Gå til innhold

Hva er HELT sikker pengeplassering (utenom gull)?

MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har pengene på konto. -Og siden kronen har gått ned 5% denne uken, så har jeg tapt 5% av pengene mine i forhold til f.eks euro og dollar.

For å sikre penger setter man dem gjerne i obligasjonsfond med obligasjoner i mange land, slik at valuta ikke skal ha noe å si. -Men nå for tiden regner jeg heller ikke obligasjoner som sikre.

-Hva skal man da velge???

Man har rentefond. -Men ofte er også disse full av obligasjoner og lån til skrøpelige land osv.

Hva er HELT sikkert?

Man kan alltids satse på gull. -Men jeg ønsker eksempler på andre ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du har lyst til å være sikker på. :p

Spøk til side, du taper jo ikke på svingende valutakurser med mindre du velger å kjøpe noe på et dårlig tidspunkt. Plutselig har krona steget igjen. Jeg tror det ligger i pengenes natur at helt sikkert kan det aldri bli. Penger representerer bare nytte, akkurat som ord representerer ting. Det er derfor det er bedre å ha sex enn å snakke om sex, og det er derfor det kan være lurt å investere i håndfaste ting.

Når det er sagt: pengeverdien på gull er jo flytende den også.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du har vel strengt tatt ikke tapt pengene før du realiserer tapet ditt. Altså eventuelt kjøper euro eller dollar. Her hjemme er jo fortsatt en krone, en krone.

La pengene stå på konto, det er nok det sikreste.

Det er ingenting som vil være stabilt uansett hva du måtte kjøpe.

Lenke til kommentar

Vice Fund

The Vice Fund seeks to select well-performing stocks of tobacco, alcohol, gaming, and weapons/defense companies because we believe that these industries tend to thrive regardless of the economy as a whole. In fact, they may have the potential to perform better when times are uncertain, leading many to view investment in "Vice" industries as a solid strategy during recessionary periods.

Kan ikke nekte for at de har et poeng.

Alternativ 2: Iron Sky

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du har vel strengt tatt ikke tapt pengene før du realiserer tapet ditt.

Uenig. Papirtap er tap godt som noe; du kunne jo alternativt gått inn senere, og så brukt mindre på å oppnå samme posisjon.

Å fjerne risiko er vanskelig (umulig?), men det er mulig å få en portefølje som er balansert i forhold til de risikoelementene en er utsatt for. Hvilken valuta ønsker man å bruke penger i, hvor konjunkturutsatt er fremtidig inntekt, er investor følsom for idiosynkratiske sjokk i enkeltsektorer/-land etc.

Lenke til kommentar

Kong Basse: Ingenting er HELT sikkert fordi ulike valuta, råvarer, papirer etc. alltid vil variere i forhold til hverandre.

Det betyr at dersom X stiger i forhold til Y, har Y sunket tilsvarende i forhold til X. Det gjelder alt og ergo er det ingen sikre pengeplasseringer.

Men en må ta utgangspunkt i det som er sikrest. Jeg mener du har kommet opp med et godt svar selv der. Edelmetaller har fordelen av å aldri kunne forsvinne (slik valuta kan kollapse). Edelmetaller kan ikke trykkes digitalt slik penger kan; ergo opptrer inflasjon på en annen måte i gull enn verdipapirer. Verdipapirer kan godskrives uendelig, noe som skjer hele tiden, spesielt i "kriser".

Jeg personlig kjøper sølv, selv om jeg har god tro på at den norske kronen er relativt sikker havn i flere år fremover.

Lenke til kommentar

Du har vel strengt tatt ikke tapt pengene før du realiserer tapet ditt. Altså eventuelt kjøper euro eller dollar. Her hjemme er jo fortsatt en krone, en krone.

La pengene stå på konto, det er nok det sikreste.

Det er ingenting som vil være stabilt uansett hva du måtte kjøpe.

Om kronen synker 10% så vil ikke det si at "en krone er en krone". -F.eks en bil vil fort bli minst 5% dyrere i norge om kronen synker 10%. -Da har man tapt 10 000kr om man skal kjøpe en polo til rundt 200 000.

Det jeg var ute etter var egentlig noe som var lettvint å kjøpe, som var sikrere enn å ha penger i krone. F.eks tips på gode rentefond "uten" risiko osv. Nå som NOK har sunket så mye kan kanskje NOK være ett greit sted å være, da den må komme sterkt tilbake før eller siden. Tross alt er den norske bank en solid bank.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg vil si sølv. Spar sølv til du en 80, jeg vil tru at da har vi nesten brukt opp alt gullet på jorda.

Lenke til kommentar

Tross alt er den norske bank en solid bank.

Ett ord: hæ?

Det jeg skrev var "den norske bank", det jeg mente var "Norges Bank". Norges Bank har mye penger på bok, i motsetning til f.eks den engelske (eller den Greske som har vært en del i media i det siste) som har store lån i utlandet, noe Norges Bank ikke har.

Så når dollaren var i 5 så var jeg "rikere" enn jeg er nå når den er på 6.5, selv om jeg har mine verdier i NOK?

Jeg må har tydeligvis missforstått noe veldig elementært...

Du har kanskje like mange kroner på bankkontoen din, men da dollaren var verd 5kr kunne du kjøpe mye flere varer, som f.eks datadeler, film, musikk, amerikanske biler osv for de samme kronene enn du kan i dag. Du ville også opplevd en ferietur til usa som "billigere" da enn nå. -Jeg trodde dette var slikt folk lærte på ungdomskolen...

Nå er det jo også slik at du kjøper trolig mange varer som er produsert i EU og i østen, så dollaren har ikke alt å si. Det som er litt spesielt denne uken er at kronen har blitt 5% mindre verd mot alle valutaer. -Så da skulle vi nok hatt pengene plassert ett sikrere sted.

Jeg vil si sølv. Spar sølv til du en 80, jeg vil tru at da har vi nesten brukt opp alt gullet på jorda.

Jeg ser at det kan være en fordel å ha penger i sølv. Men i motsetning til rentefond, som man får en viss rente for hvert år, så koster det penger å lagre sølv. -Så man er veldig avhengig av at prisen(etterspørselen) stiger. -Men i en krise situasjon ser jeg helt klart at sølv kan være tingen. Har du noen artikkler som sier at gullet er på vei til å ta slutt? Jeg synes det høres rart ut. -Har bl.a lest at det finnes mye gull i havet bl.a i varme kilder (skorsteiner) i dype hav.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Jeg ser at det kan være en fordel å ha penger i sølv. Men i motsetning til rentefond, som man får en viss rente for hvert år, så koster det penger å lagre sølv. -Så man er veldig avhengig av at prisen(etterspørselen) stiger.

Det koster ikke veldig mye å lagre sølv. En bankboks kan du få fra et par hundrelapper per år. Har du sølv for 30 000 kr f.eks, er 'leien' på 1%. Kjøper du gull, kan du lagre mer verdi på mindre plass, i et forhold på ca 60:1. Det betyr 1 800 000 kr. Det er 0.016% i leie. Eller du kan ta risikoen på å gjemme verdien hjemme. Det er gratis.

Sammenlignet med inflasjonen i f.eks. den norske kronen, som var ca 3% sist år, og rundt 4,5% året før?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har pengene på konto. -Og siden kronen har gått ned 5% denne uken, så har jeg tapt 5% av pengene mine i forhold til f.eks euro og dollar.

For å sikre penger setter man dem gjerne i obligasjonsfond med obligasjoner i mange land, slik at valuta ikke skal ha noe å si. -Men nå for tiden regner jeg heller ikke obligasjoner som sikre.

-Hva skal man da velge???

Man har rentefond. -Men ofte er også disse full av obligasjoner og lån til skrøpelige land osv.

Hva er HELT sikkert?

Man kan alltids satse på gull. -Men jeg ønsker eksempler på andre ting.

Vinklingen er noe merkelig. Forutsatt at du bor i Norge og at din inntekt og ditt forbruk primært er i norske kroner, så har du vel ikke tapt noe. Norske kroner svinger hver dag mot alle valutaer hvor det er aktiv handel, og ved samme logikk vil du jo ha tjent siden norske kroner sikkert har økt i verdi mot en eller annen valuta.

Over til det du virkelig spør om: For seks måneder siden ville jeg vel sagt statsobligasjoner, men nå må man være litt mer nyansert :D - norske statsobligasjoner er omtrent like sikre som at det snør til vinteren. Jeg antar likevel at du kanskje ikke er i en posisjon hvor handel med statsobligasjoner er aktuelt. I så måte vil jeg si at bankinnskudd opp til to millioner i norske banker med god rating er omtrent så sikkert som det blir. Da skal det katastrofefilm-aktige tilstander til for at du taper noe.

Lenke til kommentar

Du har kanskje like mange kroner på bankkontoen din, men da dollaren var verd 5kr kunne du kjøpe mye flere varer, som f.eks datadeler, film, musikk, amerikanske biler osv for de samme kronene enn du kan i dag. Du ville også opplevd en ferietur til usa som "billigere" da enn nå. -Jeg trodde dette var slikt folk lærte på ungdomskolen...

