Gå til innhold

Lærlinglønn for en dataelektroniker

Zondra

Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle meg hva lærlingelønna mi burde være på en bedrift hvor jeg skal være lærling.

Jeg har tatt 3 årig utdannelse ved Ås Videregående Skole og har derfor tatt utdannelse innenfor Data Elektroniker-faget.

Skal ut i læra nå til sommeren og trenger råd om hvor mye jeg kan få, hvor mye jeg skal kreve og hva som er minstelønn.

Hadde også vært fint med et lite innblikk over hvor mye jeg kan se frem til etter lærlingstida(også hvor mye jeg kan kreve og hvor mye minstelønn er på).

Takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens, jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle meg hva lærlingelønna mi burde være på en bedrift hvor jeg skal være lærling.

Jeg har tatt 3 årig utdannelse ved Ås Videregående Skole og har derfor tatt utdannelse innenfor Data Elektroniker-faget.

Skal ut i læra nå til sommeren og trenger råd om hvor mye jeg kan få, hvor mye jeg skal kreve og hva som er minstelønn.

Hadde også vært fint med et lite innblikk over hvor mye jeg kan se frem til etter lærlingstida(også hvor mye jeg kan kreve og hvor mye minstelønn er på).

Takk =)

lønna burde væra hva en som dere avtaler, men det vanlige er vele sånn ca en årslønn fordelt over den tiden du går som lærling der du begynner med veldig lav lønn og den økes trinnvis vær 3 til 6 måned hvis jeg husker riktig.

hvor mye du kan se frem til?

sikkert himla mye, bil hus, familie og hele den greia der.

penge messig så er det veldig vanskelig å så siden man ikke vet hvor du er ansatt og hva jobben din vil innebære, kanskje 350K ++ i året?

du kan stort sett kreve hva du vil men ja det kan jo få konsekvenser. minstelønn har jeg ingen ide om desverre.

anbefaler deg å bli medlem i fagforbund, f.eks. el og it åta kontakt med ang forventet lønn når du skal ut i vanlig jobb etter lærlingtiden.

Lenke til kommentar

Minstelønn er på ca 9500,- månen, 11 måner's lønn.

dette gjelder for salg og service faget, som ikt-lærlinger ligger under.

Ta hensyn til at det kan være feil.

Du vil inngå avtale om lønn og slikt ganske tiligt og folka fra opplærings kontoret (viss du har ett?) vil nokk hjelpe deg.

Evt. ta kontakt med LO, så kan de hjelpe deg. Anbefaler å bli medler der. Koster 95,- (månen) for oss lærlinger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...