Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

20 år og begynner å miste hår - hvordan forebygge?

Gjest gutt20

Anbefalte innlegg

Gjest gutt20

"Hele" den mannlige slekta er helt eller delvis skallet, og noen begynnte tidlig i 20årene, jeg har nå selv begynt å miste litt hår og lurer på hva jeg kan gjøre for å forebygge videre hårtap. Jeg er egentlig ikke så interresert i hvordan en kan få tilbake hårvekst siden jeg ikke har mistet SÅ mye enda, men hvordan jeg kan beholde det jeg har lengst mulig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du selv har observert så ender du opp på samme måte som mange av de andre mannfolka i familien din.

Det finnes ingen gode måter å redusere hårtap på. Det finnes en prostata medisin som kan begrense hårtap, det kan endog få tilbake litt hårvekst men det funker bare så lenge man bruker medisinen.

Den har også endel kjipe bivirkninger.

Forruten det så har du vel egentlig 2 valg, enten akseptere at du kommer til å miste håret og anlegge en kortere lengde på frisyren, eller vurdere tupe eller hentehår.

Å miste håret er ikke det værste i verden for en mann, litt kjipt at det kommer så tidlig men jeg tror du får det lettere med deg selv hvis du lærer deg å akseptere det faktum at det faktisk er helt naturlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var/er plaga av det samme. Når jeg var i begynnelsen av 20 åra så hadde jeg ALLTID 100+ hår i vasken etter litt forsøk på å style håret og jeg blei stadig tynnere ettervært som ukene gikk. Får 1 år siden begynte jeg med nisim shampoo og extract og sist jeg stylet meg nå så var det maks 5 hår i vasken så det holder seg stabilt... Siden du er så tidlig i fasen så trenger du neppe extracten da shampooen fjerner DHT'n som kvæler hårsekkene til en viss grad.

Når 1 år etter at jeg begynte med nisim så har hårlinja mi gått ned 2 cm på den ene siden (den andre var egentlig ok, mista veldig usymetrisk av en eller annen grunn).Det er bare 2mm hår untatt 4 - 8 stk som ser fullverdige ut, de blir mørke og lange... Har begynt med recrea forte nå så får se hvordan det går videre om de andre korte som har dukka opp også blir lange :)

Hvis du bestemmer deg får å begynne med div ting du skal massere i hodebunnen så shave deg kort, det gjør det så veldig mye enklere og det tar deg bare 2 min å påføre og et par min å tørke vær morgen og kveld, mot over 30 min med langt hår

Lenke til kommentar

Prøv Minoxidil eller Finasterid... Sistnevnte har ganske harde bivirkininger så ville nok drøyd den litt. HGH har et rykte på seg for å gi bedre hårvekst, men dette er det så vidt meg er bekjent kun et "rykte" og tror ikke det finnes studier på det. Dessuten må du nok gå andre veier enn legen om du vil skaffe dette.

Lenke til kommentar

Helt riktig. Er det "skjebnen" din så skjer det uansett. Min far begynte å miste håret i en alder av 18-19år. Allerede ved ung alder skjønte jeg at det mest sannsynlig kom til å skje med meg også. Tidlig i 20årene så minket håret, og jeg har nå en bitteliten øy rett over panna med hår. Man må bare godta det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...