Gå til innhold

Finnes det virkelig ikke lydkort som ikke har problemer?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker nå mitt innebygde SoundMAX lydkort på mitt asus P6 HK. Det funker, men har sine svakheter. Jeg har lyst til å kjøpe et dedikert lydkort, men jeg finner ikke noen kandidater. Jeg leser om Creative (yakk!!), Asus og fandens-oldemor-produsenter av lydkort og alle har problemer. De blir varme, støyer, kræskjer og har driverproblemer. Spesielt på 64-bit. Har virkelig ingen produsenter klart å lage en lydkort som funker problemfritt over tre år etter at 64-bit begynte å bli allemannseie? Ikke at lydkort var en lek på roser på 32-bit før det heller.

Så er det noen kort der ute som koster bare noen få hundre kroner og som klarer å gi meg en kringlyd uten å måtte hacke og omprogramere hele Windows?

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svakheten er at jeg til stadighet har knitring å spraking i lyden. Ikke noe enormt problem, men det er der. Siste dedikerte lydkort jeg hadde var en Audigy 2, men i sin tid var det klin umulig å surround på det. Funka bedre på onboardkortet. Så Audigy-kortet ble donert bort. Men det var aldri noe kluss med den lyden som var der. Alltid perfekt, ikke noe knitring.

Derfor jeg så på muligheten til en nytt pci-kort. Men alle har noe å klage på uansett åssen lydkort de kjøper. Skal man ha noe som duger noenlunde må man opp i 1500 kroner. Blir ikke aktuelt for meg.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med ett Asus Xonar D2X, nå kostet det riktignok 4 fingre og en tå da jeg kjøpte det... Creative er en produsent jeg ikke ville valgt da jeg har deres kunde/driver-politikk litt langt oppe i halsen.

Vil også anbefale digital overføring om du har mulighet for det.

EDIT: Asus Xonar D2X ikke Asus D2X

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

Kjøpte nettop et Asus xonar DX.. Eneste jeg syns var litt knotete var at den muter ikke høyttalerne når jeg kobler inn headsettet i front porten på kabinettet. Da har jeg bare prøvd med optisk ut på lydkortet og såklart analog ut på fronten. Eneste problemet er at lyden står fortsatt på fullt i windows når jeg kobler til headsettet.

Lenke til kommentar

Hva med ASUS Xonar Essence STX? Er et kort som gir deg enten høykvalitets stereo ut til høyttalere og headset, eller du kan bruke coax/optisk utgangen på det. Har det selv og siste drivere til win 7 64bit er det ikke noen større problemer med.

Her er et par tester (ST-versjonen er til PCI, STX til PCI-E og er i prinsippet samme kortet).

http://www.idg.no/pcworld/article141589.ece

http://www.firingsquad.com/hardware/asus_xonar_essence_stx_review/

Lenke til kommentar

Ser ut som Asus er det store for tiden. Dessverre til en heftig pris. Nesten billigere å oppgradere høytalerne til noen med digital inngang. Jeg får vurdere hva jeg skal gjøre (og ikke minst spare)og prøve å nøste opp i problemene med det innebygde kortet inntil videre (igjen).

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

Husk på at et sted må lyden gjøres om fra digitalt til analogt, og et billig høytalersett trenger ikke å ha bedre A/D konverter enn lydkortet innebygget på hovedkortet.

Nei, men ofte er det dålige komponenter fra Realtek eller lignende som sitter på hovedkortet, og støy fra andre komponenter kan slå inn. Synes nesten alltid det er tendenser til at man hører disken lese og i tillegg til et jevnt bakgrunnssus. Ofte i spill kan disse kortene gi et plagsomt galt lydbilde også.

Lenke til kommentar

jeg har aldri hatt problemer med lydkort fra Creative.

for meg høres det nesten ut som trådstarter har umenneskelig hørsel.

kanskje du er for kresen på lyden

det er nå noen ting man må passe på når det gjelder lydkort .

et lydkort integrert på et hovedkort vil nesten alltid støye litt.

noen av dem kan også ha digitale eller optiske utganger.

når man installere lydkort så bør ( skal) man plaser det så langt bort fra støykilder som mulig og ikke kloss ved PSU-en

når det gelder lyd- og musikk- programmer har jeg en følelse at man miste noen muligheter ( som justering av effekter o.l.) ved ren digital lyd ut av lydkortet.

dette til tross for at lyde genereres digitalt ,blir gjort analog til høyttalerne.

Lenke til kommentar

Husk på at et sted må lyden gjøres om fra digitalt til analogt, og et billig høytalersett trenger ikke å ha bedre A/D konverter enn lydkortet innebygget på hovedkortet.

Nei, men ofte er det dålige komponenter fra Realtek eller lignende som sitter på hovedkortet, og støy fra andre komponenter kan slå inn. Synes nesten alltid det er tendenser til at man hører disken lese og i tillegg til et jevnt bakgrunnssus. Ofte i spill kan disse kortene gi et plagsomt galt lydbilde også.

Det gjelder mer eller mindre utelukkende billige realtek kort, men mange som mener at f.eks soundmax sine lydkort generelt er bedre enn det i logitech z-5500. Og det sier jo fort en del.

Lenke til kommentar

Det gjelder mer eller mindre utelukkende billige realtek kort, men mange som mener at f.eks soundmax sine lydkort generelt er bedre enn det i logitech z-5500. Og det sier jo fort en del.

det sist resonnementet forstod jeg ikke helt.

logitech z-5500 er høytalere som ikke har noe lydkort mens de andre er lydkort.

da blir setningen "Det gjelder mer eller mindre utelukkende billige realtek kort, men mange som mener at f.eks soundmax sine lydkort generelt er bedre enn det i logitech z-5500" uforståelig.

Lenke til kommentar

jeg har aldri hatt problemer med lydkort fra Creative.

for meg høres det nesten ut som trådstarter har umenneskelig hørsel.

kanskje du er for kresen på lyden

Nå har jeg aldri klaget på lyden på eksterne lydkort, verken Creative eller andre. Er interne jeg klager på når det gjelder den delen. Det er det å få kortet til å virke som var mitt poeng. Og for meg virket det som om alle lydkort hadde mer eller mindre irriterende bugs. Mest når det kom til driverne. Hadde jo Audigy 2 sist og var gulle fornøyd med lyden når det funket skikkelig. Noe det stort sett bare gjorde når jeg hadde Win XP. Her var driverne den store synderen.

Ser ut til at Asus ikke er så "ille" som jeg trodde, og derfor har begynt å vurdere det.

Når det kommer til lydkortene i høytalerpakker (z-5500) kan det jeg godt tro at de ikke er så veldig mye råere enn de onboardkortene. Men du vet at de alltid vil funke så lenge de får et digitalt signal de forstår uavhengig av operativsystem. De vil heller ikke plutselig begynne å knitre og sprake fordi et eller annet mystisk har skjedd i windows som ødelegger D/A konverteringen. Slik som hos meg nå.

Lenke til kommentar

Men med s/pdif vil du kun få surround ved bruk av dolby digital eller DTS, så du vil ikke få surround i spill eller andre programmer, noe som kan være vel så slitsomt.

Selv har jeg ikke hatt særlig til problemer med noe kort i noe os, men har vel bare vært heldig. (Eneste problemet jeg har hatt var en bug i windows sine service packs og hd audio, da hd audio pakken i service packen ikke var fullstendig, og den løse pakken ikke gikk an å installere, siden den allerede var inkludert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...