Gå til innhold

Muhammed tegninger - er du redd?

Muhammed tegninger - er du redd?  

108 stemmer

1. 1. Kunne DU tenke deg å publisere karikaturer av Muhammed offentlig? For eksempel på Facebook?

• Jeg har allerede gjort det
    • Ja, uten problemer
    • I utgangspunktet - ja. Men gjør det ikke på grunn av frykt for hva ekstreme ville gjort mot meg eller familien
    • Nei, på grunn av respekt for de muslime

Anbefalte innlegg

Prøver å legge de ut så ofte som jeg kan :) Jeg har overhode ingen respekt for de som prøver å krenke eller begrense yttringfriheten min!

Jeg brenner både koreanen eller bibelen om jeg plutselig skulle mangle saker å fyre med i ovnen min en kald vinterdag ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..Hva kritisere man egentlig ved å tegne Mohammed? Det er noe annet å kritisere bruk av sharija lov. Det er brudd på menneskerettighetene, og må fårebygges. Men det å drive å tegne profeten fordi "vi kan" er bare fulstendig idiotisk...

Hvorfor er det idiotisk å tegne Mohammed?

Fordi det har blitt gjort så mange ganger, og hver gang har reaksjonen vært at "det her aksepterer vi ikke". Hvis man da driver og pusher vil reaksjonene av seg selv bli sterkere og sterkere for hver gang. Derfor er det idiotisk.

Lenke til kommentar

Min kommentar var ment for de som på liv og død skal tegne Muhammed karikaturer for ren provokasjon for å vise sitt standpunkt, noe som jeg mener viser fordommer og dårlig innsikt på en annen kultur. På bakgrunn av dette så står jeg fortsatt for hva jeg sa. Andre må uansett få lov til å tegne så mange karikaturer de vil, men det har lite med nasjonal sikkerhet og kulturell overlevelse å gjøre selv om enkelte ser slik på det. Provokasjon fører ikke til noe godt uansett. Å diskutere problemet for at begge parter skal få forståelse for hverandre (dersom dette er mulig) er heller veien å gå.

Provokasjon kan føre til at motparten til slutt vil se at vi ikke vil la oss bøye for trusler og slik ape-oppførsel som oppstod etter karikaturtegningene. Jo mer blest det blir rundt dette, jo bedre. Dette er en krangel om kulturforskjeller, og akkurat her har vi rett. Hvis noen føler seg krenket, er det deres problem.

Det som er spesielt her, og som gikk fundamentalistiske muslimer hus forbi, var hele poenget med tegningen. Tegningen viste Muhammed med en bombe på hodet. De fundamentalistiske muslimene forstod åpenbart ikke hva som var poenget, og begynte å true tegneren på livet, og ironisk nok understreket poenget med tegningen.

Det er det vi kaller ytringsfrihet. Retten til å si hva vi vil enten folk føler seg krenket eller ikke. Det er et ufravikelig grunnprinsipp for meg.

Dette er ikke karikaturer bare for å terge noen, og det er viktig å forstå dette. Dette er karikaturer som blir tegnet fordi noen overreagerte til de grader og startet med drapstrusler og lignende. Det er IKKE akseptert i vårt samfunn, og det eneste vi kan gjøre, er å vise at vi ikke tåler å bli dyttet rundt av idioter uten forståelse for grunnlaget for vår sivilisasjon. Det er ikke som at det er uvanlig for enkelte muslimer å ha bilder av muhammed på veggen, det er ikke som at det ikke er blitt gjort akkurat det samme om alle andre "hellige" personer gjennom historien. Dette handler om at noen ikke er istand til å leve i et heterogent samfunn, men tror at de har noen som helst unntak fra våre regler.

Forsåvidt er jeg fullstendig enig i alt dette, med unntak i det å provosere. For dem så viser det kun at vi ikke har noe respekt for deres kultur eller de som et folkeslag og det mener jeg ikke gjør noen nytte.

Den opprinnelige tegningen var vel heller ikke ment som en ren provokasjon. Jeg mener å ha lest at tegneren ble rimelig overrasket over reaksjonen han fikk pga. tegningen.

Men å starte facebook-gruppe for å tegne Muhammed tegninger mener jeg uansett er respektløst. Det gjør oss ikke noe bedre enn dem (hvis vi går ut i fra at vi kan klare å skille muslimer fra terrorister og ikke dra alle under en kam).

Lenke til kommentar

Visst er det respektløst. Flaggbrenning er også det.

Man kan ikke bo i f.eks. Norge og kreve at ikke-muslimer respekterer profeten som hellig og uangripelig. Da er det like mye toleransen på muslimsk side som det skorter på. Man kan forvente aksept og respekt for sin kultur og sin religion, men trusler og vold mot de som er "respektløse" er ikke akseptabelt uansett hvor fornærmet man måtte være.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

..Hva kritisere man egentlig ved å tegne Mohammed? Det er noe annet å kritisere bruk av sharija lov. Det er brudd på menneskerettighetene, og må fårebygges. Men det å drive å tegne profeten fordi "vi kan" er bare fulstendig idiotisk...

Hvorfor er det idiotisk å tegne Mohammed?

Mohammed_kaaba_1315.jpg

Mohammed med den svarte stenen i Mekka

Herregud...

Fordi det er en provoserende...

Men bildene som blir tegnet noe, kan vel ikke måles med det bilde du la ut vel ?

Lenke til kommentar

Så denne tegningen av Mohammed med den svarte stenen er OK ?

Eller er også den over streken ?

Hvorfor kysser og rører muslimer denne svarte stenen som er i sentrum av Mekka ?

stone.JPGKaaba25.jpg

42553621_mashaalap416.jpg

24_23930469006b40ba2274.jpg

Sentrum av Mekka

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Forsåvidt er jeg fullstendig enig i alt dette, med unntak i det å provosere. For dem så viser det kun at vi ikke har noe respekt for deres kultur eller de som et folkeslag og det mener jeg ikke gjør noen nytte.

Den opprinnelige tegningen var vel heller ikke ment som en ren provokasjon. Jeg mener å ha lest at tegneren ble rimelig overrasket over reaksjonen han fikk pga. tegningen.

Men å starte facebook-gruppe for å tegne Muhammed tegninger mener jeg uansett er respektløst. Det gjør oss ikke noe bedre enn dem (hvis vi går ut i fra at vi kan klare å skille muslimer fra terrorister og ikke dra alle under en kam).

Å reagere slik på muhammed tegningene viste at de som reagerte på dette åpenbart ikke respekterer vår kultur, hvor det er helt normalt å kritisere andre, både med tegninger og ord. Hvorfor skal vi da respektere kulturen til noen som ikke respekterer vår?

Lenke til kommentar

Hva kritiserer vi ved å tegne en karikaturtegning av Muhammed? Det er jo ikke kritisering! Kritisering hadde vært å tegne karikatur av feks. en diktator i et muslimsk land vi mente brøt menneskerettighetene. Men hva er det vi kritiserer her? At de ikke får lov til å avbilde profeten sin? Hva gjør det oss? Hvordan gjør DET verden et dårligere sted å bo?

Lenke til kommentar

Hva kritiserer vi ved å tegne en karikaturtegning av Muhammed? Det er jo ikke kritisering! ..

Selvfølgelig er det det, man kritiserer Muhammeds negative sider, hans agresjon, hans voldelighet, hans seksualitet osv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Åja, så man kritiserer han etter hvordan vi i vesten tolker hans liv? For Mohammed var liksom en ond person?

Og jeg er rimelig sikker på at 95% av de som er med på tegn mohammed dagen, tegner for ren provokasjon.

Lenke til kommentar

Hva kritiserer vi ved å tegne en karikaturtegning av Muhammed? Det er jo ikke kritisering! ..

Selvfølgelig er det det, man kritiserer Muhammeds negative sider, hans agresjon, hans voldelighet, hans seksualitet osv.

Åja, så man kritiserer han etter hvordan vi i vesten tolker hans liv? For Mohammed var liksom en ond person?

Ja, slik oppførsel oppfattes som primitivt av den kristne verden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Det har jeg vansker med å tro. Hvertfal når kristne ledere voldtar unge gutter.

Lenke til kommentar

Som du ser i media, så blir også kristne som oppfører seg primitivt angrepet. Det er altså ingen forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

Det ble tatt opp av media da det lakk ut av kirken, ikke av kirken innad. Paven visste til og med at det skjedde. Ergo, det blir feil å si at slik oppførsel blir sett på som primitiv av den "kristne verden", i og med at de tillot dette skje.

Lenke til kommentar

ok så muhammed la et svart egg som alle tilber i dag? makes sense

Metall formen som den svarte stenen er i, er veldig spesiel, er dette tilfeldig eller tilsiktet ?

Fallos og vagina symboler var veldig vanlig i primitive religioner. Er dette et bevisst/ubevisst

skritt tilbake til gammel religion ?

SAudiStamp-KaabaStone.jpgen-black-stone.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Som du ser i media, så blir også kristne som oppfører seg primitivt angrepet. Det er altså ingen forskjellsbehandling.

Det ble tatt opp av media da det lakk ut av kirken, ikke av kirken innad. Paven visste til og med at det skjedde. Ergo, det blir feil å si at slik oppførsel blir sett på som primitiv av den "kristne verden", i og med at de tillot dette skje.

Så det du egenlig mener, er at Muhammeds primitive oppførsel må godtas ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...