Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Yaris lyd anlegg. Ikke mye peiling...

Anbefalte innlegg

Okay, har ikke så mye peiling på bil men har lyst til å kjøpe bedre lyd anlegg til en bil som jeg skal kjøpe billig. Toyota Yaris 2007 modell. Lurer på hva slags lyd anlegg jeg kan kjøpe? Noen peiling på pris, hvor jeg kan kjøpe det? og hvordan det skal kobles? Vet ikke hvor mange watt man kan trekke fra den cd spilleren eller om man trenger forsterker? og om det er mulig og bytte stereoen jeg har nå mot en ny? kan ikke mye så beklager hvis det mangler noe info. som det sikkert gjør...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste nyere biler har jo egne integrerte løsninger når det kommer til spillerne (og også endel høyttalere).

Hvis du vil ha en ok oppgradering ville jeg bare beholdt cd-spilleren med innebygd forsterker og kjøpt nye høyttalere hvertfall til fronten.

Til Yaris 2007 skal du kunne få tak i adaptere til 6,5" høyttalere. Der er utvalget ganske bra, så er egentlig bare opptil deg hvor mye du vil legge i det, men 1.000-1.500 kr. så har du en helt annen lyd enn hva som kommer som standard i den bilen. Hvis du ønsker mer bass kan man også kjøpe enten en liten aktiv sub man kan legge under sete (koster ca. 2.500 kr) + du trenger en liten adapter til noen hundrelapper for å "filtrere" ut de lave frekvensene.

Hvis du vil ha mye bass kan du såklart skaffe deg en større kasse baki med egen forsterker osv.

Hvor mye har du tenkt å legge i det og hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar

Har selv 2007 Yaris og montert komplett bilstereo. Hva slags spiller står i originalt? Er det den som på en måte er integrert totalt i dashboardet, men en liten grønn LCD-skjerm?

I så fall kan jeg fortelle deg alt du trenger å vite. Tok meg evigheter å finne ut alt selv. :p

Edit: Har du samme spiller som jeg hadde ville jeg bytta den ut. Den er svak og har ikke linjeutganger. Dog koster det fett med flesk!

post-18544-1274537758,7604_thumb.jpg

Er det denne spilleren du har?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvis du har samme spiller som den på bildet trenger du først og fremst et plast-sett fra Toyota. Dette koster ca. 1500,- til sammen.

Så trenger du enten en 2-DIN-spiller eller 2-DIN til 1-DIN-adapter og en vanlig spiller. Finnes mange slike adaptere på bl.a. ebay. Men en 2-DIN skal passe rett inn. Er det jeg har selv.

Setter du inn en 2-DIN-spiller bør du også ha et lite plast-sett for å tette mellomrommene i kanten av spilleren. Disse koster vel rundt 100-lappen på ebay. Pioneer har også noen men de koster 750,- for et par. :p

post-18544-1274548885,8243_thumb.jpg

Slik så min ut etterpå.

Edit: Hvis du går til Toyota og spør etter dette plast-settet vil de ikke skjønne hva du prater om. Du må ha delenummer og be de bestille. Er bare å si ifra så kan jeg finne det for deg.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det så bra ut :) Den 2-DIN spillern hvor mange watt kan man trekke fra den? Kommer man til å trenge noen forsterker? og hvor mye koster ca en 2-DIN spiller? Ville vært veldig fint om du fant delenummeret =) Tror du denne fungerer? ? Hvor kjøpte du din spiller?

Lenke til kommentar

Jeg tror den spilleren ligger på rundt 6-7000kr. Den har ikke Navigasjon men har Ipod-støtte og kan lese musikkfiler direkte fra USB-minne. Effekten er vel som de fleste gode spillere (4x50W), men er uansett ikke mye å satse på. Bruker du den på et godt høyttalersett vil du nok knapt utnytte 30% av potensialet i høyttalerne. Jeg kjøpte min hos Boomcar i Grimstad, men du finner den, eller tilsvarende mange steder på nettet. F.eks. kelkoo eller bilradiospes. Den heter Pioneer 4100DVD. 4200DVD tror jeg er etterfølgeren.

Leter opp delenummerne på plastdekslene nå.

Det er VELDIG viktig at du sjekker at du har samme deksler originalt som på bildet øverst. Hvis du har kontrollhjula til varmeapparatet orndet i en slags tre-kant så må du ha noen andre deksler. Hvis du har de tre kontrollhjula rett over hverandre så skal følgende passe.

55435-0D010-B0

55436-0D010-B0

55405-0D260-B0

Link til deleliste så du kan skrive ut og ta med når du bestiller. Greit å sikre seg. :p

Edit2: Du bør/må også ha ISO-overgang fra Toyotaledningene og til spilleren du bestiller. De finner du masse av på ebay til en rimelig penge. Veldig greit så du slipper å klippe og skjøte originalkablene.

Du bør også ha de plast-dekslene som tetter "hullene" du får på hver side av spilleren. Koster også nesten ingenting på ebay.

Edit3: Du finner også adapter-kit hvis du vil ha en rimeligere 1-DIN-spiller. De kit-ene ser det ut til koster fra 30kr. og oppover.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så denne på ebay

post-210458-1274707471,4881_thumb.jpg post-210458-1274707522,2964_thumb.jpg

Sånn ser det ut i Yarisen jeg kommer til å få. "Effekten er vel som de fleste gode spillere (4x50W), men er uansett ikke mye å satse på. Bruker du den på et godt høyttalersett vil du nok knapt utnytte 30% av potensialet i høyttalerne." Mener du da at jeg bør kjøpe forsterker?

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale en forsterker om du har råd. Jeg startet også med kun spiller og og et Kicker komponentsett foran. Den innebygde forsterkeren sleit med å få særlig høy lyd når jeg kjørte (Yarisen støyer en del). Bass var så og si fraværende. Dvs. den var der men man kunne ikke spille særlig høyt. Koplet på en Rockford 4-kanaler (brukte to av kanalene) og lyden ble vanvittig mye bedre. Fra å kunne spille "littegranne høyt" til "nesten vondt i ørene høyt". Kjører nå samme oppsettet men med en sub i tillegg på samme forsterkeren med bak-kanalene brokoplet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Først trenger du monteringssett da de originale høyttalerne er veldig spesielle og nagla fast i døra. Du finner de også på Ebay for noen småkroner (60kr. og oppover). Du får også garantert tak i de i norske butikker men regn med høyere pris.

Coax-høyttalere er enklest å montere men du får da diskanten nede ved beina. Komponentsett er anbefalt men er ofte dyrere og tar mer plass. Man må ha plass til delefiltrene også. Og ikke alle diskanter som passer i vinduspanelene der de originale diskantene står. Jeg måtte skjære i mine for å få montert diskantene.

Ellers får man vel stort sett det man betaler for. Har gode erfaringer med Pioneer, Lightning Audio, Kicker og Rockford. Det er all plass i hele verden i dørene på Yarisen. Vinduet går ikke ned til høyttalerne som på en del andre biler. Så lenge det er 6,5" så bør de passe. Har du 5-dørs Yaris passer samme adapterne bak også.

Edit: Hvis du er litt nevenyttig kan du fint lage monteringsadaptere selv av finér eller noe. Men de man kjøper har riktig høyde så høyttalerne går rett inn i dørpanelet, akkurat som de originale.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skal passe de ja. Det er samme foran og bak.

Det er en del stress å finne adaptere og monteringssett til Yaris, men heldigvis er det veldig enkelt å legge opp kabler og montere alt sammen. Veldig god plass bak spilleren og bak hanskerommet på passasjersiden. Jeg har en 2-DIN-spiller, bluetooth adapter (som er ganske stor), to svære delefiltre og en drøss med adaptere og kabler bak spilleren og dashbordet. Er også ekstremt god plass til kabler i dørpanelene nede ved gulvet. Lette å demontere er de også. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei :p Har ikke fått ut fingern før nå, men har fått litt mer peiling, men er litt usikker på stereoen og montering av den. Har tenkt og kjøpe Alpin CDE-113BT litt usikker på monterings ramma. Har sett på denne ramme , men forstår ikke hva den sirkelen under andre hull er til? Så tror ikke det er helt riktig selvom det står at den passer til 2007 Yarisen.

