Maritpuz Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 jeg skal gå media og kommunikasjon og er usikker på hvilken farge jeg blir når jeg blir russ. Har hørt mange versjoner. noen sier det er avhengig hvor mange år du går, andre sier det er yrket/faget/linja du går. er det hvor mange år som teller, eller er det linjene? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Variere fra plass til plass i Kr.sand bant annet er yrkeslinje rødt uansett, mens her er det svart uansett osv hør med skolen du skal gå på hva som er vanelig Endret 20. mai 2010 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
nnys Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Som h*n over meg sier, så varierer dette fra sted til sted, men dette er det mest vanlige; Alle som velger generell studiekompetanse, studiespesialisering, musikk, dans og drama, medier og kommunikasjon, og idrettsfag ender opp som rødruss. Endret 20. mai 2010 av ~Angelica Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Hentet fra artikkelen på Wikipedia: * Rødruss er elever som oppnår generell studiekompetanse enten det er studiespesialisering, idrettsfag, musikk, dans og drama, naturbruk, medier og kommunikasjon eller påbygging til generell studiekompetanse. * Blåruss er elever som tar studiespesialisering med økonomi, eller service og samferdsel. Opprinnelig var det service og samferdsel som hadde den blå russeluen, men etter ønske av elever ved Høyskolene i Kristiania i 1917, ble det endret slik at allmennfag med økonomi sammen med salg og service skulle dele den blå russeluen. De første blårussluene kom i 1916, men 1953, året da gymnas med økonomisk fagretning ble treårig, regnes som blårussens fødselsår. Andre steder i landet har andre tradisjoner. Feks. i Bodø og Stavanger er det vanlig at yrkesfag er blåruss med diverse tilbehør som deler de forskjellige linene, slik som hvite kåper, selebukser vs. bukse. * Svartruss er elever som går på en yrkesfaglig studieretning utenom service og samferdsel. * Grønnruss ble fra ca. 1995 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført. * Oransjeruss er avgangselever ved ungdomsskolene som siden 1970-tallet har kunnet feire avslutningen som oransjeruss. * Rosaruss er barn som går siste år i barnehagen og markerer dette med en voksenstyrt imitasjonslek. Eventuelt kan jenter ha rosa klær og gutter lyseblå. Lenke til kommentar
operg Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) At elever som tar studiespesialisering med økonomi blir blåruss er en sannhet med sterke modifikasjoner - i hvert fall her i Bergen. På 17. mai her i byen så jeg knapt en eneste blåruss i russetoget, og på skolen min var alle rødruss uavhengig av hvilke fag de tok. Endret 21. mai 2010 av operg Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 På skolen min, som ligger i Asker, var det flest rødruss, men vi var en del blåruss også. Alle vi som var blåruss hadde økonomi dog. Men du, TS, blir sikkert rødruss, selv om du kan velge rød/blå farge selv. Og jeg opplevde ikke en eneste negativ kommentar om den blå fargen min i år! Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Gikk selv på VGS Yrkesfag og vi ble rødruss pga jeg gikk GK, VK1 og VK2 som da skolen igjen bestemte at hvis man hadde gått 3 år på VGS så kunne man bli rødruss Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Noen som snakker om å velge farge... ? Kan man det? Endret 22. mai 2010 av 24erBest Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 I bunn og grunnen er det vel slik at så lenge russestyret godtar at folk som egentlig ikke er rød kan bli dette er det ok. Vet egentlig ikke om det er aksept for å bare velge fritt i farger. Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 På Dahlske VGS så var det flere som gikk på VG2 yrkesfaglig som velgte å være rødruss når de "egentlig" skulle være blå/svartruss, så i bunn og grunn kan du velge hvilken som helst farge. Men noen mener jo at du er "fake russ". Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Da jeg gikk om igjen på Andre året mitt så kunne jeg bli blå eller svart. men alle som gikk Ikt ( som er en service linje) valgte svart fordi vi gikk på en yrkes skole. Var ikke russ da fordi jeg hadde vært det året før Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Noen som snakker om å velge farge... ? Kan man det? I og med at russetiden har blitt omgjort til en pengebasert feiring for distributørene, så er det mulig for de fleste å velge sin egen farge ja. Mange som går yrkesfaglig som velger røde bukser for å føle seg som en av "gjengen". Små trist er det jo. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 ... nøyaktig kva var som liksom skulle hindra folk frå å gå med dei buksene dei vil under russetida? Vil politiet liksom koma og henta deg dersom buksene dine er blåe? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 ... nøyaktig kva var som liksom skulle hindra folk frå å gå med dei buksene dei vil under russetida? Vil politiet liksom koma og henta deg dersom buksene dine er blåe? Ja også får du 21års for fake legitimasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå