Gå til innhold

Hva er HELT sikker pengeplassering (utenom gull)?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Tuller du???

Elementært - ettersom utgangspunktet ditt er at du vil at investeringen din skal være HELT sikker (faktisk så sikker at du skriver HELT med STORE bokstaver), så er det bare et svar -

Høyrente konto i bank.

Og det i en bank som er med i sikringsfondet. Og er beløpet > 2 mill, må du spre investeringen på flere banker, så beløpet i hver bank er < 2 mill.

Hvis utgangspunktet ditt er at investeringen skal være HELT sikker, er det ikke vits i å diskutere alternativene. Overhodet. Tullete (eller kunnskapsløst?) spørsmål

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig, som hufsathe_groke si å sikre seg helt. Men det er alternativ som er så nært du kommer:

Du sikrer deg rimelig godt om du fordeler din forume på alle valuta, råvarer og verdipapir relativt til hvor stor andel av verdens samlede verdi hver enkelt investeringsobjekt utgjør. Når noe synker vil noe annet stige. Da vil din formue varierer i langt mindre grad enn om du f.eks. kun sitter på kroner, euro, statoil eller gull.

Jeg holder likevel en knapp på kobber, gull, sølv, platina o.l.

Lenke til kommentar

I 1970 kunne du kjøpe én dress eller én unse gull for 35 dollar.

I 2010 får du en meget fin dress for én unse gull, men for 35 dollar får du knapt et dårlig slips.

Penger representerer ikke verdi, men gjeld. Det er på tide at folk nekter å bruke penger som betalingsmiddel eller ta imot penger som lønn. De korrupte mafiamyndighetene har selvsagt ved lov innført forbud mot alternative inflasjonsfrie penger backet i verdi og ikke gjeld.

Ekte penger representerer verdi. De pengene vi har i dag er like lite verd som monopolpenger. Dasspapir er mer verd enn dagens penger, det kan i det minste brukes til noe, å tørke seg i ræva.

Vi blir lurt hver bidige dag, når vi tar imot penger som lønn, når vi ser på TV, når vi går på skolen, når vi låner penger i banken, når vi leser avisen. Det er på høy tid å våkne opp og se hva for en styggedom verden har blitt. Dere lurer kun dere selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I 1970 kunne du kjøpe én dress eller én unse gull for 35 dollar.

I 2010 får du en meget fin dress for én unse gull, men for 35 dollar får du knapt et dårlig slips.

Penger representerer ikke verdi, men gjeld. Det er på tide at folk nekter å bruke penger som betalingsmiddel eller ta imot penger som lønn. De korrupte mafiamyndighetene har selvsagt ved lov innført forbud mot alternative inflasjonsfrie penger backet i verdi og ikke gjeld.

Ekte penger representerer verdi. De pengene vi har i dag er like lite verd som monopolpenger. Dasspapir er mer verd enn dagens penger, det kan i det minste brukes til noe, å tørke seg i ræva.

Vi blir lurt hver bidige dag, når vi tar imot penger som lønn, når vi ser på TV, når vi går på skolen, når vi låner penger i banken, når vi leser avisen. Det er på høy tid å våkne opp og se hva for en styggedom verden har blitt. Dere lurer kun dere selv.

Er litt enig i noe av det du skriver. -Hvilke alternativer foreslår du? Og du er vel enig i at ikke alle valuta'er er like?

Lenke til kommentar

Sølv, hvis du får tak i det. Industrien bruker mer sølv enn det som utvinnes årlig. Prisen holdes kunstig lav for at det ikke skal medvirke til økt inflasjon på penger.

Det går også an å investere i dyre kvalitetsprodukter som du har bruk for over lengre tid. Feks stereoanlegg eller vaskemaskin av god kvalitet. Du får ikke omsatt verdien videre da, men det gir deg verdi i hverdagen og hvis hyperinflasjonen kommer så er det et kjempetap å ha oppsparte midler og du har ikke råd til kjøpe noe som helst.

Anbefaler også å ha matreserver for 2 år, i tilfelle økonomien kollapser. Det er bare én ting du kan være sikker på, du vil alltid trenge mat.

Du kan investere penger i å starte ett enkeltmannsforetak for backup-inntekt i dårligere tider. Da kan du selge tjenester for markedsverdi og fortsatt ha muligheter for å kjøpe varer i den nye økonomien. Det vil du aldri greie som ansatt i et firma om du i det heletatt får beholde jobben dersom økonomien kollapser.

Hovedprobemet er at penger har ingen ekte verdi og de mister kjøpekraften samme hvor gode tider som kommer.

