morgan_kane Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Årsaken til at jeg spør, er at jeg har allerede brukt nyno på eksamen i norsk sidemål (svært mange elver ved min skole benyttet seg av nyno). Jeg gjorde dette siden jeg er svært dårlig i nynorsk, og det virket ikke som om det var noen risiko knyttet til det (alle eksamensvaktene var pensjonister, så umulig å bli tatt ”på fersken” mens du oversatte). Likevel er det flere som mener at jeg kommer til å bli tatt for dette i ettertid. PC-kunnskapene mine er nok under gjennomsnittet for en videregående elev, men jeg har kommet frem til at de eneste måtene jeg kan bli tatt på er: På en eksamen kobler vi oss til internett (privat pc, ikke utlånt fra skolen), hvor vi kun har tilgang til ”pgsa.udir.no”, hvor vi logger oss på med et brukernavn, og forblir pålogget på denne siden gjennom hele eksamen, for så å levere eksamensdokumentet her når man er ferdig. Er det mulig at mens man er pålogget her, så henter pgsa informasjon om hva man tar seg til på pc’en? Jeg går ut fra at dette er ganske usannsynlig, men som sagt, dårlige datakunnskaper. Den andre muligheten er at det finnes informasjon i word dokumentet man sender inn om at man har tatt copy-paste fra nyno. Slik av hvis de benytter et program som foretar en slags grundig analyse av word filen, så kommer det opp at det har blitt limt inn fra nyno, eller så blir det et slags ”spor” etter nyno i formateringen til teksten? Jeg vet ikke om det er reelt å bli tatt på denne måten, men jeg klarer ikke å se noen annen måte å bli tatt på i ettertid. Er det noen som kan kommentere dette? (Og ja, jeg vet at dersom jeg blir tatt, så er det fortjent, siden juksing er nei nei osv. og den frykten for å bli tatt som jeg kjenner nå, kommer nok til å forebygge juksing i fremtiden fra min side. Men kombinasjonen av tilsynelatende risikofri bruk av nyno og elendige nynorskkunnskaper fikk meg til å gjøre det.) Den første muligheten er plausibel, men lite trolig. Den andre er garantert ikke brukt av noen per dags dato. Jeg tror du kan slappe helt av. Jeg brukte Nyno på eksamen jeg og Og uten den hadde jeg strøket, jeg syns det er feil av alle skole nerdene her å hetse de som ikke har lik motivasjon for å lære et unyttig språk. Du blir tatt dersom du har skrevet under på en slags erlighetserklæring og har programvara på datamaskinen som logger alt du gjør. Se lenger opp i tråden. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Lol, det er sååå mange muligheter for å få brukt nyno uten at noen merker det. Vet du hvordan du googler er det bare fantasien som setter grenser! Sannsynligheten for å bli tatt såfremt ingen ser deg? Den er lik produktet av sannsynligheten for at skolen har en kompetent IKT-avdeling og at de logger applikasjoner som brukes. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Da jeg hadde nynorskeksamen for 2 år siden, så skulle vi bruke våre egne bærbare pc-er, så jeg installerte nyno og hadde tenkt til å bruke det. I siste liten, så ble vi flyttet til et datarom med stasjonære pc-er. Jeg hadde nyno på en minnepenn som jeg kobla til, men pc-en var sperret for minnepenner. Jeg spurte da IT-mannen om hjelp, og han bypassa systemet så jeg fikk installert nyno og brukte det på eksamen. Fikk 5. Konklusjon: Nyno var lov for oss under nynorskeksamen i tredje klasse, 2008. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Om faktisk man PCen skulle logge applikasjoner, er det vell ikke verre å bytte nyno til Word.exe? Uannsett, sålenge man har privat PC er man vell ganske sikra Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Da jeg hadde nynorskeksamen for 2 år siden, så skulle vi bruke våre egne bærbare pc-er, så jeg installerte nyno og hadde tenkt til å bruke det. I siste liten, så ble vi flyttet til et datarom med stasjonære pc-er. Jeg hadde nyno på en minnepenn som jeg kobla til, men pc-en var sperret for minnepenner. Jeg spurte da IT-mannen om hjelp, og han bypassa systemet så jeg fikk installert nyno og brukte det på eksamen. Fikk 5. Konklusjon: Nyno var lov for oss under nynorskeksamen i tredje klasse, 2008. Du hadde vel egentlig ikke lov, hvertfall ikke ifølge dette: http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/V2009/Vurderingsv/NOR1211_NOR1212_NOR1025_SFS1007_SFS1015_SFS1023_Vurderingv_Norsk_og_samisk_forstesprak_vgs_2008.pdf Dette er vurderingsveiledning i norsk hoved- og sidemål, og litt uti teksten står dette: "For norsk, samisk, finsk og fremmedspråkene er heller ikke oversettelsesprogrammer tillatt." Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Det kan vell isåfall være umulig å få logget dette på private PCer, kan ikke se for meg ut PCer gir ut slik informasjon uten at jeg vet det? Det var jo veldig mange på eksamen med privat PC. Det er vel grunnen til at man stort sett ikke tillater private maskiner under eksamen, noe man ikke skal gjøre om man skal forholde seg til forskriften. Det finnes dog skoler som gir blanke i forskriften og tillater bruk av private maskiner. Om faktisk man PCen skulle logge applikasjoner, er det vell ikke verre å bytte nyno til Word.exe? Uannsett, sålenge man har privat PC er man vell ganske sikra Det går heldigvis ikke på navnet på fila, så det hjelper deg lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå