Gå til innhold

Lost 6x17-18: "The End" (USA)


Anbefalte innlegg

Jeg begynner faktisk å elske finalen mer og mer ettersom jeg tenker over den. Jeg føler at alt ble så riktig, det var flott at de ikke satt en stopp for øy-historien, det var fint at de lot den gå videre i den evige kjeden av voktere, og karakterene fikk en fin slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(Vedr. karakterene: Det er åpenbart at FSW er ventepunktet for de avdøde. Når man møter sin konstant forstår man situasjonen og kan reise til et nytt liv. Alt annet enn FSW var deres virkelige liv. Noen døde på øyen, mens andre levde et liv etterpå - som vi ikke fikk se - før også de naturlig nok døde. Skulle man være i tvil om denne tolkningen er det bare å se slutten på nytt. Samtalen mellom Ben og Locke, og særlig Jack og faren er helt klar. Faren sa også at tid ikke spilte noen rolle der. At man døde på ulike tidspunkt var dermed ikke noe problem. Videre: FSW-situasjonen ble tilsynelatende skapt da bomben gikk av. )

 

Enig i alt utenom at FSW ble skapt av bomben. Bomben fikk oss til å tro at det ble skapt en ny tidlinje, noe det ikke ble. Selfølgelig blir det et spørsmål hva Juliet mente med "it worked". Men tror produsentene brukte bomben til å lure oss.

Lenke til kommentar

Hvis sideveis teorien i det hele tatt er sann, så hvorfor sa Hurley til Ben utenfor kirken, at han var en god nummer to? Hvis Hurley ble igjen som vokteren på øya i hovedtidslinjen?

 

Hvis han referer til sin tid som vokter, sammen med Ben, så må jo det bety at samlingen av alle, skjedde i ettertid. Hurley skal jo ikke huske den tiden, ettersom Hurley på fastlandet kom seg av øya for en hel sesong siden.

 

Eller hvis det er slik at de husker livet sitt på øya, mens de aldri har vært der, så tyder det nok en gang på at de var døde hele tiden.

 

 

Uansett, angående det svarte røykmonsteret. Her ser vi monsteret, som er broren til Jacob, sammen med Anubis:

5x12_anubis_smokey-thumb-470x266-2364.jpg

Altså må røykmonsteret ha blit skapt FØR egypterne kom til øya. Men i hele oppveksten til Jacob og broren, støter de ikke på disse menneskene i det hele tatt. Etter å kunne øya inn og ut. Istedenfor er de eneste andre menneskene de ser, av mer moderne europeisk art. Så hvordan kan egypterne ha tegnet helleristninger av røykmonsteret, før Jacob og broren i det hele tatt ble født?

Lenke til kommentar

Hvis sideveis teorien i det hele tatt er sann, så hvorfor sa Hurley til Ben utenfor kirken, at han var en god nummer to? Hvis Hurley ble igjen som vokteren på øya i hovedtidslinjen?

 

Fordi han en eller annen gang, før eller siden, døde, han som alle andre. Kanskje etter ti minutter, kanskje etter tre uker, kanskje etter 50 år, kanskje etter 5000. Men det har ingenting å si, så lenge han døde.

 

EDIT: Hvordan vet du at egypeterne ikke kom etter Jacob og MiB? Tross alt så vi kun 30 år av et 2000 år gammelt liv..

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

(Vedr. karakterene: Det er åpenbart at FSW er ventepunktet for de avdøde. Når man møter sin konstant forstår man situasjonen og kan reise til et nytt liv. Alt annet enn FSW var deres virkelige liv. Noen døde på øyen, mens andre levde et liv etterpå - som vi ikke fikk se - før også de naturlig nok døde. Skulle man være i tvil om denne tolkningen er det bare å se slutten på nytt. Samtalen mellom Ben og Locke, og særlig Jack og faren er helt klar. Faren sa også at tid ikke spilte noen rolle der. At man døde på ulike tidspunkt var dermed ikke noe problem. Videre: FSW-situasjonen ble tilsynelatende skapt da bomben gikk av. )

 

Enig i alt utenom at FSW ble skapt av bomben. Bomben fikk oss til å tro at det ble skapt en ny tidlinje, noe det ikke ble. Selfølgelig blir det et spørsmål hva Juliet mente med "it worked". Men tror produsentene brukte bomben til å lure oss.

 

Kanskje forklaringen på Juliet's "it worked" kommentar er så enkelt som at det var det samme hun sa da Sawyer fikk ut sjokoladen fra automaten på sykehuset?

Lenke til kommentar

Hvis sideveis teorien i det hele tatt er sann, så hvorfor sa Hurley til Ben utenfor kirken, at han var en god nummer to? Hvis Hurley ble igjen som vokteren på øya i hovedtidslinjen?

 

Hvis han referer til sin tid som vokter, sammen med Ben, så må jo det bety at samlingen av alle, skjedde i ettertid. Hurley skal jo ikke huske den tiden, ettersom Hurley på fastlandet kom seg av øya for en hel sesong siden.

 

[...]

 

Livet stoppet en gang for Hugo og Ben også. Sikkert lenge, lenge etter Jack og de andre. Men som faren til Jack sa helt på slutten: Selv om det er store forskjeller på når man døde, spiller det ingen rolle (i FSW). Det er ikke noen tid der. Alle som en gang dør er der.

Lenke til kommentar

Har du fulgt med på "LOST", Ramius? I så fall ville du ha visst at Hurley kom tilbake, hvordan skal du ellers forklare at han var på øya? Og det skjedde på en måte i ettertid, men Desmond prøver å samle alle folka, og alle begynner å huske det som skjedde på øya. Hurley og Ben levde videre, og derfor sier Hurley det til Ben, siden det var Hurley som tok over jobben til Jack. Derfor skal han også huske det, fordi samlingen skjer i FSW, som da ikke er noen egentlig tid, men et sted de lagde for å kunne samles slik at de kunne gå videre.

 

De har jo selvfølgelig vært på øya. Alt som skjedde på øya, skjedde i den ekte tidslinjen, og derfor var alt som skjedde ekte. Men noen døde på øya, andre døde etter. Der de samles på slutten, er alle døde, og dermed klare til å gå videre. Det er faktisk ikke verre enn det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Walt så ble jo han i stor grad utelatt rett og slett fordi gutten vokste seg for svær i løpet av 7 år.

 

Det var nok en viktig grunn, men føler vi fikk vite det meste om Walt. Hvorfor de kidnappet han er et lite mysterium, men gutten hadde åpenbart spesielle evner som de sikkert ville undersøke. Nærmere hvordan han hadde evnene er det vel umulig å vite. Akkurat som man ikke vet hvordan Miles kunne snakke med døde, og Desmond tålte så mye.

 

Spent på å se om jeg plukker opp noen flere hint om slike ting når jeg ser på nytt med all kjennskapen som jeg har nå.

Lenke til kommentar

Hvis sideveis teorien i det hele tatt er sann, så hvorfor sa Hurley til Ben utenfor kirken, at han var en god nummer to? Hvis Hurley ble igjen som vokteren på øya i hovedtidslinjen?

 

Hvis han referer til sin tid som vokter, sammen med Ben, så må jo det bety at samlingen av alle, skjedde i ettertid. Hurley skal jo ikke huske den tiden, ettersom Hurley på fastlandet kom seg av øya for en hel sesong siden.

 

Eller hvis det er slik at de husker livet sitt på øya, mens de aldri har vært der, så tyder det nok en gang på at de var døde hele tiden.

 

 

 

Problemet Ramius, er at du ikke har skjønt hva som har skjedd. Samlingen av alle skjedde når alle var døde. Så du kan si det skjedde i ettertid. For Boone skjedde dette møtet med engang han døde, det samme med Jack når han døde, over 3 år senere, og med Hurly x antall år senere. Det har da gått mange år mellom alle som har mistet livet. Men for dem føles det som møtet er med en gang. Se det som når du sovner. Dø føler du våkner med en gang, men du har vært borte i mange timer. Derfor prater Hurly og Ben om hvor bra team de var. Og Ben og Locke om hvor lei han er seg for at han drepte Locke. Alle trengte sin konstant for å gå videre, derfor venter Ben på Alex, for han vil være med henne og gjøre opp for alt det vonde han har gjort.

 

Når det gjelder Walt så ble jo han i stor grad utelatt rett og slett fordi gutten vokste seg for svær i løpet av 7 år.

 

Jeg er en måned eldre enn han som spilte Walt, og i likhet med han kan jeg si at jeg også har vokt noe voldsomt i løpet av disse årene. Jeg kunne ikke spilt fortids meg i dag. Så skjønner at de synes det var vanskelig å bruke han.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Jeg kommer definitivt til å se hele serien på nytt nå, med helt nye øyne.

Når det gjelder alle de ubesvarte spørsmålene som jeg, i likhet med veldig mange andre, sitter igjen med, tror jeg ikke det gjør noe for historiens skyld. Ja, det var maaange ting som kunne ha blitt forklart, men til folk som sitter og sier at de er skuffet over at alle disse svarene ikke kom i siste episode og dermed sier at seks år har vært bortkastet, stiller jeg følgende spørsmål: Tuller du?

 

Hadde du/dere virkelig trodd at i de siste 100 min av en serie som har vart i seks sesonger ville svar på spørsmål som "hvor/hva er egentlig Jacobs hytte, og hvem var personen vi så i hytten da Locke var der?" bli besvart? Hvordan skulle det fungert? Skulle Jacob dukke opp igjen og si til dem: "Åja, og forresten - hvis dere skulle komme til å møte på Smokey, så bruker dere denne asken her *gir dem en urne med aske* og lager en sirkel rundt dere? Fordi, den asken fungerer sånn og sånn ..." Mystikken rundt Smokey er lagd av en grunn. Tror du ikke at siden dette monsteret har eksistert i flere tusen år, har noen oppdaget hvordan man beskytter seg fra dem?

 

Jeg er helt klart på samme side som de som mener at det ville ha vært et antiklimaks å få alle spørsmål besvart i denne episoden. Derfor er jeg veldig glad for at skribentene heller skal svare på spørsmål "dokumentarisk" på bonusmateriale i sesong 6 DVD'ene.

 

Flott slutt på karakterenes historie, og jeg syns ikke det engang er rom for spekulasjon om alle lostiene døde i flykrasjet. Selvfølgelig gjorde de ikke det...

Endret av Thensrud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Problemet Ramius, er at du ikke har skjønt hva som har skjedd. Samlingen av alle skjedde når alle var døde. Så du kan si det skjedde i ettertid. For Boone skjedde dette møtet med engang han døde, det samme med Jack når han døde, over 3 år senere, og med Hurly x antall år senere. Det har da gått mange år mellom alle som har mistet livet. Men for dem føles det som møtet er med en gang. Se det som når du sovner. Dø føler du våkner med en gang, men du har vært borte i mange timer. Derfor prater Hurly og Ben om hvor bra team de var. Og Ben og Locke om hvor lei han er seg for at han drepte Locke. Alle trengte sin konstant for å gå videre, derfor venter Ben på Alex, for han vil være med henne og gjøre opp for alt det vonde han har gjort.

 

Jeg tror ikke du skjønner hva du sier selv en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Problemet Ramius, er at du ikke har skjønt hva som har skjedd. Samlingen av alle skjedde når alle var døde. Så du kan si det skjedde i ettertid. For Boone skjedde dette møtet med engang han døde, det samme med Jack når han døde, over 3 år senere, og med Hurly x antall år senere. Det har da gått mange år mellom alle som har mistet livet. Men for dem føles det som møtet er med en gang. Se det som når du sovner. Dø føler du våkner med en gang, men du har vært borte i mange timer. Derfor prater Hurly og Ben om hvor bra team de var. Og Ben og Locke om hvor lei han er seg for at han drepte Locke. Alle trengte sin konstant for å gå videre, derfor venter Ben på Alex, for han vil være med henne og gjøre opp for alt det vonde han har gjort.

 

Jeg tror ikke du skjønner hva du sier selv en gang.

 

Mulig det er dårlig forklart, men det er forklart så mange ganger i tråden her, og fremdeles så skønner du det ikke. Så en eller annen gang må en forklaring få deg til å forstå, men jeg har på følelsen at du ikke ønsker å forstå det.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Jeg kommer definitivt til å se hele serien på nytt nå, med helt nye øyne.

Når det gjelder alle de ubesvarte spørsmålene som jeg, i likhet med veldig mange andre, sitter igjen med, tror jeg ikke det gjør noe for historiens skyld. Ja, det var maaange ting som kunne ha blitt forklart, men til folk som sitter og sier at de er skuffet over at alle disse svarene ikke kom i siste episode og dermed sier at seks år har vært bortkastet, stiller jeg følgende spørsmål: Tuller du?

 

Enig. Det er enkelte som ikke er fornøyde før de vet hvilken skostørrelse samtlige som har vært på øya har hatt, hva slags sko det var, hvem som produserte skoen og når, hvor de kjøpte/fikk den fra, når de kjøpte/fikk den, og hvorfor de valgte nøyaktig den skoen. Sånn er det faktisk også, da mange graver langt dypere enn de behøver. Holder det ikke med at de rett og slett bare bruker sko?

Endret av Goldshoten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kommer definitivt til å se hele serien på nytt nå, med helt nye øyne.

Det kunne jeg også ha vurdert dersom denne serien helt fra begynnelsen bygde opp til denne slutten. Dessverre har de gått innom alt for mange blindveier på reisen.

 

Jeg syns det er fint med blindveiene de har tatt: det har skapt uendelig mange diskusjoner, og når alt kommer til alt, så betyr det at serien er verdt å diskutere i mine øyne. Jeg vil ikke si for min egen del, at de såkalte "blindveiene" har vært noen blindveier. De har holdt serien i live, og gjort de 100 timene jeg har brukt på dem, verdt det!

Lenke til kommentar

Hadde du/dere virkelig trodd at i de siste 100 min av en serie som har vart i seks sesonger ville svar på spørsmål som ...

 

Nei, finalen i seg selv er ikke problemet, men blir en slags oppsummering på hva mange av oss mener var feil med den retningen serien tok.

 

Jeg er enig i at seriens finale hadde en slutt som favoriserte den fanskaren som var interessert i karakterene, mens jeg personlig ble mer tiltrukket av øyas mysterier. Jeg vil si at de største spørsmålene er besvart, og det gir meg litt ekstra glede å vite at noen spørsmål må jeg svare på selv, ved å se episodene på nytt, eller lese andres tanker og ideer. Når en serie avsluttes ved å gi med alle svarene på et sølvfat, så blir det et antiklimaks - enten det er bøker eller TV-serier.

Lenke til kommentar

Spesiell avslutning! Har lenge gruet og gledet meg til denne episoden..

 

Først var jeg litt WFT!? Skjønte ikke helt hvor de ville.. men, tror det begynner å demre, og prøver å "akseptere" slutten.. ikke fordi den var dårlig, for jeg liker den mer og mer (elsker), men fordi det er an "avslutning" på hele 6 år av mitt liv..

 

Slik jeg tror, så er jeg ganske så sikker på at alt som vi har sett har skjedd.. jeg var veldig redd for at alt skulle være "en drøm". Og er enig i de som sier at FSW er et slags "venterom" før de kan gå videre (hvor enn det måtte være; "himmelen"). Slik sett er jeg fornøyd, men prøver å kjempe litt mot hva jeg hadde håpet på:

 

Selv hadde jeg håpet, og trodde også helt til de siste minuttene, at FSW var en "EKTE" tidslinje som først kunne oppfylles hvis deres "EKTE" alter-egoer på Øye "fullførte oppdraget" der..

 

Litt vemodig akkurat nå fordi Lost er slutt.. Men, jeg elsker serier og Blu-Ray-samlebok skal i hus!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...