Hele samfunnet er bygget på ran og lureri. Den som låner 400k til bil må slite i årevis på å betale renter for de 100k i moms. Hvis du låner penger vil du medvirke til at noen går økonomisk konkurs fordi pengene til å betale rentene ikke eksisterer i sytemet men kun kan betales av fremtidige lån. Alle penger du har i lommeboken er symbol på at noen har tilsvarende + renter i gjeld. Hvis all gjeld ble betalt, ville det ikke lenger eksistere noen penger i omløp.

Så vidt jeg vet så har det aldri vært meningen at folk skal skatte på lønnen, kun at foretak skal skatte på overskudd. Så lenge folk godtar hva som helst og er villig til å være slaver så vil vi bli behandlet deretter.

Vi mennesker har gitt avkall på all vår frihet, alt vi har igjen er frihet til å velge hva vi vil konsumere. Det er en sørgelig historie og det hadde neppe vært slik dersom skolen hadde hatt noe nyttig undervisning. På skolen og i media så er det stort sett bare lureri og halvsannheter hele veien.

At folk velger å la andre tenke for seg enn å tenke selv, kan jeg desverre ikke gjøre noe med.

Historien handler om stort sett én ting. Kampen for retten til svetten på egen panne.

Det er én måte å slå systemet på. Bankene kan skape ca 9 ganger så mye som folk har satt inn. Dersom alle hadde tatt ut pengene fra banken, ville økonomien stoppe opp. Dette er grunnen til at vi fra dag én lures til å putte penger på sparegrisen og sette de inn i banken.

Hver eneste detalj i livene våre har en hensikt. Dessverre er ikke folk flest intelligente eller våkne nok til å skjønne sammenhengen. Hvis noen vil at du skal gjøre noe så har de en hensikt med å få deg til å gjøre hva de vil. Er du villig til å ta konsekvensene? Kan du leve med deg selv den dagen du skjønner hva du har gjort i livet.

Den er like skyldig den som har gjort urett i ignoranse som den som har gjort det med overlegg selv om det er en vanlig unnskyldning at man ikke visste bedre.

De fleste folk går i alle fellene de kommer over ute i samfunnet. :cry:

Det riktig grusome er hvis fysiske penger opphører i sin helhet og kun lisensierte aktører får ha terminaler for digital betaling. Da stopper all uautorisert handel. Kun noen få utvalgte vil få lov til å selge varer eller tjenester og maktfordelingen vil bli enda mer skakkjørt enn i dag. Da viill vi ikke engang ha frihet til å velge hva eller hvor vi vil konsumere men må ta hva vi får eller være foruten.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sølv, hvis du får tak i det. Industrien bruker mer sølv enn det som utvinnes årlig. Prisen holdes kunstig lav for at det ikke skal medvirke til økt inflasjon på penger.

Det går også an å investere i dyre kvalitetsprodukter som du har bruk for over lengre tid. Feks stereoanlegg eller vaskemaskin av god kvalitet. Du får ikke omsatt verdien videre da, men det gir deg verdi i hverdagen og hvis hyperinflasjonen kommer så er det et kjempetap å ha oppsparte midler og du har ikke råd til kjøpe noe som helst.

Anbefaler også å ha matreserver for 2 år, i tilfelle økonomien kollapser. Det er bare én ting du kan være sikker på, du vil alltid trenge mat.

Takker for svar bad-cat. -Spørs om verden virkelig er så fæl som du vil ha den :) Selv tjener jeg penger på jobben uten verken å svette eller fryse (jobber på kontor).

Problemet er summen med penger som har bygget seg opp siden jeg ikke er opptatt av å konsumere mest mulig. -Jeg har penger til ca 1/3 hus (jeg leier i dag), hvilket er alt for mye til å svi av på løsøre (som jeg stort sett har det jeg trenger av).

Om jeg skal kjøpe noen metaller (f.eks sølv eller gull) ønsker jeg å vite om hvor man får tak i dette samtidig som man kan veksle det inn på en relativt grei måte (en ukes tid) ved en større invistering (som hus).

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har pengene på konto. -Og siden kronen har gått ned 5% denne uken, så har jeg tapt 5% av pengene mine i forhold til f.eks euro og dollar.

For å sikre penger setter man dem gjerne i obligasjonsfond med obligasjoner i mange land, slik at valuta ikke skal ha noe å si. -Men nå for tiden regner jeg heller ikke obligasjoner som sikre.

-Hva skal man da velge???

Man har rentefond. -Men ofte er også disse full av obligasjoner og lån til skrøpelige land osv.

Hva er HELT sikkert?

Man kan alltids satse på gull. -Men jeg ønsker eksempler på andre ting.

Du skal nok lete lenge for å finne noe som er helt sikkert. Hvis man er kreativ nok kan man finne scenarioer hvor alt blir verdiløst eller mister mye av verdien, muligens med unntak av mat og vann. Hvor sannsynlige disse scenarioene er blir en annen sak.

