Stasjaa Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Så lenge jeg fikk vite, kommer jeg til å styke i mange fag, pga høy fravær...den skyldes egentlig et sykdom, men skolen bryr seg ikke om det og legen klarer ikke å finne ut hva dette er. Så det er egentlig ingenting jeg kan gjøre med det... Lærerene sa, at jeg burde ta 2 året om igjen. Men det høres ikke som et bra perspektiv for meg, fordi jeg vil absolutt ikke miste et år. 1. Burde jeg ta andre året om igjen eller ta den som privatist? 2. Blir stipendet gjort om til lån hvis jeg stryk nå i flere fag? 3. Kommer jeg til å få stipend hvis jeg blir privatist? Endret 20. mai 2010 av Stasjaa Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Tror ikke du får stipend som privatist. Jeg har planer om å ta enkelte fag for å få studiekompetanse, og da fikk jeg beskjed om jeg kan få stipend dersom jeg tar fagene f.eks via et privatgymnas, og da kan jeg si at ingenting av stipendet blir å gå til særlig luksus (slik de fleste VGS elever gjerne vil) da f.eks norsk koster over 10000 kr å ta opp. På grunnkurs strøk jeg i 3-4 fag. Var helt umotivert. Jeg måtte gå året om igjen. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Så lenge jeg fikk vite, kommer jeg til å styke i mange fag, pga høy fravær...den skyldes egentlig et sykdom, men skolen bryr seg ikke om det og legen klarer ikke å finne ut hva dette er. Så det er egentlig ingenting jeg kan gjøre med det... Lærerene sa, at jeg burde ta 2 året om igjen. Men det høres ikke som et bra perspektiv for meg, fordi jeg vil absolutt ikke miste et år. 1. Burde jeg ta andre året om igjen eller ta den som privatist? 2. Blir stipendet gjort om til lån hvis jeg stryk nå i flere fag? 3. Kommer jeg til å få stipend hvis jeg blir privatist? Gi blaffen i å ta andre året om igjen. Start på ditt tredje år og ta alle fagene du fikk for høyt fravær i som privatist i November. Snakker du sant vil du ha null problem med å få gode karakterer på de eksamnene, fordi problemet ditt var høyt fravær på grunn av en sykdom, ikke at du ikke jobbet. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Så lenge jeg fikk vite, kommer jeg til å styke i mange fag, pga høy fravær...den skyldes egentlig et sykdom, men skolen bryr seg ikke om det og legen klarer ikke å finne ut hva dette er. Så det er egentlig ingenting jeg kan gjøre med det... Lærerene sa, at jeg burde ta 2 året om igjen. Men det høres ikke som et bra perspektiv for meg, fordi jeg vil absolutt ikke miste et år. 1. Burde jeg ta andre året om igjen eller ta den som privatist? 2. Blir stipendet gjort om til lån hvis jeg stryk nå i flere fag? 3. Kommer jeg til å få stipend hvis jeg blir privatist? Gi blaffen i å ta andre året om igjen. Start på ditt tredje år og ta alle fagene du fikk for høyt fravær i som privatist i November. Snakker du sant vil du ha null problem med å få gode karakterer på de eksamnene, fordi problemet ditt var høyt fravær på grunn av en sykdom, ikke at du ikke jobbet. Er du så sikker på at dette er så lurt? For det første vet vi ingenting om hvor mange fag han har stryk i. Stryk i fag betyr så å si null forståelse i faget. For en som er lei/umotivert vil det bli utrolig slitsomt å kombinere et helt nytt skoleår, og i tillegg måtte fokusere på å ta opp gamle fag. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Hva slags sykdom er det du har? Hva er det kroppen din gjør med deg som gjør at du ikke kan prestere så bra på skolen? Jeg ville tatt opp igjen vanlig skole. Har selv sleti meg gjennom et år med allmennfag påbygning, der jeg ikke trivdes i det hele tatt. Men ved å sette meg ned på ettermmiddagen hjemme og faktisk jobbe godt med stoffet så klarte jeg meg gjennom det. (siden jeg ikke klarte å jobbe så godt på skolen. Fikk nå med meg en del da. Men å jobbe mye alene hjalp også.) Hvor gode karakterene mine er kan nå diskuteres hehe Men jeg har ihvertfall bestått året, og det er virkelig verdt all jobbinga! Men privatisteksamen er vanskeligere enn elev-eksamen. Og privatist koster også penger. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Gi blaffen i å ta andre året om igjen. Start på ditt tredje år og ta alle fagene du fikk for høyt fravær i som privatist i November. Snakker du sant vil du ha null problem med å få gode karakterer på de eksamnene, fordi problemet ditt var høyt fravær på grunn av en sykdom, ikke at du ikke jobbet. Er du så sikker på at dette er så lurt? For det første vet vi ingenting om hvor mange fag han har stryk i. Stryk i fag betyr så å si null forståelse i faget. For en som er lei/umotivert vil det bli utrolig slitsomt å kombinere et helt nytt skoleår, og i tillegg måtte fokusere på å ta opp gamle fag. Han sa at han strøk fordi han var for ofte syk. Har du over 15% frvær eller noe lignende vil du teoretisk sett stryke i det faget. Hvis bare dette var tilfellet vil han ha null problemer med å ta eksamnene i november, fordi 85% av tiden er mer enn nok for å få 5-ere og 6-ere. Men jeg tror også at han ikke snakker sant og at han har rett og slett vært demotivert og lat. Men da må han si det og ikke skylde på sykdom. Hvis det er tilfellet bør han gå om igjen, fordi da er det tydlig at han ikke kjenner til pensumet og da kommer man ikke langt. Endret 20. mai 2010 av Camlon Lenke til kommentar
operg Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Han sa at han strøk fordi han var for ofte syk. Har du over 15% frvær eller noe lignende vil du teoretisk sett stryke i det faget. Nei, i Kunnskapsløftet er det ikke lov å gi elevene ikke vurdert ("stryk") bare fordi de har over en eller annen magisk fraværsgrense. Elevene skal vurderes individuelt når det gjelder hvorvidt de har vært vekke for mye til å få med seg pensum i faget eller har vært vekke på for mange prøver slik at læreren ikke har vurderingsgrunnlag. På tross av dette er det vanlig for lærere å ha en slik grense, men det er mulig å ta dette opp med høyere instanser (for eksempel rektor) og gjerne likevel ikke stryke. Jeg tipper at trådstarter ikke gjør dette fordi han, som du sier, har vært lat og/eller ikke har vært på prøvene. Endret 20. mai 2010 av operg Lenke til kommentar
PIN-kode Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Har du over 15% frvær eller noe lignende vil du teoretisk sett stryke i det faget. Feil. Jeg testet ut dette i fjor, VG2, ved å stryke i Historie. Strøk ikke før jeg nådde litt over 30%. 15% regelen gjaldt visst før, men så absolutt ikke nå lenger. Prosenter skal i teorien ikke lengre ha noe (eller så mye) å si. Endret 20. mai 2010 av PIN-kode Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 "Syk" eller syk? Har masse folk på jobben som er "syk" 15-20% av året fordi de rett og slett er late. Er ekstremt lett å skylde på "sykdom" bare man hoster litt eller er bakfull. Lenke til kommentar
Stasjaa Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Folkens, jeg er jente. Tror dere, at jeg skal lyge her på en nettside og si at jeg har vært syk, men det er egentlig bare tull? Hva er vitsen? Hvis jeg var lat og umotivert, jeg kunne godt si at det var problemet...dere kjenner meg ikke, så hvorfor skal jeg egentlig prøve å lure noen her? Men å dømme meg er også urettferdig. Jeg skal forklare hva skals sykdom jeg har: Flere år siden min familie har hatt masse problemer...stefaren etterlot masse inkasso på mora, tok penger fra forsikring (huset har brent opp), og vi måtte rett og slett overleve...mamma med oss (3 barn) og ingen penger. Det har vært mye stress, fordi jeg måtte faktisk jobbe for at familien fikk brød og broren på 3 år kunne få noe godt som alle andre barn. Jeg jobbet for 50 kr,-/time. Høres det bra ut? Tror ikke det gjør det hvis du opplever det selv. Jeg var i 10 klasse da. Jeg fikk bare 5 og 6 i sluttkarakterer på ungdomskolen og bestått samfunsfag eksamen med en 6. Men har hatt vond i hjertet allerede da. Jeg vet ikke hvorfor det har begynt...Kanskje fordi jeg tok alt som har skjedd med meg og familien veldig nært hjertet, kanskje fordi jeg hadde ikke så mye tid til meg selv...kanskje fordi jeg hadde ikke en venn, som kunne støtte meg og ingen visste hvor vanskelig det er... men ingen lege kan finne ut hva det er. De sier at det er et muskel at med hjertet og at det er ikke noe farlig, og det går over. Men det har jo startet i 10 klasse...og nå slutter jeg 2 året. Vil det ikke si at det er noe å bekymre seg for? "NEI" sier leger. Men det gjør ikke ting enklere. Når jeg får vondt i hjerte, jeg kan ikke sitte...og kan nesten ikke puste. Jeg må ligge og presse armen inn til hjertet, som at brystet ikke beveger seg, ellers følles det som om en spikker stikker i hjertet. Smerten kan vare i noen få sekund...eller flere timer. Unnskyld meg, men når det er slik...Det er ikke bare at jeg ikke har lyst til å lese leksene...men jeg har altså ikke lyst å leve...fordi ingen forstår at det som skjer er virkelig og ikke lureri...og jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så ung og føler meg som gammel og syk allerede... PS. Jeg har vært på alle prøver selv om jeg følte meg veldig dårlig...og fått 4,5 for det meste.(Jeg har vært og snakket med inspektor på skolen og hun sa at jeg får ikke karakter pga. veldig høy fravær). Jeg har prøvd å komme på skolen oftere, men følte meg veldig dårlig på bussen, så jeg bare dro hjem igjen og igjen... PS.S. Første året har jeg avsluttet med bare 4,5,6. Vil det si at jeg er lat eller umotivert? Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Uten og være utdannet lege, eller ha kunnskaper om fagfeltet så kan det kanskje ha sammenheng med de traumer man har opplevd og født etter noe slikt? Og gjennomgå det du har opplevd er ikke noe ønskelig. Jeg har selv opplevd noe som var like vanskelig for meg og min familie, og kjenner meg meget godt igjen i hvordan det er. For det første, fullfør skolen, vent på vitnemålet. Har du ikke bestått i faget, ber du om en skriftlig begrunnelse. Skyldes dette høyt fravær, så sender du en formell klage til skolen, der du ber de redegjøre og vurdere på nytt. Går ikke dette i boks, sender du så klagen videre til utdannings ansvarlige i kommunen din (husker ikke hva stillingen heter i farten). Der vil din klage bli vurder at en uavhengig tredjepart. Hvis de konkludere med at skolen har handlet i tråd med forskrifter og regler så er det ikke så mye og gjøre. Du kan selvsagt ta dette til domstolen, men dette er dyrt og kostbart. Og vil ikke garantere at du vil få medhold. Mens du venter på og få søknaden behandlet, starter du på vg3. Gjør ditt beste og består her. Så får du avslag, så tar du opp vg2 på en videregående skole. Da du kan kreve at vitnemålet fra vg2 slettes, og du får starte på blanke ark. Hvis du velger og ta fagene som privatist, og har bestått i noen fag, vil fravær osv følge deg. Og du må vel søke på kvoten for de som har forbedret sitt fagbrev, noe som jeg har lest har en høyere poenggrense for og komme inn. (dette er jeg ikke helt sikker på, så dette må du selv finne litt mer ut om. Eller få andre folk her inne til og hjelpe deg med) Lykke til, og ikke gi opp. Du skal se det lønner seg og stå på og kjempe for sin sakt, og rettferdig behandling. Lenke til kommentar
Stasjaa Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Uten og være utdannet lege, eller ha kunnskaper om fagfeltet så kan det kanskje ha sammenheng med de traumer man har opplevd og født etter noe slikt? Og gjennomgå det du har opplevd er ikke noe ønskelig. Jeg har selv opplevd noe som var like vanskelig for meg og min familie, og kjenner meg meget godt igjen i hvordan det er. For det første, fullfør skolen, vent på vitnemålet. Har du ikke bestått i faget, ber du om en skriftlig begrunnelse. Skyldes dette høyt fravær, så sender du en formell klage til skolen, der du ber de redegjøre og vurdere på nytt. Går ikke dette i boks, sender du så klagen videre til utdannings ansvarlige i kommunen din (husker ikke hva stillingen heter i farten). Der vil din klage bli vurder at en uavhengig tredjepart. Hvis de konkludere med at skolen har handlet i tråd med forskrifter og regler så er det ikke så mye og gjøre. Du kan selvsagt ta dette til domstolen, men dette er dyrt og kostbart. Og vil ikke garantere at du vil få medhold. Mens du venter på og få søknaden behandlet, starter du på vg3. Gjør ditt beste og består her. Så får du avslag, så tar du opp vg2 på en videregående skole. Da du kan kreve at vitnemålet fra vg2 slettes, og du får starte på blanke ark. Hvis du velger og ta fagene som privatist, og har bestått i noen fag, vil fravær osv følge deg. Og du må vel søke på kvoten for de som har forbedret sitt fagbrev, noe som jeg har lest har en høyere poenggrense for og komme inn. (dette er jeg ikke helt sikker på, så dette må du selv finne litt mer ut om. Eller få andre folk her inne til og hjelpe deg med) Lykke til, og ikke gi opp. Du skal se det lønner seg og stå på og kjempe for sin sakt, og rettferdig behandling. Tusen takk =) Du oppmuntret meg faktisk Men den eneste problemen med vgs er at jeg må fortsatte med 2 programfag + den tredje jeg velger på vg3...Lærerene sa at jeg får ikke komme inn på, for eks. historie og filosofi-2 hvis jeg stryker his.fil-1. Kanskje jeg skal prøve å få 2-ere i sånne programfag i det minste? Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) selv om det er kjipt det du går igjennom, så er det sånn at skoler vil helst ha en skriftlig attest fra lege eller noe for å fjerne fravær. Har du det virkelig ille så kunne du jo tatt deg en tur til BUP/psykolog og ta en prat med de og fått en attest der, hvis ikke legen vil det. Tror ikke det er så mye annet du kan gjøre for å fjerne fraværet.. snakk gjerne med lærern din/helsesøster om time på BUP.... er kanskje litt sent nå da... men om du skal gå på skole igjen til høsten så kan det jo være en ide. Endret 31. mai 2010 av kaolla89 Lenke til kommentar
nienna83 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Folkens, jeg er jente. Tror dere, at jeg skal lyge her på en nettside og si at jeg har vært syk, men det er egentlig bare tull? Hva er vitsen? Hvis jeg var lat og umotivert, jeg kunne godt si at det var problemet...dere kjenner meg ikke, så hvorfor skal jeg egentlig prøve å lure noen her? Men å dømme meg er også urettferdig. Jeg skal forklare hva skals sykdom jeg har: Flere år siden min familie har hatt masse problemer...stefaren etterlot masse inkasso på mora, tok penger fra forsikring (huset har brent opp), og vi måtte rett og slett overleve...mamma med oss (3 barn) og ingen penger. Det har vært mye stress, fordi jeg måtte faktisk jobbe for at familien fikk brød og broren på 3 år kunne få noe godt som alle andre barn. Jeg jobbet for 50 kr,-/time. Høres det bra ut? Tror ikke det gjør det hvis du opplever det selv. Jeg var i 10 klasse da. Jeg fikk bare 5 og 6 i sluttkarakterer på ungdomskolen og bestått samfunsfag eksamen med en 6. Men har hatt vond i hjertet allerede da. Jeg vet ikke hvorfor det har begynt...Kanskje fordi jeg tok alt som har skjedd med meg og familien veldig nært hjertet, kanskje fordi jeg hadde ikke så mye tid til meg selv...kanskje fordi jeg hadde ikke en venn, som kunne støtte meg og ingen visste hvor vanskelig det er... men ingen lege kan finne ut hva det er. De sier at det er et muskel at med hjertet og at det er ikke noe farlig, og det går over. Men det har jo startet i 10 klasse...og nå slutter jeg 2 året. Vil det ikke si at det er noe å bekymre seg for? "NEI" sier leger. Men det gjør ikke ting enklere. Når jeg får vondt i hjerte, jeg kan ikke sitte...og kan nesten ikke puste. Jeg må ligge og presse armen inn til hjertet, som at brystet ikke beveger seg, ellers følles det som om en spikker stikker i hjertet. Smerten kan vare i noen få sekund...eller flere timer. Unnskyld meg, men når det er slik...Det er ikke bare at jeg ikke har lyst til å lese leksene...men jeg har altså ikke lyst å leve...fordi ingen forstår at det som skjer er virkelig og ikke lureri...og jeg skjønner ikke hvorfor jeg er så ung og føler meg som gammel og syk allerede... PS. Jeg har vært på alle prøver selv om jeg følte meg veldig dårlig...og fått 4,5 for det meste.(Jeg har vært og snakket med inspektor på skolen og hun sa at jeg får ikke karakter pga. veldig høy fravær). Jeg har prøvd å komme på skolen oftere, men følte meg veldig dårlig på bussen, så jeg bare dro hjem igjen og igjen... PS.S. Første året har jeg avsluttet med bare 4,5,6. Vil det si at jeg er lat eller umotivert? Nå har ikke jeg vært igjennom noen traumer, hatt en kjip familiehistorie eller lignende, men jeg har akkurat samme smertene til tider. Hatt siden jeg var liten. Det er så vondt å puste at du vil bare dø. Det føles som det er i hjertet, men det er bare nervene dine som spiller deg et puss. Det er egentlig nerver som er i klem i ryggen og som så stråler fremover. Ikke stort å gjøre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå