JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Muntlig eksamen i norsk VK2 ny eksamensordning. Elevene får opgitt/trekker en avgrenset del av lærestoffet (en periode) som de skal arbeide med i forberedelsestiden (48 timer). Arbeidet skal resultere i en individuell presentasjon, et foredrag, på 15 minutter. Etter foredraget blir det en muntlig eksaminasjon innenfor samme tidsperiode. I tråd med læreplanen i norsk er følgende tidsperioder valgt ut: 1. 800-1350 2. 1600-1800 3. 1800-1870 4. 1870-1900 5. 1900-1940 6. 1940- Arbeidet med oppgaven skal gjennomføres som et prosjekt der tre og tre elever får samme periode. Elevene velger selv i hvor stor grad de vil samarbeide i forberedelsedelen. Læreplanen omfatter flere emner innen hver periode som kan være utgangspunkt for valg at tema: -Episk diktning -Lyrisk diktning -Dramatisk diktning -Språkhistorie -Medieutvikling -Sakprosa -Dialektkunnskap (Legges til periode 6) Praktisk gjennomføring: Velg et tema (Skal ikke inngå i særpensumet) Avgrens temaet ved å lage en problemstilling. Vi skiller mellom drøftende (problematiserende) og beskrivende problemstillinger. En god problemstilling formuleres gjerne som et sp.rsmål som krever at undersøkende arbeid for å bli besvart. En rent beskrivende problemstilling (av typen "hva kjennetegner realismen") fører ofte til ensidig reproduksjon av lærestoff, og gir sjelden gid uttellingpå karakterskalaen. Det er bedre å formulere spørsmålet slik at du finner svar ved å studere tekster og trekker konklusjoner selv. Forbered deg på foredraget som skal framføres uten manuskript. Du kan ha en stikkordsliste som disposisjon, og du kan bruke hjelpemidler som transparenter, gjenstander og lignende. (Ikke overdriv) Vær forberedt på at sensor og eksaminator kan stille spørsmål med utgangspunkt i foredraget. Vær også forberedt på å svare på spørsmål fra andre emner innen perioden. Evaluering Du vil få en karakter som bygger på både kunnskapsmål og ferdighetsmål. Det vil si at det legges vekt på både det du sier og viser at du kan, og måten du sier det på. Kunnskapsmålene står formulert i læreplanen. Når det gjelder ferdighetsmålen, legges det vekt på at du prestenterer temaet ditt på en klar og interessant måte. Følgende stikkord kan nevnes: -God struktur (ofte er det lurt å begynne med å si hvordan du har lagt opp foredraget) -Kontakt med "publikum" (Se på tilhørerne) -Tydelig og klar uttale (ikke snakk for fort) -Selvstendig i forhold til tema (at du har tenkt selv) -Solid faglig innhold -Passende språk (ikke snakk altfor hverdagslig, men heller ikke for vanskelig. Du må selv forstå det du sier) --------------------------------------------------------------- Og nå til din oppgave: -Gi meg tips -Gi meg info -Gi meg en hel oppgave? -Skriv en oppgave for meg? Og hva gjør jeg? -Gir penger til de tre som hjelper meg mest. Send meg gjerne et par mailer på [email protected] Muntig eksamen er nå på mandag, og jeg trenger tips om hvordan jeg kan lage en fremføring som fenger. Perioden min er altså 1800-1870. Dersom det er andre som har kommet opp i akkurat det samme, gjerne skriv hva som ble spurt om osv. Men helst....kom med en kjempebra problemsstilling. PENGER TIL DE SOM HJELPER! ELLER ANDRE TJENESTER! HVA SOM HELST! (nesten) BTW: Kan alle bytte ut signaturen sin med dette? [size=9][b]Støtt JohnDoeMAKT[/b] http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=977986#977986 Viktig![/size] Lenke til kommentar
Patience Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 LATTERLIG! Hva med å gå inn for å jobbe litt? Ikke være så sløv oppi hue at andre må tenke for deg... Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 "BTW: Kan alle bytte ut signaturen sin med dette? " Dagens gullkorn! Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Du kan jo skrive om nettopp dette Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Språkhistorie hvordan har språket utviklet seg, hvordan vil det utvikle seg i fremtiden. noe slik ville jeg valgt som problemstilling, men det er din oppgave, jeg kom ikke opp i noenting og gidder ikke gjøre skolearbeid før etter sommerferien! Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 hihi, jævla te oppgave du fikk *ondt glis* Tipse skolen om tråden ? hehehehe neida, du får ha lykke til .. vær flink gutt vettu så får du din belønning ;P (dunk dunk dunk) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2003 Er dere ikke hypp på penger da? Kom igjen... btw: "Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsesperioden" Spread the news everybody. Lenke til kommentar
Wrath of The Duck Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Norsk Språkhistorie.... Lenke til kommentar