Det beste alternativet ditt er nok å få satt sammen en veldiversifisert portefølje som unngår usystematisk risiko. En gradvis inngang kan også være lurt siden dette minsker risikoen i forhold til uheldig timing.

Videre kan du velge å bruke enkel logikk som f.eks. å velge å utsette/framskynde større kjøp fra utlandet eller ferieturer ettersom valutakursene svinger, dette forusetter selvfølgelig at du er i en fleksibel situasjon og at det er snakk om store nok beløp til at det er verdt bryet.

Men for å være helt ærlig synes jeg problemstillingen er litt merkelig. At det går opp og ned her i verden er et uungåelig faktum, å bruke masse energi på å prøve å kjempe mot krefter som er langt større enn deg selv blir å sløse bort energien. Jeg ville heller sett på muligheter for hvordan jeg kan utnytte opp og nedturene til egen fordel, f.eks. ved å handle i korreksjoner, og heller godta det faktum at ting vil gå opp og ned.

Lenke til kommentar

Skjønner ditt behov og ønske om å ta vare på verdiene dine på en god måte. Fint å høre at du ikke kjøper alt av løsøre selv om du har muligheten.

Det er en del fint i verden, så en viss balanse er det.

Det som er fælt er at de som styrer ønsker maksimal profitt og total kontroll og er villig til å gjøre det meste for å oppnå hva de ønsker.

Det som bestemmer hvor ille det eventuelt kan bli er hvor mye folkene i bunnen godtar før de sier stopp.

Enn så lenge er folk mer opptatt av fine biler og å se populære folk på TV enn å gjøre noe med eget liv og verdenssituasjonen.

Vesten er i ferd med å deindustrialiseres. Alle de gode jobbene går østover. Hva hjelper det om vi tar aldri så lange utdanninger om det ikke engang kan gi jobb på en pølsebod fordi alle de gode jobbene er flagget ut. Man trenger ikke ingeniørutdannelse og medfølgende store studielån for å selge pølse i brød.

Arbeiderene i østen er flinkere og mer motivert til å jobbe. I tillegg har de mye lavere betaling enn oss i vesten.

Globalistene vil ha alle penger og makt i hele verden, de driter i folk. Kanskje ikke vi som lever i dag har det så ille, men hva med neste generasjon og den etter det?

Det er lett å se på "luksus" som biler og mobiltelefoner i dag, men jeg tror at levestandardem har gått ned. Før så hadde de naturlig mat og brydde seg om ting av verdi. Folk var fornøyd med lite, i dag blir ikke folk fornøyd samme hva. Enkelte tror vi har så høy levealder nå, men de som er 80-90 år i dag vokste ikke opp på den hyperprosseserte fabrikkmaten som har eksistert i 30 år.

Jeg ønsker ikke å svartmale ting, men situasjonen i dag er for alvorlig til å ignoreres.

Selv de enkleste sammfunnsproblemer blir ikke løst hvis det ikke er penger å tjene på å løse de. Den enes død er den andres brød.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen har tydeligvis behov for å finne problemer og urett uansett om de eksisterer eller ikke. Er det Rotschild-familien som står bak alt dette? Eller muligens Bilderberg-gruppen, kanskje NWO eller sionistene?

Hvis trådstarter har lyst til å sikre verdiene sine er det nok lurt å høre på noen som har bevis for påstandene sine, ikke konspirasjonsteoretikere som rabler om hvordan hele verden går til hundene.

Lenke til kommentar

Skal du sikkre pengene dine for alltid så må du investere i ting som det alltid vil være behov for og som ikkje blir utdatert.

Gull, sølv og andre metaller har tidlegare og er fortsatt av beste plassane og inviestere pengane i om du ønsker å være sikker på at verdien ikkje forsvinner. Gull er eit betre metall å investere i en stål sidan gull ikkje ruster.

Ellers så er andre alternativer å investere i verdier som folk alltid vil ha behov for. Eksempler på dette kan være landområder eller rett og slett rein luft og reint vatn.

Men du kan aldri være heilt sikker på at verdiane dine ikkje forsvinn. Sjølv om du investerer i gull så kan du risikere at gull mister sin verdi. Verdien kan gå ned om nokon f.eks finn ei stor gullåre som er lett og utvinne og på den måten oversvømmer markedet med billig gull. Alternativt kan folk rett og slett miste interessen for gull, kanskje får vi ny teknikk slik at gull ikkje lenger er å foretrekke som strøm og varmeleder, kanskje gull går av moten og folk ikkje lenger bryr seg om dette gule metallet.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om noe mer avansert enn at enkelte fremmer egne interesser på bekostning av andre. Hvis du finner det for utrolig til å tro så får det være din sak.

At fraksjonsbanksystemet og pengemekanikk er korrupt og høyst uheldig er ikke noen teori.

De kan ramse opp hundre sidesestikkere og spekularsjoner, vi benytter fortsatt fraksjonsbanksystemet og penger backet i gjeld.

Jeg ønsker penger backet i verdi og banksystem uten usery. Huff så leit og uforståelig.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Badcat: Du har egentlig mye rett i det du sier, men du vinkler det på feil måte.

I realiteten kan bankene låte ut mye mer enn 9 ganger innskudd, så summen av lån står for en langt høyere prosent enn hva en kanskje ville trodd. Men det finnes måter å gjøre bukt med økende pengemengde grunnet rentene på lån. Pengetrykking kan fikse biffen. Det er tilført penger uten rente eller krav om tilbakebetaling.

Se på det positive med dagens lånesystem. Jeg ville ikke bodd i en verden uten lån slik vi har idag. Det har gitt mulighet til mange som ellers ikke kunne fått det. Verden er urettferdig og mange som ikke burde, tjener grovt på å utnytte slike system, men radikale forandringer er ikke et bedre alternativ. Jeg ser tankene dine i lyset av realiteten, om vi kan kalle det det : )

Men sant skal sies investerer jeg i ekte sølv. Skal du kjøpe selv Kong Basse, anbefaler jeg K.A Rasmussen, som har drevet i mange tiår. Kjøp mynter. Sølv om du skal kjøpe lite (<~100'000,-), gull om du vil ha mye (>~100'000,-). Sølv tar ~50-60 ganger mer plass :) . Det finnes flere nye aktører på markedet, men jeg stiller med en smule skepsis til deres seriøsitet.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

apegryn:

Du sier noe der og de som kjenner mekanikken i penger og lån har mulighet til å snu det til sin fordel som du er inne på.

At den store massen ikke kjenner til hvordan ting henger sammen kan bli til ens fordel.

Kan være at jeg vinkler det litt for mye i retning globalistene vs alle andre, hvis det er dette du mener.

Fikk mye ut av de linjene du skrev.

Lenke til kommentar

Buy land! They don't make any more of it.

Case-Shiller/S&P Composite 20:

post-139385-1274807025,2316_thumb.png

En annen ting vi kan være ganske sikker på er at markedet klarer å produsere nok mat. Sist det ikke var tilfelle i Norge var på 1700-tallet.

Vesten er i ferd med å deindustrialiseres. Alle de gode jobbene går østover.

Ja, det er grusomt at vi blir kokker, bibliotekarer, dansere, popmusikere, IT-ingeniører, siviløkonomer og filosofer istedet for å være sveisere, bønder og tømmerhoggere alle mann. Eller?

Av og til er det greit å sjekke om terrenget stemmer med kartet.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Det har ikke noe med at markedet greier å produsere nok mat man at inflasjonen er for høy til at du har råd til å kjøpe noe som helst selv om butikkene renner over av varer.

Du kan synse så mye du vil om hva jeg har skrevet, så lenge du ikke ikke en gang greier å lese hva jeg skriver så blir det for dumt.

"Anbefaler også å ha matreserver for 2 år, i tilfelle økonomien kollapser. Det er bare én ting du kan være sikker på, du vil alltid trenge mat."

Hvor i alle dager har du fra at jeg mente hvis matproduksjonen sviktet? Du kan ikke bare ta ting ut av egen fantasi og gjøre det til mine meninger.

Så til den andre delen. Jeg skrev DEINDUSTRIALISERING. Arbeidsplasser outsources og hele bedrifter flagges ut i stor skala. Du kan ramse opp samtlige yrker, det er likevel deindustrialisering i vest.

Hvis en betydningsfull bedrift flagges ut så kan det være så mange kokker eller hattemakere det bare vil. Store lokale verdier går tapt.

Du kan mene hva du vil for meg, men hvis du har selektive tolkninger av hva andre mener så kan det være bedre å holde munnen lukket enn å fjerne all tvil om nivået ditt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Så til den andre delen. Jeg skrev DEINDUSTRIALISERING. Arbeidsplasser outsources og hele bedrifter flagges ut i stor skala. Du kan ramse opp samtlige yrker, det er likevel deindustrialisering i vest.

Hvis en betydningsfull bedrift flagges ut så kan det være så mange kokker eller hattemakere det bare vil. Store lokale verdier går tapt.

Så vi i vesten skal kaste bort tiden vår ved å sitte å sy på en symaskin, grave etter kull, og andre merkverdigheter?

"Deindustrialisering" som du kaller det fører til økt evne for nyskapning. Det er en grunn til at man finner robotiserte fabrikker her i verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...