Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Russefargene?

Anbefalte innlegg

jeg skal gå media og kommunikasjon og er usikker på hvilken farge jeg blir når jeg blir russ. Har hørt mange versjoner.

noen sier det er avhengig hvor mange år du går, andre sier det er yrket/faget/linja du går.

er det hvor mange år som teller, eller er det linjene?

:dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som h*n over meg sier, så varierer dette fra sted til sted, men dette er det mest vanlige;

Alle som velger generell studiekompetanse, studiespesialisering, musikk, dans og drama, medier og kommunikasjon, og idrettsfag ender opp som rødruss.

Endret av ~Angelica
Lenke til kommentar

Hentet fra artikkelen på Wikipedia:

* Rødruss er elever som oppnår generell studiekompetanse enten det er studiespesialisering, idrettsfag, musikk, dans og drama, naturbruk, medier og kommunikasjon eller påbygging til generell studiekompetanse.

* Blåruss er elever som tar studiespesialisering med økonomi, eller service og samferdsel. Opprinnelig var det service og samferdsel som hadde den blå russeluen, men etter ønske av elever ved Høyskolene i Kristiania i 1917, ble det endret slik at allmennfag med økonomi sammen med salg og service skulle dele den blå russeluen. De første blårussluene kom i 1916, men 1953, året da gymnas med økonomisk fagretning ble treårig, regnes som blårussens fødselsår. Andre steder i landet har andre tradisjoner. Feks. i Bodø og Stavanger er det vanlig at yrkesfag er blåruss med diverse tilbehør som deler de forskjellige linene, slik som hvite kåper, selebukser vs. bukse.

* Svartruss er elever som går på en yrkesfaglig studieretning utenom service og samferdsel.

* Grønnruss ble fra ca. 1995 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført.

* Oransjeruss er avgangselever ved ungdomsskolene som siden 1970-tallet har kunnet feire avslutningen som oransjeruss.

* Rosaruss er barn som går siste år i barnehagen og markerer dette med en voksenstyrt imitasjonslek. Eventuelt kan jenter ha rosa klær og gutter lyseblå.

Lenke til kommentar

At elever som tar studiespesialisering med økonomi blir blåruss er en sannhet med sterke modifikasjoner - i hvert fall her i Bergen. På 17. mai her i byen så jeg knapt en eneste blåruss i russetoget, og på skolen min var alle rødruss uavhengig av hvilke fag de tok.

Endret av operg
Lenke til kommentar

På skolen min, som ligger i Asker, var det flest rødruss, men vi var en del blåruss også. Alle vi som var blåruss hadde økonomi dog. Men du, TS, blir sikkert rødruss, selv om du kan velge rød/blå farge selv.

Og jeg opplevde ikke en eneste negativ kommentar om den blå fargen min i år! :)

Lenke til kommentar

På Dahlske VGS så var det flere som gikk på VG2 yrkesfaglig som velgte å være rødruss når de "egentlig" skulle være blå/svartruss, så i bunn og grunn kan du velge hvilken som helst farge. Men noen mener jo at du er "fake russ".

Lenke til kommentar

Noen som snakker om å velge farge... ? Kan man det?

I og med at russetiden har blitt omgjort til en pengebasert feiring for distributørene, så er det mulig for de fleste å velge sin egen farge ja.

Mange som går yrkesfaglig som velger røde bukser for å føle seg som en av "gjengen".

Små trist er det jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...