_Johan_ Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 heheh Du kan få få særemne mitt på hamsun:) Da kan du prate mye om nyromatikken,,, send me a pm if u want it Men du burde nå faen gjøre litt sjøl. Jeg kom opp i tysk muntlig, og jeg kan ikke prate tysk, så jeg satser på en svak2er... kjipt, men men Lenke til kommentar
Josten Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Skriv om hvordan den norske litteraturen var. Nevn forfattere, tekster og hvordan de skrev på. Hvar skrivemåten anderledes enn i dag osv. Kom opp i økonomi jeg Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 det er jo gull tiden i norsk litteratur ..burde ikke være vanskelig det Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Hvilke tendenser var det i samfunn og litteratur som vi finner igjen i dagens samfunn? Hvordan har dette utviklet seg, hvilke faktorer har spilt inn? Hva kan vi lære av litteraturen fra 1800-1870? Det er det jeg ville tatt for meg.. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 hehe er bare og jobbe da vettu, skal sjøl opp til ccna (cisco) eksamen på mandag, har akkurat vert neddynget i lesing og akkurat tatt praktisk test, du må jobbe for resultat det kommer ikke av seg selv. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Hvilke tendenser var det i samfunn og litteratur som vi finner igjen i dagens samfunn? Hvordan har dette utviklet seg, hvilke faktorer har spilt inn? Hva kan vi lære av litteraturen fra 1800-1870? Det er det jeg ville tatt for meg.. Hør på thomasr. Han har mye i toppen.. :] Men, hvor mye får man da? Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Stakkars deg! men skriv om forfattere fra den tida og sammenlign de? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Jeg skal forsøke å svare så raskt som overhodet mulig er på de spørsmål som har dukket opp i denne tråden: I perioden 1800-70 finner vi for det meste en eopke fyllt av ren nasjonalromantikk, og ikke minst en overgangsperiode mellom nasjonalromantikk og realisme. Den virkelig rene realisme oppstår i 1870-årene og følger ut 1880-årene til nyromanikken tar over med Hamsuns "Sult" ca. 1890. Vi kan si det slik at romantikken og realismen danner hva vi i dag kaller postmodernisme (rettere sagt: ettermodernisme) - den tidsperiode som etter rennesansen (gjenfødelsen) av realismen begynte ca. 1980 og hvor forfattere som Jan Kjærstad, Bjørk Vik og Jostein Gaarder (for å nevne noen) har vært sterke initiativtakere og bidragsytere. Språklig har Norge forandret seg meget over de siste 200 år. Vi har i de siste 150 år vært i besittelse av to skriftspråk, som med reformen av 1885 ble sidestilt. Begge språk har gjennom 1900-tallet vært utsatt for tilnærmingsreformer mot et såkalt "samnorsk", spesielt i reformene av 1917 og 1938 - og hvor sistnevnte etter min mening er katastrofal. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 hadde muntlig på grunnkurs nå, og der var alle hjelpe-midler tillatt UTENOM mobiltelefon og internett. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2003 Skriv om hvordan den norske litteraturen var. Nevn forfattere, tekster og hvordan de skrev på. Hvar skrivemåten anderledes enn i dag osv. Kom opp i økonomi jeg Notert, lykke til. Hvilke tendenser var det i samfunn og litteratur som vi finner igjen i dagens samfunn? Hvordan har dette utviklet seg, hvilke faktorer har spilt inn? Hva kan vi lære av litteraturen fra 1800-1870? Det er det jeg ville tatt for meg.. Hmm.... Jeg skal forsøke å svare så raskt som overhodet mulig er på de spørsmål som har dukket opp i denne tråden: I perioden 1800-70 finner vi for det meste en eopke fyllt av ren nasjonalromantikk, og ikke minst en overgangsperiode mellom nasjonalromantikk og realisme. Den virkelig rene realisme oppstår i 1870-årene og følger ut 1880-årene til nyromanikken tar over med Hamsuns "Sult" ca. 1890. Vi kan si det slik at romantikken og realismen danner hva vi i dag kaller postmodernisme (rettere sagt: ettermodernisme) - den tidsperiode som etter rennesansen (gjenfødelsen) av realismen begynte ca. 1980 og hvor forfattere som Jan Kjærstad, Bjørk Vik og Jostein Gaarder (for å nevne noen) har vært sterke initiativtakere og bidragsytere. Språklig har Norge forandret seg meget over de siste 200 år. Vi har i de siste 150 år vært i besittelse av to skriftspråk, som med reformen av 1885 ble sidestilt. Begge språk har gjennom 1900-tallet vært utsatt for tilnærmingsreformer mot et såkalt "samnorsk", spesielt i reformene av 1917 og 1938 - og hvor sistnevnte etter min mening er katastrofal. Woha! Mannen kan mye. Keep it coming Lenke til kommentar
iWiN Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 Hvor mye penger er det snakk om? Det bør stå i forhold til innsatsen... Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 15. juni 2003 Del Skrevet 15. juni 2003 um.. drit i å gjøre det bra på eksamen og bestikk sensoren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå