Gå til innhold

Scanne et bilde for tekst, noen anbefalninger?


Anbefalte innlegg

Litt usikker om dette hører til under dette emnet, men jeg prøver meg..

 

Har idiotisk nok klart å miste min CV, jeg tok kontakt med siste arbeidsgiver som heldig nok hadde den liggende i PDF-bilde format. Mao jeg gav dem arket og de skannet det så inn...

 

Noen her som kan anbefale et bra program for å lese teksten i bildet for å så konvertere det over i f. eks Word?

 

takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selfølgelig kan jeg skrive den ut, men jeg vil ha den i tekst format slik at jeg kan gjøre om på ting.

Jo jeg kan sitte å skrive ned alt på nytt også, men det er jo en del, derfor jeg lurte på om det fantes et program som da gjør om bildet til tekst

Lenke til kommentar

sidan trådstarter snakker om et ''PDF-bildeformat" vil eg anta at teksten berre ligg inne i pdf-en i form av et bilde, og ein har dermed ikkje ekte tekstfunksjonalitet som klipp og lim.

Ja, sannsynligvis, du kan lime det inn i et word doc, eller kopiere til utklippstavle...men da blir det bare et bilde du setter inn i word, og man kan ikke redigere noe på det.

Men det finnes flere kjekke programmer gratis som kan konvertere, denne kanskje

Lenke til kommentar

Nei, trur nok ikkje at det programmet vil gjere susen, det vil etter det eg kan sjå berre ta det som er klassifisert som tekst i pdf-en, ikkje "skanne" bileta og konvertere over "teksten" i dette om til ekte tekst. Det trådstarter trenger er et såkalla OCR (Optical Character Recognition) -funksjonalitet, ala den typen som danielhornaes lenger oppe linker til, den er gratis, men krever microsoft word. Eg veit om et par slike program, men ingen som er gratis, så kan diverre ikkje hjelpe til i noko særlig grad. Du (TS) kan alltids prøve å google "Free OCR converter" eller noko i den duren, kansje du finn noko.

Lenke til kommentar

Nei, trur nok ikkje at det programmet vil gjere susen, det vil etter det eg kan sjå berre ta det som er klassifisert som tekst i pdf-en, ikkje "skanne" bileta og konvertere over "teksten" i dette om til ekte tekst. Det trådstarter trenger er et såkalla OCR (Optical Character Recognition) -funksjonalitet, ala den typen som danielhornaes lenger oppe linker til, den er gratis, men krever microsoft word. Eg veit om et par slike program, men ingen som er gratis, så kan diverre ikkje hjelpe til i noko særlig grad. Du (TS) kan alltids prøve å google "Free OCR converter" eller noko i den duren, kansje du finn noko.

 

Vel det er anbefalninger jeg er ute etter, og jeg har ingen krav om at noen ting er gratis :)

Så kjør på!

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Hvis du har Microsoft Office (de fleste har tilgang til det på jobben), så har du som regel også et Imaging program under Tools-mappen. Gå først til Microsoft Office i menyen, sjekk deretter om du har en Tools mappe der. Litt avhengig av hvilken Office "pakke" du har.

Den er i hvert fall i "Home and Student" versjonen av Office 2007 jeg har hjemme, men merkelig nok ikke i Professional-versjonen jeg har på jobben.

Tror den heter Document Imaging eller noe sånt.

 

Så må du få eksportert bildet fra PDF fila, det er eget verktøy i Acrobat for å markere og kopiere ut dette, lim inn i et bildeprogram og lagre.

Så kan du åpne den i Imaging programmet og konvertere til Word og åpne der.

Dette er i hvert fall et greit program å være klar over, siden veldig mange har det uten å vite det. Fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Her er tekstinnholdet et bilde pakket inn i en PDF-fil og da må det kjøres OCR for å gjøre om innholdet til tekst. Ettersom du har Word og dermed antakelig Microsoft Office, så følger det i Office-pakken med programvare som kan hjelpe deg med dette. Dette installeres antakelig ikke som standard, så du må nok kjøre en tilleggsinstallasjon. Du må imidlertid først få gjort om bildet i PDF-fila til en TIFF-fil.

 

Forslag til løsning

 

Endre dokumentformat på bildet:


  1.  
  2. Åpne dokumentet i Adobe Reader.
  3. Velge en av disse metodene:
    a. Marker ønsket område, høyreklikk på området og velg kopier bilde.
    b. Menyvalg: Rediger - Kopier fil til utklippstavle.
  4. Åpne et grafikkprogram, f.eks. Microsoft Office Picture Manager (ligger i Office-verktøy)
  5. Lim inn.
  6. Valg: Fil - eksporter
  7. I menyen til høyre, velger du filnavn, deretter Eksporter med dette filformatet: TIF og til slutt OK
     

Utføre OCR:


  1.  
  2. Start programmet Microsoft Office Document Imaging (ligger i Office-verktøy)
  3. Åpne TIFF-fila
  4. Velg: Verktøy - Alternativer - arkfane OCR: Velg samme OCR-språk som er i dokumentet.
  5. Velg deretter: Verktøy - Gjenkjenn tekst ved hjelp av OCR…
  6. Velg til slutt: Verktøy - Send tekst til Word.

 

Husk å lese korrektur på det ferdige resultatet.

 

Hvis du ikke har Microsoft Office-pakken med denne tilleggsprogramvaren, så følger det om regel OCR-programvare med de fleste flatbed skannerne (uansett kjekt å ha en slik).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...