Jockstrap Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg ga totalt faen i skolen under hele videregående og karakterene har blitt deretter, men jeg har likevel generell studiekompetanse på grunnlag av 23/5 regelen. Vil jeg da ha dårlige sjanser til å komme inn på et "åpent" høyskolestudie? Jeg så i studiehåndboken at det studiet jeg søkte på står det ikke noe studiepoengkrav, men det står bare "alle". Dvs at de hadde flere studielasser enn søkere i fjor. Men så lurer jeg på om de som sitter med opptak kan diskvalifisere meg fra studiet pga elendige karakterer selv om det er mange ledige studieplasser? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 De "åpne" høgskolestudiene er nettopp det. Åpne. Alle kom inn i fjor, så lenge de har GENS (og eventuelt tilfredsstiller fagkravene om det kreves realfag). Det betyr dog ikke at alle kommer inn i år. Det er x plasser, og y søkere. Om x>y, kommer alle inn. Om y>x, kommer de y beste søkerne inn (rangert etter poengsum, som er snitt*10+ekstrapoeng). Lenke til kommentar
fb60 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Det er også greit å presisere at selv om det f.eks står 60 studieplasser, er det mange høgskoler som tar inn 70-80 dersom de får såpass med søkere, siden de regner med endel frafall, og vil fylle alle plassene. Lenke til kommentar
Jockstrap Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Snakket med de på opptakskontoret ved skolen. De sa at de ikke nødvendigvis kom til å ta inn alt selv om det var ledige studieplasser pga høyt frafall i fjor blandt dem med dårligst karakterer. Er det noe jeg kan gjøre for å overbevise dem om at jeg skal komme inn? Er igrunn ingenting jeg har mer lyst til enn å komme meg på skolebenken igjen. Endret 27. mai 2010 av Jockstrap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå