jeps79 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hallo godtfolk! er kanskje ikke her dette spørsmålet hører hjemme, men samtidig er det akkurat det det gjør.. Jeg skal selge en PC, jeg kopierer nå alt jeg har av bilder å dokumenter på pcen. men er det kan jo forsatt finnes igjen mye av det, etter at jeg har slettet det. så noen spørsmål. jeg skal selge en pc, har slettet alle mine filer. hvordan gjøre så ikke filene kan finnes igjen? jeg har blitt enig med kjøper om at jeg kan formatere PCen før jeg sender den til han, da han uansett skal ha Win7, å det er vista på maskinen. hvordan går man da fram, er det å formatere fra bios på et vis? ble litt usikker, vanligvis så legger jeg jo inn et annet operativsystem, eller så har maskinen klikket helt, å jeg må reinstallere fra grunnen av,. vurderer å la Vista ligge igjen, slik at kjøper ser at alt funker osv, dessuten er det vell greit å oppgradere fra vista til win7. men, trenger fortsatt svar på spørsmålet over. JEPS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det du kan gjøre er og starte installasjon av Vista på nytt og formatere disken til ntfs (ikke hurtig) slik at den blir nyinstallert, tar litt tid men da er du iallefall sikker. Kjører du hurtigformatering er det mulig og hente filene dine tilbake. Har du en typisk HP eller Lenovo så er det bare til og trykke f.eks. F11 på oppstart (eller det som instruksene sier) og stille pcen tilbake til fabrikkinstillinger. Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Skal du være sikker på at (sensitiv) data ikke skal kunne gjenopprettes, er det ikke nok med formattering. Vanlig formattering sjekker for sektorfeil(tar tid), det gjør ikke hurtigformattering. Programmer som f.eks getdataback kan isåfall klare å gjenopprette mye. Skal du være helt sikker, må det kraftigere midler til... F.eks Kill disk Da vil selv IBAS slite. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 http://www.dban.org/ Dban er også et godt og gratis verktøy som gjør det vanskelig/umulig å gjenopprette data på disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå