Gå til innhold

Lage min egen solcellelader


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har rasket sammen et par løse deler jeg tenkte å bruke til noe fornuftig. Jeg har et 12V, 15Ah vedlikeholdsfritt blybatteri(sto i en UPS på jobben) og et liiite solcellepanel kjøpt på dealextreme. (5V, ca 0,1A).

 

Åpenbart må jeg ha noe greier mellom panel og batteri men hvor mye trenger jeg egentlig?

 

Dette er en LED-driver med 'step up circutry'. Første mann i kommentarfeltet har brukt denne på en litt artig måte, han bruker den som driver for å lade 2 stk AA-batterier med et lite solcellepanel.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4451

 

Nå gir ikke denne kretsen høy nok spenning til å lade et 12V batteri men hvor vanskelig vil det være å modifisere den til å gi 12V+? Hvis dette rukkelet skal stå uten tilsyn en stund, bør jeg legge inn en begrensning så batteriet ikke blir overladet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det finnes kretser som klarer å pumpe opp spenninga til 12 volt.

 

MEN, det er ikke problemet. Problemet er at den solcella er altfor liten, selv til vedlikeholdsladding av batteriet. Selv uten tap, så vil -etter tallene du oppgir- ikke kretsen være i stand til å forsyne batteriet med mer enn 1/2 watt. Men sannsynligvis langt lavere pga tap i kretsen. Realistisk effekt mhp tap ville nok ha vært ca 0,2 watt pluss/minus.

 

Dvs laddestrøm på ca 0,2W / 12V = 16 mA, dvs mindre enn en vanlig lysdiode trekker av strøm.

 

Så det blir som å prøve å fly en hercules med mopedmotor :!:

Lenke til kommentar

Batteriet tar ca 180Wh, med 0.5W blir det kun 360 timer...en god måned uten en sky på himmelen altså. :D

 

Finnes det en nedre grense for hvor lav ladestrøm batteriet tar? Den bør vel være større en selvutladningen men bortsett fra det? Er det noe galt i a bruke et halvår på å lade et batteri?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det er helt greit å bruke lang tid på å lade et batteri, det finnes ladere som kan stå på hele vinteren f.eks. for å holde ladingen i et batteri.

 

Den nedre ladestrømen som kan brukes må være noe større enn selvutladingen, og spenningen må jo også da være høyere enn batterispenningen til enhver tid.

 

Men jeg vil jo ikke si at det er så veldig praktisk med en slik lader da, om man skal lade opp et batteri på 6 mnd og så lade det ut på noen timer/dager igjen....

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Noen batterityper har ikke godt av slik treg ladning med en konstant veldig lav strøm. Men jeg tror ikke dette gjelder blybatterier.

 

Mange såkalte vedlikeholds ladere lader ikke nødvendigvis konstant selv om de står på, de lader til batteriet er fult og så starter de kanskje igjen når selvutladningen har tappet batteriet litt.

 

Problemet er uansett at det solcellepanelet vil ha store problemer med bare selvutladningen til batteriet.

Lenke til kommentar

Tap pga selvutladning ser ut til å være lavt på denne batteritypen, kanskje så lavt som 3mA. Ser at det uansett ikke blir mye strøm til overs med bare 1 panel. Med et eller to ekstra paneler (5V, 130mA) går ladetiden ned til...under en måned med skyfritt vær!

 

Det enkleste er kanskje 3 paneler i serie? En krets som holder konstant ladespenning er kanskje enklere enn en step-up krets?

Lenke til kommentar

Tror nok du får mindre effekt tap ved å seriekoble panelene dersom dette lar seg gjøre.

 

Samtidig er det jo mye enklere. Du trenger jo bare en ekstra diode for å sikre at strømmen bare går "rett" vei, altså inn i batteriet.

 

Ellers kan du jo se om det er mulig å få tak i større og bedre paneler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...