Gå til innhold

Er dette en god teori om hvordan universet ble til?


Anbefalte innlegg

Hvis alt oppsto med the big bang, oppsto også tid. Altså, så lenge det finnes tid, finnes det en start og en slutt.

 

Og til de som mener at universet er uendelig stort: Da må det også finnes en uendelig mengde energi i rommet, ellers fryser jo hele driten over. Hvis det finnes en uendelig mengde energi, vil det ikke da også eksistere en uendelig mengde med materie? Noe som vil bety at absolutt alt tenkelig og utenkelig eksisterer, en plass der ute. Og ikke nok med det, men det eksisterer uendelige ganger. Enten er det slik at vår hjerne ikke fatter uendelighet, ellers fatter vi den og den eksisterer ikke.

Dersom det var ingenting før Big Bang, så var det heller ikke tid. Det betyr jo da at universet alltid har eksistert. Du kan ikke definere, måle, registrere dette ingenting, da det ganske enkelt er ingenting.

Samme tankegangen kan en bruke på rom. Dersom det var ingenting før Big Bang, betyr det at universet dekker alt tilgjengelig rom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det var ingenting før Big Bang, så var det heller ikke tid. Det betyr jo da at universet alltid har eksistert. Du kan ikke definere, måle, registrere dette ingenting, da det ganske enkelt er ingenting.

Samme tankegangen kan en bruke på rom. Dersom det var ingenting før Big Bang, betyr det at universet dekker alt tilgjengelig rom.

My point exactly.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Big bang tok sted på et spesifikt tidspunkt og utvider seg på en gitt hastighet, hvordan kan det da være uendelig?

 

Hvis det ikke var tid før big bang kunne singulariteten like gjerne ha "alltid" eksistert. Der er vi i allefall enig, eller hva?

 

Btw et sidespørsmål: Utivder universet seg med lysets hastighet? Hvordan kan det da ha en radius på 78 milliarder lysår når det kun er 13,7 milliarder år gammelt?

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Big bang tok sted på et spesifikt tidspunkt og utvider seg på en gitt hastighet, hvordan kan det da være uendelig?

Men før dette, var det ingenting. Det var ikke der. Du kan ikke se for deg en kule med ingenting og et senter hvor big bang fant sted. Så en kan ikke snakke om tid før Big Bang (dersom vi antar det var ingenting der).

 

Jeg mener det blir feil å snakke om start og 'størrelse' når universet er alt, og tiden har alltid eksistert.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

 

Big bang tok sted på et spesifikt tidspunkt og utvider seg på en gitt hastighet, hvordan kan det da være uendelig?

 

Hvis det ikke var tid før big bang kunne singulariteten like gjerne ha "alltid" eksistert. Der er vi i allefall enig, eller hva?

 

Btw et sidespørsmål: Utivder universet seg med lysets hastighet? Hvordan kan det da ha en radius på 78 milliarder lysår når det kun er 13,7 milliarder år gammelt?

 

Radiusen på det synlige universet er omtrent 46,5 milliarder lysår. Hele universet kan være langt større, til og med uendelig. Ekspansjonen av universet er en utvidelse av selve romtiden, og er ikke begrenset til lyshastigheten.

Endret av Splitter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Som alt annet tror jeg universet bare en liten del av noe større utenfor vår virkelighetsoppfattelse. Kan like godt ha vært en kollisjon med annet univers i en annen dimensjon.

 

Det tror jeg og. Våres hjerner er kapable til bare en dråpe i havet av hvor stort universet er. Hjernene våre er ikke kapable til å innse hvor stort universet er, det er derfor vi per dags dato ikke skjønner hva som igangsatte det hele.

 

Det at vi er på toppen av næringskjeden på denne planeten har gjort at vi tror at vi er hellige og at universet handler om oss. Realiteten er at vi er like ubetydelig for universet som en maurtue for jorden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men før dette, var det ingenting. Det var ikke der. Du kan ikke se for deg en kule med ingenting og et senter hvor big bang fant sted. Så en kan ikke snakke om tid før Big Bang (dersom vi antar det var ingenting der).