Nå er det jo også slik at du kjøper trolig mange varer som er produsert i EU og i østen, så dollaren har ikke alt å si. Det som er litt spesielt denne uken er at kronen har blitt 5% mindre verd mot alle valutaer. -Så da skulle vi nok hatt pengene plassert ett sikrere sted.

Dette var nytt for meg. Jeg var ikke klar over at varer i utlandet kostet mindre når valutakursen er lav. Kjekt at vi har sånne kunnskapsrike mennesker som deg her på forumet.

Er det også kanskje slik at nå når dollaren er sterk i forhold til norsk krone så blir norske eksportbedrifter rikere? Kanskje også uavhengig om de handler med USA eller ikke?

Fra spøk til alvor.

Sist jeg sjekket så kostet en liter melk det samme som den kostet i går. Så gitt at du ikke har store planer om å feriere et halvår i USA eller kjøpe deg feriehus i Spania så ser jeg ærlig talt ikke hvorfor endring i valutakursen skal ha en betydning for hvor du velger å spare...

Men siden dollar og euro virker å være så ekstremt viktig. Hva med å kjøpe dollar og euro?

Selvsagt idiotisk iom at både dollar og euro er tvilsomme valutaer og dollaren er i mine øyne dømt til å lukte på femtallet i løpet av den nærmeste fremtid. Men det vil jo tilfredstille ditt merkelige behov for å beskytte deg mot valutasvingninger som ikke påvirker deg direkte.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar
Dette var nytt for meg. Jeg var ikke klar over at varer i utlandet kostet mindre når valutakursen er lav. Kjekt at vi har sånne kunnskapsrike mennesker som deg her på forumet.

Hva slags spøk er dette? Viser du en selv-overlegenhet fordi mange faktisk ikke vet hvordan kurser forandrer priser?

Varer i utlandet koster mindre dersom valutakursen i det respektive landet er lavere. Lav dollar gir deg bedre priser fra USA. Dag-til-dag endringer betyr ingenting for de fleste priser hos norske forhandlere (som melk i butikken), men større endringer som holder seg i lengre tid, påvirker vår kjøpekraft i Norge.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Først vil jeg kommentere dette utsagnet jeg ikke skjønner så mye av.

Det frie markedet er basert på forholdet mellom tilbud og etterspørsel. Nå vet jeg ikke hvordan det står til med tilgangen på gull, men vi kan for morro skyld gå ut fra at du har rett. Dersom vi har brukt opp nesten alt gullet på jorda vil tilbudet av gull synke og det blir en større knapphet på materialet. Forutsatt at etterspørselen ikke skifter vesentlig over på noe annet vil betalingsvilligheten øke. Ifølge den økonomien jeg har lært fører dette til en høyere pris på den tilbudte varen. Jeg vil argumentere for at man da bør kjøpe så mye gull så mulig nå dersom man forventer en større knapphet i fremtiden. Gull blir i eksempelet mer eksklusivt og verdien øker. Tenker jeg feil nå?

Nå til trådstarters problem

Jeg kan ikke si at jeg helt ser problemet med at valutakursen svinger. Selvsagt blir det dyrere å importere når kronen blir svakere, men det er gunstigere å eksportere og vi vil bli mer konkurransedyktige på eksportvarer internasjonalt. Vi vil uansett være i en form for likevekt over tid, og dersom det blir for dyrt å importere enkelte varer vil vi starte å produsere de selv om vi kan. Jeg har ikke inntrykk av at dette vil påvirke meg i stor grad som privatperson, men en eksportbedrift kan ofte ha behov for å redusere risikoen forbundet med valutasvinginger.

Valutarisikoen er vesentlig, noe de fleste som mottar inntekter i utenlandsk valuta sikkert kan si noe om. Det største problemet er slik jeg har forstått det risikoen for at inntekten ikke skal være nok for å dekke de kostnader en har med å produsere en vare. En vanlig måte å drive valutasikring på er å ha gjeld for produksjonen i samme valuta som inntekten. På denne måten reduserer man noe usikkerhet. Jeg har ikke detaljene på dette i hodet akkurat nå, men om ønskelig kan jeg gå i noen av lærebøkene mine å hente mer info om dette. Jeg tror også valutasikring er godt forklart i følgende dokument (PDF)

Valutasikring i Norske selskaper

I tillegg vil jeg nevne at man nok kan anse valuta som tilsvarende stor sett alle andre verdipapirer. På børsen er det ofte gunstig å redusere risikoen ved å fordele verdien over mange aksjer. På denne måten vil man redusere den usystematiske risikoen man utsetter seg for, og nærme seg den systematiske risikoen i markedet. I prinsippet kan du fordele de pengemessige verdiene dine over alle verdens valutaer og unngå risikoen med å ha alle verdiene i en og samme usikre valuta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...