Euklid Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Solid argument, der fikk du virkelig overbevist meg om at alle skeptikerne har rett; herfra og inn blir det gull og hermetikk for alle penga. Satte spesielt stor pris på din utfyllende beskrivelse av hvordan gullstandardens rigiditet ikke vil bli et problem ved gjeninnføring, og du fikk meg virkelig til å forstå hvorfor Barry Eichengreens forskning egentlig ikke er til å stole på. Hvorfor bruke logikk eller empiri når man kan komme med intetsigende vrøvl og ignorere alle motargumenter som er vanskelige? Det er helt greit å ha sære synspunkter -- inkludert tro på gullstandard eller andre fastkursregimer -- men da må man for pokker komme med noen argumenter. Å spytte ut meninger i øst og vest uten å høre på motargumenter er ikke særlig givende. Dette er ikke primært siktet mot deg, BadCat, så det kan sikkert oppfattes som litt urettferdig; det er en tendens hos ganske mange her inne. Hvis man ønsker å få noen til å støtte eget standpunkt er det lurt å komme med argumenter og erfaring som tilsier at standpunktet er rett, dogmatiske læresetninger øker bare troen resten av oss har på at gullstandardtilhengerne er en snål sekt. On-topic: kjøp TIPS og realaktiva hvis inflasjon er den store skrekken. Endret 29. mai 2010 av Euklid Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Penger som gjeld, kommer aldri til å fungere. Verden fungerer idag. Vi bruker gjeld representert som penger. se så lett det var å motbevise din påstand Et gjeldsbasert pengesystem gir verdiskapning. Endret 30. mai 2010 av apegryn Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Som vi har tatt opp her tidligere er det vanskelig å få noe som er helt sikkert. Det har egentlig aldri vært meningen å ta opp hva som er nødvendig i en krisesituasjon som er værre en en "vanlig" moderne krig. Grunnen til at jeg tok det opp var at jeg ikke ønsker at pengene skal fordunste ved en eventuell inflasjon. Og jeg ser nå at også aviser som VG begynner å skrive om faren for hyperinlasjon. -Så da er det kanskje best å ha en plan B klar... Gull har vært nevnt opptil flere ganger. -Men jeg lurer på hvilke verdipapirer man kan tjene på ved en høy inflasjon. Stillingen sålangt: 1. Rentefond: Liten avkasting, liten risiko, så sant man fordeler pengene på rentefond som satser på forskjellige valutaer. 2. Valuta: Det er gjerne stor sprik mellom de forskjellige og man kan fordele pengene på flere valutaer 3. Obligasjoner: Det er en reell fare for at enkelte obligasjoner ikke blir betalt tilbake. Ofte lettere å tjene penger i vanskelige tider (motsyklisk), men dette bare så lenge pengene blir betalt tilbake. 4. Råvarer: Store svingninger, vanligvis går de samme vei som økonomiutsikter ellers. (Sykliske). Noen råvarer en motsyliske, som f.eks gull og billig mat (fisk). 5. Aksjer: Alltid store svingninger. http://e24.no/makro-og-politikk/article3672684.ece Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Dette blir for enkelt. F.eks. har rentefond som helhet en betydelig inflasjonsrisiko -- også om du diversifiserer på tvers av valutaer. Det er mildt sagt ikke slik at inflasjon i forskjellige land er uavhengige, tvert imot er korrelasjonen sterk. Historisk sett har ikke råvaremarkedet som helhet vært noen pengemaskin; det er liten grunn til å tro at dette markedet vokser med verdiskapingen over tid; Aksjemarkedet har store svingninger, men realaktiva er i hovedsak isolert for inflasjonsrisiko. Ofte måles risiko basert på en forholdsvis kort historie, på lengre sikt kan risikobildet se ganske annerledes ut. Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Ingen ting er helt sikkert. Det handler bare om å beregne hvilke investeringsmetoder som er lønnsomme over tid. Aksjer er en helt sikker investeringsmetode, antatt at du vet hva du holder på med. Hvis du klarer å finne et undervurdert selskap, kan det være sikkert å investere i det. Det beste du kan gjøre er å investere i kunnskap før du investerer pengene dine, investering i kunnskap er risikofritt på alle slags måter og kan ikke måles i profitt. "Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime", dette er like gyldig her. Hvis vi sier hvor du bør investere pengene dine, er det verdiløst i det lange løp ettersom du ikke har peiling på når du skal trekke deg ut og hva du skal investere på i morgen. Ikke stol på forumslitere som oss når vi sier hvor du skal investere pengene dine, vi er ingen eksperter - vi kan iallefall ikke bevise det, det er helt sikkert. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Ingen ting er helt sikkert. Det handler bare om å beregne hvilke investeringsmetoder som er lønnsomme over tid. Aksjer er en helt sikker investeringsmetode, antatt at du vet hva du holder på med. Hvis du klarer å finne et undervurdert selskap, kan det være sikkert å investere i det. Det beste du kan gjøre er å investere i kunnskap før du investerer pengene dine, investering i kunnskap er risikofritt på alle slags måter og kan ikke måles i profitt. "Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime", dette er like gyldig her. Hvis vi sier hvor du bør investere pengene dine, er det verdiløst i det lange løp ettersom du ikke har peiling på når du skal trekke deg ut og hva du skal investere på i morgen. Ikke stol på forumslitere som oss når vi sier hvor du skal investere pengene dine, vi er ingen eksperter - vi kan iallefall ikke bevise det, det er helt sikkert. (Kverulering): Alt er sikkert så lenge du vet hva som vil skje. Slik du nevner aksjer, kan jeg nevne valuta eller råvarer. Kan du markedet inn og ut, kan du tjene på hva du vil. Om ikke så er heller ikke undervurderte aksjer sikre. De kan gå på en smell på en eller annen måte du ikke vet om, og du kan tape alt. Som med alt annet. Det blir som å lære en mann å fiske midt i ørkenen i sahara. Jeg hadde heller tatt til takke med en fisk. Heh og merk det jeg har markert i BOLD Endret 2. juni 2010 av apegryn 1 Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 3. juni 2010 Del Skrevet 3. juni 2010 Hehe. Er enig i hva du sier, men jeg synes å sammenlikne det med å fiske i Sahara blir litt søkt. Med mindre han prøver å investere i Hellas eller noe sånt, der tror jeg også at en fisk hadde vært mer lukrativt. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Ingen ting er helt sikkert. Det handler bare om å beregne hvilke investeringsmetoder som er lønnsomme over tid. Aksjer er en helt sikker investeringsmetode, antatt at du vet hva du holder på med. Hvis du klarer å finne et undervurdert selskap, kan det være sikkert å investere i det. Det beste du kan gjøre er å investere i kunnskap før du investerer pengene dine, investering i kunnskap er risikofritt på alle slags måter og kan ikke måles i profitt. "Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime", dette er like gyldig her. Hvis vi sier hvor du bør investere pengene dine, er det verdiløst i det lange løp ettersom du ikke har peiling på når du skal trekke deg ut og hva du skal investere på i morgen. Ikke stol på forumslitere som oss når vi sier hvor du skal investere pengene dine, vi er ingen eksperter - vi kan iallefall ikke bevise det, det er helt sikkert. Aksjer er ikke en helt sikker investeringsmetode, selv om man vet hva man holder på med. De økonomiske naturlovene gjelder for denne aktivaklassen som for alle andre, altså får man betalt for den risikoen man er villig til å ta. Over tid vil aksjer gi god avkastning, men man bærer risikoen hele veien. For å kverulere litt så er det ikke risikofritt å investere i kunnskap heller. Spør bare de øst-europeiske planøkonomene som gikk ut av universitetene på 70-80-tallet. Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Men sant skal sies investerer jeg i ekte sølv. Skal du kjøpe selv Kong Basse, anbefaler jeg K.A Rasmussen, som har drevet i mange tiår. Kjøp mynter. Sølv om du skal kjøpe lite (<~100'000,-), gull om du vil ha mye (>~100'000,-). Sølv tar ~50-60 ganger mer plass . Det finnes flere nye aktører på markedet, men jeg stiller med en smule skepsis til deres seriøsitet. Hvem flere da, jeg vet om 2. Er det noe/noen man må se opp for? Jeg har funnet en jeg er fornøyd med, billigste norske av de to og rask med leveringene. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Silverinvest.no ka-rasmussen.no realverdier.no er de jeg kjenner til som driver med sølv som investering i norge. Det er en del mynthandler som jeg tror fører sølvmynter også, men hvor likvid og god pris de kan gi har jeg ikke oversikt over. Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Da har jeg gjort nok et kjøp hos min "faste" leverandør, som er en av apegryn's "nye aktører på markedet som han selv sier "stiller en smule skepsis til deres seriøsitet". Hva baserer du denne skepsisen på? Bare fordi de er nye aktører? Jobber du for han der rasmussen eller? Latterlig. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Å være skeptisk er en egenskap av sunn fornuft. Dersom det er et nyoppstartet firma som har eksistert i ett år, har de beste prisene, drives av en gutt på under 25 år tross at nettsiden konsekvent refererer til flertallspronomen, så er det grunnlag for i det minste være skeptisk. Jeg er ikke førstemann i kø for å forhåndsbetale 15000 kroner til et slik selskap uten å gjøre god research på forhånd hvorvidt det er en sikker handel. Dersom du er dum nok til å stole på alle slike selskap, kan du ende opp med katta i sekken. D.v.s. at dersom enkeltpersonen ønsker å stjele pengene dine, er det rimelig enkelt og du vil sannsynligvis aldri se noe til verken de eller myntene du bestiller. Det er prinsipielt og betyr på ingen måte at det nevnte selskap driver useriøst. Jeg sier dog at jeg er skeptisk til det motsatte er tilstrekkelig bevist, og det bør hvem som helst være. K. A. Rasmussen er ikke en 'han' men et 'de', og jeg stoler på de fordi ingen selskap kan drive bedragerivirksomhet over lengre tid. Nå har jeg forklart hva jeg baserer min skepsis på, og hva du finner latterlig med det skal du få lov til å forklare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå