Gå til innhold

Helt enkel økonomi oppgave med priselastisitet

Zerzk

Anbefalte innlegg

En monopolist kjøper inn en vare for 12 kroner og det er de eneste variable kostnadene monopolisten har.. Priselastisiteten for varen er -3, hvilken pris vil monopolisten ta for varen når den maksimerer profitten?

Prøver å regne med alt av formler jeg finner på nettet, men kommer ikke fram noe til som gir meg rett svar... Eksamen i morgen og er greit keen på å få til slike lette oppgaver. Denne går og mye igjen. Mvh

Svaralternativer er :

a) 9

b) 15

c) 18

d) 36

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. På en tennisklubb i USA er etterspørselen etter en pakke med 3 tennisballer gitt ved Q = 150 – 30P hvor P er prisen og Q er antall solgte pakker. Hva er priselastisiteten når prisen P er på 3 dollar?

a) -1,5

b) -0,6

c) -600

d) -30

Sykt irriterende å ikke få til så lette oppgaver... Spesielt at jeg ikke finner ut av det ved å leite heller.

Lenke til kommentar

. På en tennisklubb i USA er etterspørselen etter en pakke med 3 tennisballer gitt ved Q = 150 – 30P hvor P er prisen og Q er antall solgte pakker. Hva er priselastisiteten når prisen P er på 3 dollar?

a) -1,5

b) -0,6

c) -600

d) -30

Sykt irriterende å ikke få til så lette oppgaver... Spesielt at jeg ikke finner ut av det ved å leite heller.

Her er vel svaret -30. Det ser du jo direkte av uttrykket........

Men nå har du vel hatt eksamen uansett.

Lenke til kommentar

Tenker som så at e=mengde/pris.

Regner ut Q som er mengde ved å sette inn p, får q=60.

Pris = p*30, får ved mengde/pris e=-0.6 noe som er feil... Skal være -1.5.

Du skal vel bruke e = delta q/delta p

altså %vis endring i q og p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...