser har tatt det for seg å ramse opp alle mysteriene denne videoen nevner for å bevise at mesteparten allerede er besvart direkte eller indirekte - og resten går det an å tenke seg til selv med å bruke en liten blanding av fantasi og logikk. Les boggen hans her. Damon og Carlton sa tidlig rundt sesong 2 at de aldri ville introduserte nye mysterier i serien før de visste svaret på det. Etter "The End" har mange fans vanskeligheter for å tro på dette lengre. Min instilling til det er: Er det noe denne serien har trent oss opp til så er det at "faith" overvinner "science" på alle områder. Så lenge du er overbevist om at ting skjer for en grunn er det bare fantasien som setter grenser for å danne en forklaring på det. Livet inneholder mange gåter som man mest sannsynlig aldri får svar på. Man kan danne vitenskaplige hypoteser eller religiøse teorier som aldri vil være like. Det er det ukjente som inspirerer kreativiteten i oss alle, og det er en av tingene "lyset" i øyas underverden representerte for meg. Fremdeles ikke overbevist om at Damon og Carlton fortjener "geni-status"? Les Pearson Moores nye artikkel om hva man sitter igjen med etter å ha sett LOST i sin helhet. Fantastisk lesning! Endret 3. juni 2010 av OCKi 10 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Jeg er uenig med deg i punkt 3. OCKi. Jeg og mener at sjarmen i LOST druknet i avlsutningen. Vanskelig å forklare hvordan men.. Jeg vet jo at alt som skjedde på øya var ment to be for at ting skulle bli som de ble i Afterlife.. Men allikevel føler jeg at slutten ble litt annerledes i forhold til de forrige 5 sesongene. Slutten var selvsagt episk. Men føler at den skiller seg ut i en litt negativ retning i forhold til de følelsene jeg hadde for sesong 1-5! Lenke til kommentar
ockallis Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Kan grunnen til du synes slutten var så ulik de andre sesongene være at den ikke inneholdt noen cliffhanger på slutten? Endret 2. juni 2010 av OCKi 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Virkelig mye bra der OCKi, et veldig bra innlegg til de som zipper over at de ikke klarer å skjønne det selv siden de ikke får alt servert på sølvfat. Lenke til kommentar
Engberg Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 @OCKi: Tror dette er tilfellet hos mange. Mange synes nok finalen var skuffende fordi den var avsluttende, og ikke hadde noen cliffhanger. 1 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Nei. Det er ikke slik. Jeg likte ikke Prison Breaks seriefinale heller. Selv om "we're free" var stikkordet synes jeg ikke sjarmen var der. Scrubs derimot (litt tåpelig sammenligning men), synes jeg bevarte sjarmen samtidig som de avsluttet med stil. LOST synes jeg tok et steg for langt utenfor det som gav serien sjarm i mine øyne - det er umulig å forklare hvorfor det gjorde det. Jeg er heldigvis ikke så oppslukt at jeg ikke klarer å se noe negativt, for det gjør jeg. Absolutt alt kan kritiseres. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Kjære FredrikH (og for den saks skyld alle andre som deler hans innsiktsfulle mening om den siste sesongen av LOST). Fantastisk lesning! / kommentar på hele posten din For det første, for meg handlder det veldig mye om hva fortfatterne visste og ikke visste, og hva de planlagte.. La oss si for argumentets skyld at forfatterne og de som laga showet ikke hadde noen plan. De skrev historien uten å tenke over hvordan de skulle forklare den. Dette forklarer utsagn som f eks "everything will be explainable with science" og ting som Walt og sluteen.. Kanskje det ikke gjør det for deg, men for meg ødelegger det veldig hvis jeg vet at liksom mesteparten av det som skjer er tull - tull som oss seere må fikse. Lenke til kommentar
ockallis Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) La oss si for argumentets skyld at forfatterne og de som laga showet ikke hadde noen plan. De skrev historien uten å tenke over hvordan de skulle forklare den. Dette forklarer utsagn som f eks "everything will be explainable with science" og ting som Walt og sluteen.. Kanskje det ikke gjør det for deg, men for meg ødelegger det veldig hvis jeg vet at liksom mesteparten av det som skjer er tull - tull som oss seere må fikse. Det er nettopp dette jeg prøver å motbevise. Noen mysterier blir besvart direkte og andre indirekte! Med "indirekte" mener jeg at de har slengt inn små hints her og der som vi er ment å pusle sammen selv. Hvis du går på den linken jeg skrev ned vil du se at det de aller fleste mysteriene allerede er besvart, og mindre ubetydlige mysterier i den store sammenhengen kan man tenke seg til selv! Dette beviser at de hadde en plan fra begynnelsen av. Vi har også mange små hints tidlig i serien som forutsier hvilke retninger serien kom til å ta. For eksempel i sesong 1 ser vi Hurley og Sayid fleipe om tidsreisning når de prøver å fange opp radiosignaler på stranda. I Claires drøm ser vi Locke sitte med et svart øye og et hvitt øye mens hun leter etter Aaron, som ikke var i krybben sin. Vi har også Lockes ikoniske backammon scene med Walt - For å ikke snakke om Adam og Eva mysteriet. Dette er alle små geniale hints om hva som kommer til å skje mye senere og er for meg bevis nok at de hadde en plan på det hele. Jeg tviler STERKT på at skaperne bak et 200 millioner dollars TVshow fikk lov til å skrive i blinde. Produsentene har nok gitt sterke krav de første åra om at det er en fastsatt slutt på det hele. Endret 2. juni 2010 av OCKi 2 Lenke til kommentar
PIN-kode Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) For eksempel i sesong 1 ser vi Hurley og Sayid fleipe om tidsreisning når de prøver å fange opp radiosignaler på stranda. Oh come on, gimme a break.. Det der er bullshit. Joda, samtalen fant sikkert sted, men det du leser utifra det er så vanvittig naivt og godtroende, jeg blir oppgitt. Endret 3. juni 2010 av PIN-kode Lenke til kommentar
ockallis Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Oh come on, gimme a break.. Det der er bullshit. Joda, samtalen fant sikkert sted, men det du leser utifra det er så vanvittig naivt og godtroende, jeg blir oppgitt. Locke: Why do you find it so hard to believe? Jack: Why do you find it so easy?! Locke: It's never been easy!! Selv om det kanskje er det mest naive benet som støtter troen på Darlton, velger jeg fremdeles å tro på det! Dette er en TV-serie - ikke en religion. Hvis underholdninghetsverdien stiger hvis jeg velger å tro på noe som i utgangspunktet er naivt, setter det ikke en stopper for å tro at de der og da hadde små spire-ideer til å skrive et plott revolvert rundt timetravel for å utforske øyas historie senere i serien - hvis den ikke ble kansellert. På en annen side har det stort sett ingen ting å bety lengre om de hadde det planlagt eller ikke. Historien er ferdig. Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å godta den slik den er? Endret 3. juni 2010 av OCKi 1 Lenke til kommentar
PIN-kode Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 (endret) Dette er en TV-serie - ikke en religion. Riktig. Og TV-serier bør bedømmes objektivt når man til slutt skal bedømme kvaliteten på det fulle og hele produktet. Bruke science! Ikke faith... Hvorfor er det så vanskelig for enkelte å godta den slik den er? Jeg godtar at den er slik den er jeg - en skuffelse. Etter fantastiske sesong 4og5 hadde jeg håpet på at de ville innfri og løse dette på en ypperlig måte i sesong 6 og slik sette serien helt på øverste hylle kvalitetsmessig, sette den oppe blant serier som for eksempel The Wire - altså kunst. Men dessverre. Endret 3. juni 2010 av PIN-kode Lenke til kommentar
ockallis Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Jeg godtar at den er slik den er jeg - en skuffelse. Etter fantastiske sesong 4og5 hadde jeg håpet på at de ville innfri og løse dette på en ypperlig måte i sesong 6 og slik sette serien helt på øverste hylle kvalitetsmessig, sette den oppe blant serier som for eksempel The Wire - altså kunst. Men dessverre. Jeg beklager du ikke hadde den samme opplevelsen jeg fikk og at du ikke setter serien høyere en The Wire. For det gjør iallefall jeg. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå