Gå til innhold

Trenger mye lagringsplass, NAS?

Anbefalte innlegg

Jeg må nå se etter mere lagringsplass, og jeg kunne tenkt meg ganske så mye. Hvertfall muligheten til 4Tb.

Jeg har ingen stasjonær i huset, kun to laptoper og et mediacenter.

Jeg kom nettopp over det som kalles NAS, men jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer, og om dette er det jeg burde kjøpe.

Det burde være så billig som mulig, og gjerne stabilt. At det lager litt støy har ikke så mye å si, men det ville vært en bonus hvis en slipper dette.

Kan jeg koble en NAS rett på en laptop, slik at den dukker opp som en ekstern disk? Tenker da via. kabel.

Vil dere anbefale en NAS til meg, en som gjerne er billig, men som også har muligheter til mange hardisker?

Jeg har en laptop med Mac OSX, og en med Windows 7, hvis det skulle være interessant.

Jeg ville blitt veldig takknemmelig hvis noen kunne gitt meg noen ord om dette, da jeg aldri har vært borti dette feltet før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAS betyr Network Area Storage, det er altså en boks som opptrer som en egen enhet på ditt lokalnett. Den er inteligent slik at den ikke behøver å være koblet mot en egen maskin, men har derimot en liten maskin innebygd som tar seg av de interne diskene og oppsettet av disse.

Hvis du skal kjøpe ekstra lagring idag så er ett NAS absolutt en ting som bør vurderes da den har masse funksjonlitet som de fleste vil ha bruk for. Som du sier så har du allerede ett mediasenter + flere pc'r og da vil du kunne dra full nytte av ett NAS som sentral lagringsenhet for alle maskinene dine.

NAS'et har også innebygd sikkerhet i form av forskjellige raidløsninger som er grådig kjekt å ha.

Mest for pengene vil være et NAS som kjører raid 5 da det utnytter mer av diskene enn ett NAS med Raid 1 som trenger dobbelt opp med disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...