Gå til innhold

Hva er HELT sikker pengeplassering (utenom gull)?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Det har ikke noe med at markedet greier å produsere nok mat man at inflasjonen er for høy til at du har råd til å kjøpe noe som helst selv om butikkene renner over av varer.

Det har som sagt ikke vært et problem på denne siden av Napoleonskrigene.

"Deindustrialisering" som du kaller det fører til økt evne for nyskapning.

I utgangspunktet enig i det du skriver -- eneste jeg vil legge til er at nedleggelse av industri ikke bare fører til nyskapning, det er først og fremst et resultat av nyskapning som har drevet lønninger opp i vesten. Ingenting er bedre enn at vi blir så effektive at ingen trenger å ta på seg hasardiøse og slitsomme oppgaver.

«Ødelegge lokale verdier» er et klassisk Senterpartiargument; selvsagt er det omstillingskostnader, men de er små relativt til de totale gevinstene ved omlegging. Økonomien omstruktureres fordi det går bra her i vesten, ikke fordi alt går til helvete. Hadde det gått så dårlig ville lønningene falt, og utflytting ville være ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar til nå. -Jeg hadde kanskje en litt missvisende overskrift, men har nå kommet frem til at en deling av å ha pengene i NOK og andre steder er en bra løsning. Kanskje sammen med sølv eller gull om et blir helt krise.

Jeg har funnet et fond som er veldig stabilt i forhod til dollar, men det er forsent å kjøpe det nå som dollaren er omver 10% dyrere enn for to uker siden. -Får vente til kronen har kommet tilbake til under 6kr for en dollar.post-5859-1274855034,5997_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skal du sikkre pengene dine for alltid så må du investere i ting som det alltid vil være behov for og som ikkje blir utdatert.

Gull, sølv og andre metaller har tidlegare og er fortsatt av beste plassane og inviestere pengane i om du ønsker å være sikker på at verdien ikkje forsvinner. Gull er eit betre metall å investere i en stål sidan gull ikkje ruster.

Ellers så er andre alternativer å investere i verdier som folk alltid vil ha behov for. Eksempler på dette kan være landområder eller rett og slett rein luft og reint vatn.

Men du kan aldri være heilt sikker på at verdiane dine ikkje forsvinn. Sjølv om du investerer i gull så kan du risikere at gull mister sin verdi. Verdien kan gå ned om nokon f.eks finn ei stor gullåre som er lett og utvinne og på den måten oversvømmer markedet med billig gull. Alternativt kan folk rett og slett miste interessen for gull, kanskje får vi ny teknikk slik at gull ikkje lenger er å foretrekke som strøm og varmeleder, kanskje gull går av moten og folk ikkje lenger bryr seg om dette gule metallet.

Siterer bare Warren Buffet:

"Gold gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Lenke til kommentar

"Gold gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Kan du ikke si akkurat det samme om penger?

Papirpenger er et papir, som vi sier har verdi bare fordi det er skrevet på papiret. Det samme går for mynter. I reell metall/papirverdi, er de verdt brøkdelen av hva den påskrevne verdien vil tilsi.

Enda lengre kan vi dra de pengene som sirkulerer mest, digitale penger. Det er ikke mer enn datasignal, likevel kan det kjøpe land, hus og bil.

Mon tro om noen fra mars vil bytte sine romskip mot noen digitale signaler?

Jeg hadde heller tatt takke med gull ; )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke si akkurat det samme om penger?

Papirpenger er et papir, som vi sier har verdi bare fordi det er skrevet på papiret. Det samme går for mynter. I reell metall/papirverdi, er de verdt brøkdelen av hva den påskrevne verdien vil tilsi.

Jo, du kan si akkurat det samme om penger. Men greia er jo at investorer betrakter gull som et bedre alternativ enn penger, det er jo ulogisk med tanke på at begge bare er symboler på verdi, som blir tillagt større verdi enn hva de er verdt utifra nytten av materialene de er laget av. Man bytter ut et symbol med et annet med det resonnementet at førstnevnte symbol bare er et symbol på verdi, når dette også kan sies om alternativet.

Tenker man en skikkelig akopalypse-situasjon hvor hele det finansielle systemet bryter sammen vil jeg tro at det eneste som garantert har verdi er rent vann, enkelt utstyr til å rense vann og hermetisk mat/mat med lang holbarhetstid fordi det er det eneste man virkelig har bruk for. Å ha en haug med gull i en situasjon hvor statssystemer bryter ned og det blir ustabilt er helt irrasjonelt, da det bare vil være noe man må bruke energi og tid på å passe på og noe man kan tiltrekke seg kriminelle/voldelige elementer med. I et mindre ekstremt scenario er det mulig det vil ha noe for seg å ha gull, men hadde jeg ansett det som sannsynlig at verden gikk til hundene hadde jeg brukt pengene på mye rart før gull. Jeg ser på gullutviklingen som en stor boble, men bobler kan jo som kjent vare lenge, så man kan sikkert gjøre gode investeringer i gull også.

Lenke til kommentar

Jo, du kan si akkurat det samme om penger. Men greia er jo at investorer betrakter gull som et bedre alternativ enn penger, det er jo ulogisk med tanke på at begge bare er symboler på verdi

Et viktig poeng du glemmer å nevne er at gull ikke kan lages digitalt eller trykkes. Det er alfa og omega grunnen til at gull betraktes som safe-haven.

Lenke til kommentar

Du kan ikke trykke nytt gull. Hadde det eksistert en mer eller mindre konstant mengde papirpenger som var umulige å forfalske, ville papirpenger egnet seg godt som penger. Men slik er det ikke.

Det er ingen gullboble, men en gigantisk papirboble.

Endret av Liberalisten
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med de som mener gull også er en boble. Grunnen til at gull har verdi er på grunn av lavere tilbud en etterspørsel. I det øyeblikket vi får et skifte slik at andre materialer blir foretrukket til produksjon av varer, og det blir oppdaget nye materialer som fungerer bedre som pynt, vil verdien av gull reduseres når etterspørselen reduseres.

Dersom boblene med valuta sprekker går vi tilbake til en bytteøkonomi der vare mot vare blir å foretrekke. Varer som har lavt tilbud, men som kan være kritisk for overlevelse (mat og vann som tidligere nevnt i denne tråden) vil ha en høy verdi. Verdien vil også variere etter årstid og tilgang på ressursene.

Det er i alle fall ikke sikkert at gull alltid vil være et materiale som er gunstig for plassering av verdier. På kort sikt vil det nok sikkert være bra, men verdien av gull vil svinge som alt annet. Så lenge vi lever i de boblene vi gjør er spredning av risiko den beste fremgangsmåten enten det er valuta, aksjer eller edle materialer.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med de som mener gull også er en boble. Grunnen til at gull har verdi er på grunn av lavere tilbud en etterspørsel. I det øyeblikket vi får et skifte slik at andre materialer blir foretrukket til produksjon av varer, og det blir oppdaget nye materialer som fungerer bedre som pynt, vil verdien av gull reduseres når etterspørselen reduseres.

Dersom boblene med valuta sprekker går vi tilbake til en bytteøkonomi der vare mot vare blir å foretrekke. Varer som har lavt tilbud, men som kan være kritisk for overlevelse (mat og vann som tidligere nevnt i denne tråden) vil ha en høy verdi. Verdien vil også variere etter årstid og tilgang på ressursene.

Det er i alle fall ikke sikkert at gull alltid vil være et materiale som er gunstig for plassering av verdier. På kort sikt vil det nok sikkert være bra, men verdien av gull vil svinge som alt annet. Så lenge vi lever i de boblene vi gjør er spredning av risiko den beste fremgangsmåten enten det er valuta, aksjer eller edle materialer.

Hvor mange kjenner du som eier gull? Mindre enn 10 sannsynligvis. Hvor mange vet egentlig hva en gullmynt koster i dag?

Folk har ikke peiling! Hvordan kan det være en boble i gull?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet har jeg ingen i min omgangskrets som handler gull og jeg vet ikke hva en gullmynt koster. Det begrenser ikke min mulighet til å ha en mening om emnet.

Gull er et pent materiale som har mange egenskaper som er gode i produksjon av enkelte varer. Det er dette som skaper etterspørselen, som igjen skaper høy pris på grunn av knapphet. Dersom etterspørselen skifter vil verdien av gull falle nettopp fordi det da vil være mulig å erstatte den med noe annet. Jeg sier også at det på kort sikt sikker vil være en god plassering av penger, og det gjør jeg fordi jeg ikke vet om noe godt alternativ til gull i dag. Over tid vil nok utviklingen skape et skifte til andre materialer som er gunstigere i bruk og/eller billigere.

Lenke til kommentar

Alle verdienheter kan svinge eller feile, men noe som kjennetegner gull er at det har beholdt verdien mens penger spises opp av inflasjon i løpet av kort tid. Det kan lages inflasjonsfrie penger med et knips, men det vil altså ikke etabilisementet.

Lenke til kommentar

All den tid gull er nokså ubrukelig i det daglige er det lite annet enn illusjoner som holder prisen på også det oppe. Gullillusjonen er riktignok mer solid enn den som støtter papirpenger.

Godt formulert. Det er dette jeg tenkte på; den logiske bristen det er å bytte ut en illusjon med en annen, riktignok en litt sterkere en, men fortsatt en illusjon, og så tenke at man er trygg. I bunn og grunn må man vel tenke litt på hvilke scenario man tror er mest sannsynlig og disponere kapitalen utifra dette. Tror man på fullstendig kollaps i finanssystemet tror jeg som sagt ikke at gull er det beste alternativet, er det derimot stor inflasjon eller hyperinflasjon man tror er mest sannsynlig er det nok mer fornuftig å investere i gull. Men jeg ser ikke hvorfor man skal bekymre seg over inflasjonen per idag. Jeg har mesteparten av kapitalen min i aksjemarkedet for tiden og er veldig fornøyd med avkastningen jeg får der.

Lenke til kommentar

Hvis du vet om ting som egner seg bedre som penger enn gull, vil jeg gjerne høre.

Gullstandarden brakte elendighet fra 1873 til 1973, med flere store og veldokumenterte kriser som både ble forårsaket og forverret av gullstandarden.

Papirpenger med en uavhengig sentralbank generelt -- og Feds utøvelse etter 1973 spesielt -- har slett ikke vært så gal. Penger er, har alltid vært og vil alltid være en illusjon. Det fungerer kun fordi alle tror systemet vil fortsette å fungere, og fleksibel inflasjonsstyring* er neppe det verste verktøyet man kan rote seg bort i for å opprettholde forventninger om fortsatt lav inflasjon.

___

*Her tolker jeg ikke dette som annet enn at chart?cht=tx&chl=\lambda > 0 i chart?cht=tx&chl=L=\frac{1}{2}[(\pi_t-\pi*)^2+\lambda(y_t-y*)^2] -- altså at sentralbanken på sikt styrer mot et inflasjonsmål chart?cht=tx&chl=\pi*, men på veien mot dette målet unngår for store avvik fra potensielt BNP chart?cht=tx&chl=y*.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...