Det jeg også har tenkt på er å kjøpe en 4 kanals forsterker og 10" sub og 6,5" kombisett foran. Men er da usikker hva jeg skal gjøre med høyttalerne bak? :S Skal jeg bare la de gå rett på spillern eller koble de ut?

Det jeg også har hørt noen snakke om er at siden Yarisen er så liten bør man kjøpe en aktiv sub at man ikke trenger noen forsterker til den. Og hvis det er saken tenker jeg på og kjøpe 4 kanals forsterker og ta og kjøpe høyttalere til bak døren da, men litt usikker på om jeg skal ta med kombisett eller bare 6,5" høyttaler...

Vet ikke om det gir noe mening for deg men hadde vært glad for litt hjelp igjen :)

Reg: Og hvor stor sub har du? :p

Endret av Tigergutt92
Lenke til kommentar

Siden den spilleren er en 1-DIN-størrelse så må du ha en 2-DIN til 1-DIN adapter-ramme. Finnes en haug av de på Ebay for en billig penge. Mulig du må ha plast-dekslene for å fylle ut sidene også.

Samt de originale Toyota-dekslene som koster 1500kr, som jeg tror jeg nevnte tidligere.

Jeg har et Kicker komponentsett i front og et kraftig Alpine koax-sett i bakdørene. Har i tillegg tetta dørene ganske bra med finérplater og tetnings-silikon samt dempa dørene med bytulmatter. Sistnevnte er nesten et must. :p

Har en 2x6,5" subwoofer med egen forsterker og en 4-kanals Rockford-forsterker til front og bak-settene. Kommer til å hive ut subben og forsterkeren og erstatte den med en mindre, aktiv sub.

Var jeg deg ville jeg først og fremst fått et godt sett i front, dempa dørene (billig!), så sub og heller spe på med bakhøytalere hvis du vil spille enda høyere eller har behov for lyd bak til passasjerer.

Yarisen er ekstremt dårlig dempet fra fabrikk så veldig mye av lyden går ut på utsiden. Spesielt bassen. Dempematter fra biltema koster ikke allverdens og er relativt enkle å skjære til og klistre på innsiden av dørene. Poenget er å dekke så mye av dørene som overhodet mulig.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, la merke til at mye av lyden går ut av bilen i går :p Var nesten som og sitte inni bilen. Var nede på Torshov i går, vet ikke hvor mye peiling de har, men de sa at det holdt men en aktiv sub på rundt 10" siden det er såpass en liten bil. Og hvis det blir til det tenker jeg at jeg kjøper en 4 kanals forsterker på 4x100W slik at hvis jeg vil kan jeg legge inn høyttalere bak eller bytte ut den aktiv suben hvis den blir for dårlig ;) Men er litt usikker hvordan man skal koble til en aktiv sub, men tenker at det er bare og gå rett i fra spilleren? :S La en link til 2-Din til 1-Din ramme i men tror ikke det er helt riktig men du kan jo se. står at den passer for yaris 2007 modell. Det jeg lurer litt på er det hullet nederst på den. http://bilstereo.no/m/shop/?produkt=4684&katid=273&mid=m436&id=&vn=736

Tusen takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvordan den adapteren skal passe men. Hvis det ikke er en annen adapter som er avbildet.

Skal du ha front, bak og sub er det en fordel med tre linjeutganger, men ikke et must. Du kan splitte front eller bak og kjøre den inn på sub. Eneste forskjellen er at du må gjøre alle justeringer på selve subben.

Edit: Ser ut som adapteren du linka til er for opp til 2006.

Det er noe slikt adaptere til 2007 ser ut.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...