Teledials Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg skal ha nytt DSLR. For øyeblikket har jeg kun et Canon G7 som jeg er kjempefornøyd med, men har lyst på et ordentlig systemkamera. Jeg synes både Canon 550D og Nikon D90 ser bra ut og er i mine øyne aggressivt priset på Foto Video. (Cirka 6500 for begge med et 18-55 kitobjektiv). Har lest tester av begge, og begge har fått mye skryt, men jeg har inntrykk at man betaler mye for muligheten til HD-videoopptak i 30 fps på 550D. Stemmer dette? Jeg tar mye naturbilder og liker å gå rundt og vente på motivene. Jeg har ikke tenkt til å investere i optikk til mange mange titusener, men har lyst til å kjøpe litt forskjellig på sikt når jeg ser hva som passer best. F.eks et godt 18-200. Hva er det beste kjøpet for meg? Og hva skiller de to? Har de 18mpx til Canon noe å si for bildekvaliteten (hender jeg vil blåse opp bildene jeg tar hvis jeg er veldig fornøyd. Nikon har jo "bare" 12.) Hva ville du valgt hvis du var meg og hvorfor? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Forskjellen mellom 12 og 18MP er liten - også ved utskrifter på 50x70cm. Hvis ikke video er vitkig, så er nok D90 det beste kameraet. Det har noen flere knapper og et ekstra hjul som gjør betjeningen noe raskere når du har satt deg inn i mulighetene. Nå er jeg av den mening at et godt 18-200mm ikke finnes, og at pengene kan brukes bedre andre steder. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Skal du ha video, så er videokvaliteten markant bedre på 550D - D90 har litt i overkant med rolling shutter (se hele). Oppløsningen betyr ikke så veldig mye. Ville gått ned i butikken og prøvd begge. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hvis du ikke må ha video tror jeg at Canon 50D er et bedre valg, det er bedre å holde i, har bedre utforming av knapper og hjul. Det er mer proff enn de du nevner og har i det siste vært meget gunstig priset til rett under 5000,- (uten objektiv).https://prisguiden.no/product.php?product_id=100215&cat_id=54 Ellers er det litt hips and haps angående de to du nevner, dog er vel videodelen noe bedre på 550D hvis det betyr noe. Tor Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hvis du ikke må ha video tror jeg at Canon 50D er et bedre valg, det er bedre å holde i, har bedre utforming av knapper og hjul. Det er mer proff enn de du nevner og har i det siste vært meget gunstig priset til rett under 5000,- (uten objektiv).https://prisguiden.no/product.php?product_id=100215&cat_id=54 Ellers er det litt hips and haps angående de to du nevner, dog er vel videodelen noe bedre på 550D hvis det betyr noe. D90 kan sammenlignes med 50D når det gjelder knapper, hjul og ergonomi generelt. 550D er (sammen med D5000) i en klasse under de to andre kameraene når det gjelder slike ting. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 At 50D er bedre å holde i og har bedre utforming av knapper og hjul er vel høyst subjektivt. En bør nok prøveholde før en bestemmer seg. Men når det er sagt så er det ikke tvil om at 50D er mye kamera for pengene. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Tror du skal slite med å finne noen som har 50D på lager til 5000,- FV har ubekreftet dato i september. Jeg ville valgt D90, men så er ikke jeg så opptatt av video. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Hvis du ikke må ha video tror jeg at Canon 50D er et bedre valg, det er bedre å holde i, har bedre utforming av knapper og hjul. Det er mer proff enn de du nevner og har i det siste vært meget gunstig priset til rett under 5000,- (uten objektiv).https://prisguiden.no/product.php?product_id=100215&cat_id=54 Ellers er det litt hips and haps angående de to du nevner, dog er vel videodelen noe bedre på 550D hvis det betyr noe. D90 kan sammenlignes med 50D når det gjelder knapper, hjul og ergonomi generelt. 550D er (sammen med D5000) i en klasse under de to andre kameraene når det gjelder slike ting. Det er mye mulig du har rett der, jeg kjenner ikke til D90, har kun holdt i det noen ganger og følte vel at det var noe lite for min del, men det er/var kun min følelse, og trådstarter bør selv prøve kameraene i hånden. Når det er sagt er det jo fordeler med små hus og. Tor Endret 20. mai 2010 av TorVidle Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 At 50D er bedre å holde i og har bedre utforming av knapper og hjul er vel høyst subjektivt. En bør nok prøveholde før en bestemmer seg. Vi snakker ikke om hvilket kamera som "ligger best i hånden", men hvilket kamera som er mest betjeningsvennlig i den forstand at man kan endre flest mulig parametre med få trykk/scroll. Og der er forskjellene temmelig objektive. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg har erfaring med G10, G11, 30D, 40D og 50D. Har testet D90 og det første som slo meg var at søkeren var veldig god. -Lysere og lettere å stille fokus manuelt. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg hadde uten tvil valgt D90 av de to du nevner. Mye bedre hus. Hvis du skal ta mye naturbilder bør du også vurdere Pentax K-7. Dette ligger over D90 i byggekvalitet og er vær- og støv-tett (det samme gjelder kitobjektivet). K-7 har også innebygget stabilisering som fungerer på absolutt alle objektiver, 100% søkerdekning, 5.2 bilder/s, elektronisk vater og horisontkorreksjon på bildebrikken. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) At 50D er bedre å holde i og har bedre utforming av knapper og hjul er vel høyst subjektivt. En bør nok prøveholde før en bestemmer seg. Vi snakker ikke om hvilket kamera som "ligger best i hånden", men hvilket kamera som er mest betjeningsvennlig i den forstand at man kan endre flest mulig parametre med få trykk/scroll. Og der er forskjellene temmelig objektive. Både du og jeg mener at D90 og D50 er objektivt likeverdige på det området, mens begge er enig i at de ikke er identiske. Derfor må jo forskjellene være subjektiv. Kommentaren min var forresten til TorVilde, og ikke til deg. Så slik jeg tolker det er vi egentlig helt enig. Endret 20. mai 2010 av SKT Lenke til kommentar
nie Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg har selv D90 m/18-105. Dette er et kamera som passer mine hender svært godt. Det gjør ikke Canons XXXD-serie. Altfor puslete. Utover dette kjenner jeg ikke Canon. D90 er heller ikke stort, men Nikon har gjort et eller annet genialt med grepet på dette huset, som gjør at det ligger godt, også i store hender. Dersom du går for Nikon, skal du imidlertid være oppmerksom på at du fort kan komme til å ønske deg et annet objektiv. Ikke fordi 18-55 er dårlig, men brennviddeområdet er noe smalt (gjelder selvsagt også Canon). Personlig synes jeg 18-105 fungerer godt, men ønsker meg av og til de 2mm ekstra i den vide enden som jeg ville fått med 16-85. Mitt tips: D90 m 18-105 til 7995,-. Glem 18-200. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 550d kan også kjøpes med kit 18-135 is... Hilsen en som gruer seg til den dagen han er så erfaren foto-nørd at hendene vokser og xxxd plutselig er for "puslete" og jeg må kjøpe både større hus og kamerabag. Lenke til kommentar
Aginaridan Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 18-135 er vel ikke så veldig mye bedre enn 18-200 optisk sett. Har ikke vurdert å kjøpe brukt da? Har sett pent brukte D300 gå for 5000kr, samt 18-105 for 900kr. Med denne komboen har du en grei plattform å bygge videre på, i tillegg har du et kamerahus som du ikke "vokser" fra. Begynner du å bruke D300 e.l. så kommer xxxD-serien til å føles ut som billige plastleketøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå