Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nyno på nynorskeksamen?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bruke Nyno på eksamen, men er usikker på hva sjansene er for å bli tatt (hørt det ofte er bra vakthold etc.) Så, hadde egentlig gitt opp tanken, til jeg hørte at det finnes et program som gjør Nyno gjennomsiktlig..! (men, jeg aner ikke hva det heter..)

Så, mitt spørsmål; noen andre som har hørt om dette programmet? / evt. andre løsninger på problemet tas imot med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen vits i å jukse, så la det ligge :)

Det er jo rettingsprogramm allerede innlagt i OpenOffice f.eks. Bruk heller dette, da det er lov.

Sjangsene er store for å bli tatt.

Ehh, joo? Jeg stryker uten programmet, og rettingen i OO er en vits, helt seriøst. På hvilket nivå er du i utdanningen? Faktisk overrasket over at du stoler på OO sin retting. Det heter forresten "sjansene", og når du først velger å påstå noe slikt (sier meg ikke uenig i at det kan være mulighet for å bli tatt, men innlegget ditt var bare rør.. - Jeg kunne fått samme svar av katta mi!), så vær vennlig å underbygg det;)

Lenke til kommentar

Er ingen vits i å jukse, så la det ligge :)

Det er jo rettingsprogramm allerede innlagt i OpenOffice f.eks. Bruk heller dette, da det er lov.

Sjangsene er store for å bli tatt.

Ehh, joo? Jeg stryker uten programmet, og rettingen i OO er en vits, helt seriøst. På hvilket nivå er du i utdanningen? Faktisk overrasket over at du stoler på OO sin retting. Det heter forresten "sjansene", og når du først velger å påstå noe slikt (sier meg ikke uenig i at det kan være mulighet for å bli tatt, men innlegget ditt var bare rør.. - Jeg kunne fått samme svar av katta mi!), så vær vennlig å underbygg det;)

Er ingen vits i å bli irritert :)

Jeg hadde Norsk hovedmål eksamen i dag, og jeg så hvor sikkert det var. Jeg hadde med meg en minnepenn som inneholdt et par dokumenter. Disse dokumentene ble nøye gransket av lærerne, før jeg fikk lov til å ta den i bruk.

Så ville ikke risikert det. Da får du heller øve på nynorsk grammatikk, for jeg kommer til å le av deg viss du blir tatt.

Det er sant det du sier. OpenOffice's retingsprogramm er ikke av de beste, men det hjelper litt.

Jeg ligger også på 5-er i Norsk, så ingen vits i å henge meg ut :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Tror du bør jekke deg ned et par hakk. Er nok ikke så mange som får lyst til å svare deg med en slik spydighet.

Ta heller for deg grammatikk oppgaver, istedenfor et forsøk på juks. Er nok ikke så veldig gøy å bli tatt for å jukse på eksamen.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg blir bare irritert av at svaret ditt egentlig ikke er særlig behjelpelig med det jeg spør om, ditt første innlegg var selvforklarende informasjon, - kunnskap alle VET. Da hjelper det heller ikke at du stiller med elendig grammatikk (skrivefeil + særstillingsfeil), noe som gir deg elendig ethos i denne sammenhengen.

Jeg er absolutt ikke høyt oppe når det gjelder nynorsk, derfor jeg føler meg nødt til å bruke Nyno. Jeg vet at det er endel interesse rundt emnet, så la oss holde oss til det er du snill, så kan du heller sende meg en PM, slik admin påpekte, hvis det skulle være noe mer.

Saklige innlegg er ønsket!

Lenke til kommentar

Jeg håper du blir tatt om du bruker programmet. Du burde ha fulgt med i timene og gjort leksene dine. Når du går i tredje på VGS burde du ha skjønt at skolearbeid er viktig.

Hadde han fulgt med i timene så har det garantert ikke vært så mye mer nynorsk han hadde kunnet. Norsk skole er en vits med tanke på nynorsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde han fulgt med i timene så har det garantert ikke vært så mye mer nynorsk han hadde kunnet. Norsk skole er en vits med tanke på nynorsk.

Ja, det synes jeg og, men så vidt jeg vet har man nynorsk på u-skolen og i mitt tilfelle; siste året på VGS. I løpet av tredje klarte jeg å lære meg nok til å skrive en nesten feilfri tentamen, samt få best karakter i klassen. Om man følger med, som man bør gjøre når man vet at man ikke har et ordentlig grunnlag, går det som regel greit. That's my point.

Og ja, norsk skole er en vits med tanke på nynorsk.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at alle er like lærevillige/flinke som deg, Keith.

Nyno funker gull, men jeg ville ikke satset kun på dette. Vaktholdet kan variere og du kan risikere å få en plass med lærer rett bak deg. Ellers sjekka de ikke minnepenner e.l på pcene våre (hvorfor skulle de? vi kan jo ha tinga på harddisken om vi vil det). uanz er det bare å skjule mappa, så ser jo ingen den.

og forresten, man må være admin for å bruke nyno

Lenke til kommentar

Jeg håper du blir tatt om du bruker programmet. Du burde ha fulgt med i timene og gjort leksene dine. Når du går i tredje på VGS burde du ha skjønt at skolearbeid er viktig.

Skolearbeid er viktig, 100% enig der. Er nynorsk viktig? Nei, ikke i mine øyne. Jeg skjønner hva de som prater tilnærmet nynorsk sier, men jeg kommer aldri til å benytte skriftspråket i jobbsammenheng eller i andre sammenhenger. Så for meg er det useless!

Fikk ikke noen hjelp ut ifra denne tråden, men ble jo litt debatt, og det er alltid gøy!=D

Takk for meg!

Lenke til kommentar

Folket kan si hva dere vil om lov eller ikke, men nynorsk er det mest unødvendige faget man har på denne skolen, det er bortkastet tid og jeg skjønner godt at folk er villige til å jukse for at ikke det skal trekke ned snittet med de andre fagene som faktisk betyr noe.

På norsk eksamen var det kun en haug med pensjonister, jeg tviler sterkt på at disse klarer å se forskjell på de to programmene.

Lenke til kommentar

Ja, hvis det bare er pensjonister som holder vakt, kan du fint bruke det -_-

Jeg brukte det på heldagsprøven (med vanlige lærere som vakter), jeg satt på bakerste rad til venstre, og det satt en lærer i midten bakerst. Han kunne ikke se at jeg brukte nyno pga. for skrå vinkel (hadde laveste lysstyrke).

EDIT: Dette programmet kan være nyttig hvis læreren av og til sjekker hvilke programmer du har oppe http://yodm-3d.uptodown.com/en . Brukte det på heldagsprøven og, lol. Ingen som merket noe.

Endret av Gokburt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...