Nei, greit den kjøper jeg. Men igjen, universet utvider seg, og big bang fant sted på et spesifikt tidspunkt, altså rundt 13.7 milliarder år siden og utiver seg med en spesifikk hastighet. Siden universet ikke har utvidet seg for alltid, så er ikke universet uendelig. Dette er poenget mitt her, ikke begynn å snakk om før big bang for det har vitterlig ikke noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Men før dette, var det ingenting. Det var ikke der. Du kan ikke se for deg en kule med ingenting og et senter hvor big bang fant sted. Så en kan ikke snakke om tid før Big Bang (dersom vi antar det var ingenting der).

Nei, greit den kjøper jeg. Men igjen, universet utvider seg, og big bang fant sted på et spesifikt tidspunkt, altså rundt 13.7 milliarder år siden og utiver seg med en spesifikk hastighet. Siden universet ikke har utvidet seg for alltid, så er ikke universet uendelig. Dette er poenget mitt her, ikke begynn å snakk om før big bang for det har vitterlig ikke noe med saken å gjøre.

Hvem sier at det utvider seg med en endelig/spesifik hastighet?

 

Hvis det ikke er uendelig, hva er i så fall utenfor?

Hvor stort kan det bli?

Lenke til kommentar

Jeg blir virkelig ikke klok på denne verden.

Tanken på at noe alltid har eksistert, for sånn må det jo være, og den eneste tanken jeg har om det da, er at det må være energi?

 

Og tanken på oss menneske, vi er sikkert veldig ubetydelige i dette universet, men prøv å tenk at vi er til nå, vi har bare dette livet, så dør vi og blir aldri mer, er det virkelig sånn?

 

Og tanken på at universet alltid vil være til, det vil det ikke?

 

Mange spørsmål nå, som sikkert ingen har svar på, men teorier? :- )

Lenke til kommentar

Og tanken på oss menneske, vi er sikkert veldig ubetydelige i dette universet, men prøv å tenk at vi er til nå, vi har bare dette livet, så dør vi og blir aldri mer, er det virkelig sånn?

Alt tyder på at vi kun får utdelt en "iskrem". Nyt den i fulle åndedrag og gi opp fantasien om en snill gammel mann som sitter og deler ut nye "iskremer" når du har sølt vekk den du fikk utdelt til og begynne med.

Det er både utakknemlig og moralsk forkastelig det mange dypt religiøse driver på med. Særlig de som drar med seg andre uskyldige mennesker inn dette....

 

Husk 9/11 gerrardo. Flykaprerne var helt bombesikre på og bli belønnet med et liv i sus og dus (og aldri så lite horing) til evig tid. Det er forferdelig at de aldri fikk vite hvor vannvittig denne ideen var før de dro med seg tusenvis av folk inn i døden...

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Og tanken på oss menneske, vi er sikkert veldig ubetydelige i dette universet, men prøv å tenk at vi er til nå, vi har bare dette livet, så dør vi og blir aldri mer, er det virkelig sånn?

Alt tyder på at vi kun får utdelt en "iskrem". Nyt den i fulle åndedrag og gi opp fantasien om en snill gammel mann som sitter og deler ut nye "iskremer" når du har sølt vekk den du fikk utdelt til og begynne med.

Det er både utakknemlig og moralsk forkastelig det mange dypt religiøse driver på med. Særlig de som drar med seg andre uskyldige mennesker inn dette....

 

Husk 9/11 gerrardo. Flykaprerne var helt bombesikre på og bli belønnet med et liv i sus og dus (og aldri så lite horing) til evig tid. Det er forferdelig at de aldri fikk vite hvor vannvittig denne ideen var før de dro med seg tusenvis av folk inn i døden...

 

 

Hva er det noen dypt religiøse gjør som er forkastelig?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan vi starte opp igjen denne tråden? : )

Sliter fortsatt med de samme tanken og spørsmålene.

Men det som virker mest sannsynlig for meg :

 

Universet ble til av energi. Energi har alltid oppstått.

 

Jeg håper mange vil komme med sine meninger, for det hjelper virkelig å snakke om det.

Vil si takk til alle som har svart og hjulpet tidligere, og til dere som svarer videre : )

Lenke til kommentar

Søk på google etter "teorien om alt", eller "theory of everything", så finner du sikkert en god del både seriøst og useriøst om temaet for denne tråd. Etter at du har funnet noe interessant hadde det vært kjekt om du kunne postet/linket det inn her. Selv har jeg gått lei av temaet etter å ha googlet meg i hjel om emnet, men er alltid åpen for nye funn.

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...