polljen Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg har nettopp solgt min Canon 50D, og "kjøper" har et prosjekt der han ønsker å "fjernstyre" kameraet fra PC via Live View. Fjernstyre er kankje et litt feilaktig uttrykk, men..... Han ønsker å sette kameraet nære fotoobjektet (fugler). Kameraet vil stå beskyttet mot elementene, og han vil sitte ved PC og bruke live view. Bildene vil bli tatt med bruk av trådløs fjernkontroll, men han vil sitte ved pc'en for å overvåke/få bildene rett inn på pc. Problemet er usb-kabelen. Med kort kabel så fungerer prinsippet, men med lang kabel blir det problemer. Vi regner med at det er signalstyrken ved lang kabel som er problemet. Så jeg lurer bare på om det er noen som har prøvd å overføre signal fra DSLR til PC via en lang usb-kabel (5-10 meter), og som kan komme med anbefalinger til kabler event. utstyr som vil forsterke signalene mellom kamera og pc. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det finnes 5 meter USB forlenger med forsterkning. Det kan være verdt å forsøke en slik en Den får da strøm til forsterkningen fra PC'en. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Maksimal lengde er 5 meter som er begrenset av tiden signalet bruker. Hvis kabelen har innebygget hub så kan man sette sammen flere kabler, opptil 5. Det vil si maksimalt 30 meter. Hvor langt man kommer avhenger av kvaliteten på kabelen, hvis spenningsfallet blir for stort så vil man nå kortere enn 30 meter. Forlengelseskabler på 5 meter har nesten garantert innebygget hub, ellers kan man ikke koble til enheter som har egen kabel fordi man da kommer over 5 meter. Det finnes også enheter som forlenger ved hjelp av nettverkskabel der man kan ha et strekk som er mye lengre enn 5 meter. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 4. september 2011 Forfatter Del Skrevet 4. september 2011 Jeg tar opp tråden igjen med en litt annen innfallsvinkel. Problemet er det samme, men "åstedet" for feilen kan være en annen. Jeg har selv startet å sette meg inn i det å fjernstyre kamera og event. og å overføre bilder fra kamera gjennom en lang usb-kabel. På min 7D fungerer dette egentlig utmerket. Jeg har testet med kabel opp til 10 meter (vanlig 5m + 5 meter forlenger som har "forsterker"). Jeg får overført, fjernstyrt og alt er bare flott. Men så gikk vi tilbake til 50D'en og brukte dei samme kablene koblet til samme PC, men med null kontakt. Det fungerer greit med realtivt korte kabler, opp til ca 1 meter, men med lengre kabler er det ikke liv i systemet. Vi har prøvd flere programmer, Canons eget fjernstyringssoftware og programmet Smart Shooter. En nødløsning som fungerer er å sette en USB-hub (med ekstern strøm) mellom den lange forlengerkabelen og en avsluttende kort kabel frem til kameraet. Men det blir egentlig litt unødvendig å skulle legge en lang strømledning frem til kameraet i tillegg til usbkabelen. Mine spørsmål (etter en lang innledning) er om andre eventuelt har hatt samme problem med sine kamera (50D eller andre modeller/merker)? Kan problemet ligge i 50D sin hardware? eller i dens firmware? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Har fått problemer med USB-forlengerkabel med flere USB-dingser. Noen fungerte problemfritt med forlengerkabel - andre dingser nektet å virke med forlengerkabel. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Det kan ha noe med signalstyrken i enhetene og gjøre. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Så lenge kablene er av topp kvalitet og maksimal lengde før hub er 5 m så skal det fungere så lenge enheten følger standarden som er lagt opp for USB. Grensen på lengden er absolutt og kan ikke overskrides så har du 5 meter passiv og 5 meter aktiv kabel så må den passive være sist i kjeden ellers får man et strekk på 10 meter. Man kan heller ikke bruke en kort kabel mellom den passive 5 meterskabelen og kameraet siden man da kommer over 5 meter. Hvis det fungerer med en vanlig hub i mellom og ikke direkte til kameraet så kan det tyde på at signalet er i orden men at kabelen gir for stort spenningsfall til at kameraet godtar det. Det lureste er å teste det og hvis det er tilfelle så kjøper du en bedre kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå