Gå til innhold

Hvilke lydkabler trenger man til å koble ett surroundanlegg?

Gjest Anonym konto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kommer ann på hva du skal koble sammen.

Fra anlegg til høytalere funker det meste som finnes av høytalerkabler.

Skal du fra en kilde til forsterker blir det mere vanskelig. Da må du nesten se på hvilket signal du skal overføre og hvilke utganger/innganger du har tilgjenelig. Men vanlige kabler er optisk og coax som overfører signalene digitalt og analogt via rca eller xlr. Lyd via HDMI blir også mere og mere vanligt.

Lenke til kommentar

Kommer ann på hva du skal koble sammen.

Fra anlegg til høytalere funker det meste som finnes av høytalerkabler.

Skal du fra en kilde til forsterker blir det mere vanskelig. Da må du nesten se på hvilket signal du skal overføre og hvilke utganger/innganger du har tilgjenelig. Men vanlige kabler er optisk og coax som overfører signalene digitalt og analogt via rca eller xlr. Lyd via HDMI blir også mere og mere vanligt.

Hva gir best lyd? HDMI?

Hva vil du anbefale for å koble høytaler til receiver? Og fra receiver til tv/satelittdekoder?

Endret av mingi
Lenke til kommentar

Best lyd vil HDMI gi ja, men da trolig kun fra blueray spiller. Tror ikke noen tv-kanaler eller konsoller sender ut Dolby TrueHD eller DTS HD enda. I tillegg må du ha en reciver som støtter disse formatene.

For å koble receiver til høytalerer vil jeg anbefale vanlig høytalerkabel fra Class eller biltema. Jo mere kvadrat jo bedre. Har du stor lommebok, og digger ting som muligens er bedre kan du ta noe fra hifi-klubben, soundgarden osv.

Fra satelittdekoder til receiver ville jeg gått for HDMI om reciveren støtter dette, ellers hadde jeg brukt en optisk eller koax digitalkabel. Siste utvei er en analog kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...