Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Litt søtsaker gjør hverdagen lettere, svært helseskadelig?

Gjest Trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest Trådstarter

Hei og hopp forum-mennesker :)

Har et lite spørsmål rundt karbohydrater og fett i hverdagen.

Har aldri vært noe stor godtegris, alltid spist litt sunnere enn andre på min alder. Har dog forandret seg litt det siste året, vi har fått en super kantine på skolen og undertegnede har begynt å trene litt styrke. Funnet ut at hverdagen går så utrolig mye lettere om man kan unne noe godt hver dag. Har blitt til at jeg spiser litt søtt eller salt hver dag. Ikke veldig mye, kanskje et par tvist, en Litago, en brus, is eller lignende om dagen. Ellers går det mye i grovere brød og litt fisk nesten daglig.. I en alder av 17 blir det jo også litt festing en gang i blandt :) Vanskelig å unngå usunnheter i helgene!

Spørsmålet jeg da ønsker svar på er: Hvor skadelig er det i lengden å spise litt godsaker daglig? Øker det sjansen for kreft, hjertesykdommer osv.. betraktelig om man koser seg litt i ungdommen? Hvor burde grensen gå?

Lyst til å forbli sunn, sprek og goodlooking, kreft er ikke-eksisterende i familien og det er noe jeg ikke vil bidra til å endre!

Setter veldig stor pris på alle (seriøse) svar!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal jo leve litt i livet og, høres ikke ut i mine øre som din balanse er helt feil.

Når det gjelder sykdommer har jeg ikke noe godt svar. Det jeg tenkte på som mest sannsynlig er diabetes 2 (som igjen kan føre til de andre tingene du er redd for).

Men utfra det jeg kan lese så vil ikke faren være overhengende for diabetes så lenge du holder deg i god form og spiser stortsett sunt.

(Jeg er forresten ingen kostholdsekspert/medinsinsk utdannet)

http://www.lommelegen.no/322773/%C5rsaker-til-diabetes-type-2

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Du lever allerede sunnere enn hva som er anbefalt, du kan godt unne deg noe hver dag. Den beste anbefalingen jeg kan gi for den som ønsker å leve sunt er; hold deg unna halvfabrikert mat (grandiosa og det andre halvferdige i frysedisken). Lag din egen mat, spis med måte, velg proteiner foran karbohydrater.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Takk for svar :)

Halvfabrikat spiser jeg lite av, kanskje en gang i måneden. Går mest i hjemmelaget, og da særlig retter med tomatsaus :dribble:

Spiser som sagr også ofte fisk, nesten daglig, særlig som pålegg på brød - makrell f.eks.

Det som bekymrer meg, er sukkeret. Blir som sagt litt søtsaker hver dag, enten i form av en Litago kjøpt på skolen, noen sjokolade biter i skapet hjemme eller litt chips.. Med en Litago i hånden, går mattestykkene på skolen så utrolig mye enklere :)

Du vet vel ikke hva denne "anbefalte grensen" går ut på??

Lenke til kommentar

Jeg er redd for å få diabetes 2 :S

Siden jeg var sånn 5 år har jeg drukket oboy hver morgen og kveld, har aldri spist frukt eller grønnsaker, liker kun loff/hvitt brød og masse fett og rømme. Spiser mer godteri enn mat, minst en sjokolade og noe annet hver dag, og mye brus. Så du er veldig sunn...

eller type 1, den er for de yngste

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Det som bekymrer meg, er sukkeret. Blir som sagt litt søtsaker hver dag, enten i form av en Litago kjøpt på skolen, noen sjokolade biter i skapet hjemme eller litt chips.. Med en Litago i hånden, går mattestykkene på skolen så utrolig mye enklere :)

Du vet vel ikke hva denne "anbefalte grensen" går ut på??

De grenser du etterspør, er høyst individuelle, de henger også sammen med hvor mye du forbrenner. Dessverre er det slik at det er først når man ser symptomene på for mye sukker som man vet at man har på individuelt nivå har spist for mye over lang tid.

Når helsepersonell i Norge skal anbefale et kostnivå for Ola N. må de forholde seg til statlige føringer: www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1219_2606a.pdf

Siden vi først er inne på diabetes type 2, herunder risikoen for å pådra seg dette, blir svaret veldig langt. Det er bedre å selv lese dette: www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:28142::1:5647:41:::0:0

Her kan du danne deg en egen oppfatning.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar

Siden jeg var sånn 5 år har jeg drukket oboy hver morgen og kveld, har aldri spist frukt eller grønnsaker, liker kun loff/hvitt brød og masse fett og rømme. Spiser mer godteri enn mat, minst en sjokolade og noe annet hver dag, og mye brus. Så du er veldig sunn...

Type 1 har INGENTING med kostholdet å gjøre. Dette er den arvelige typen diabetes. Blir oppgitt når folk tror at type 1 har noe med kosthold å gjøre, fordi jeg har alltid levd sunt og hatt ett godt kosthold, og likevel tror folk at jeg har fått diabetes av kostholdet.

Lenke til kommentar

Type 1 har INGENTING med kostholdet å gjøre. Dette er den arvelige typen diabetes. Blir oppgitt når folk tror at type 1 har noe med kosthold å gjøre, fordi jeg har alltid levd sunt og hatt ett godt kosthold, og likevel tror folk at jeg har fått diabetes av kostholdet.

Kroppen kan produsere antistoffer som reaksjon på proteiner i kumelk. Disse antistoffene er også satt i sammenheng med autoimmun reaksjon på betacellene i pankreas som produserer insulin, så jeg vil si at diabetes type 1 også kan være kostholdsindusert.

Lenke til kommentar

Kroppen kan produsere antistoffer som reaksjon på proteiner i kumelk. Disse antistoffene er også satt i sammenheng med autoimmun reaksjon på betacellene i pankreas som produserer insulin, så jeg vil si at diabetes type 1 også kan være kostholdsindusert.

Hmm, har jeg aldri hørt om. Ble ialfall ikke fortalt noe om dette på sykehuset da jeg ble innlagt. Men uansett: i 99% av tilfellene er det arvet ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hmm, har jeg aldri hørt om. Ble ialfall ikke fortalt noe om dette på sykehuset da jeg ble innlagt. Men uansett: i 99% av tilfellene er det arvet ;)

99% har dibates 1? Nei, der tar du nok feil. Antall tilfeller med diabetes 2 har firedoblet seg de siste 50 årene. I 2008 lå tallet på 225.000 som har diabetes 2..

Lenke til kommentar

99% har dibates 1? Nei, der tar du nok feil. Antall tilfeller med diabetes 2 har firedoblet seg de siste 50 årene. I 2008 lå tallet på 225.000 som har diabetes 2..

Han mener at 99% av de med type 1 er arvet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...