Gå til innhold

Hvilken utdanning er bra om man skal starte eget firma?

Anbefalte innlegg

Om man skal starte eget firma, hvilken utdanning anbefales da?

Jeg drømmer om å ha muligheten til å tjene bra og samtidig være min egen sjef, men veit ikke noenting om å starte form meg selv.

Hva ville vært det beste?

Gått f.eks: bedriftsøkonomi, økonomi og administrasjon, innovsjonsledelse og entreprenørskap, eller evt. bare tatt forskjellig kurs?

Eller noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Bachelor i Entreprenørskap ved BI er en utdanning rettet på folk som vil starte for seg selv. Der får du muligheten til å bygge deg et nettverk, samt være i et miljø med kreative, tenkende hoder som deg selv. Sjansen er også stor for at dere kommer til å gå sammen noen om én idé og starte opp. Vet ikke om noen offentlige skoler som har det samme.

Lenke til kommentar

En ingeniørutdanning kombinert med noe økonomi, industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU.

Generell økonomi, gjerne med spesialisering innen innovasjon og markedsføring. Om du studerer økonomi og tar masteren (de siste to årene) ved NHH, tror jeg du kan bytte ut støttegraden din med "Gründerskolen".

Jeg studerer selv økonomi ved TØH.

Lenke til kommentar

Les 4-Hour Work Week. Outsource alt du ikke vil gjøre selv, slik som regnskap f.eks., sett deg inn i det du minimum må kunne for å drive god business. Erfaring teller mer enn utdanning når du skal starte eget firma, og husk at flertallet av alle nystartede firma feiler i løpet av første år (tror ca 90%?).

Finn ut hva du er virkelig god til, og fokuser på dette. Få andre til å hjelpe deg med det du ikke er spesielt god til.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

En Bachelor i Entreprenørskap ved BI er en utdanning rettet på folk som vil starte for seg selv. Der får du muligheten til å bygge deg et nettverk, samt være i et miljø med kreative, tenkende hoder som deg selv. Sjansen er også stor for at dere kommer til å gå sammen noen om én idé og starte opp. Vet ikke om noen offentlige skoler som har det samme.

De har en linje som heter Innovasjonsledelse og Entreprenørskap ved høyskolen i Ålesund som virker interessant.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, det er mange. Her er noen:

NTNUs Entreprenørskole er en mulighet. Da begynner du på en Siv. Ing. linje som du går på i tre år (for å få en generall fagbakgrunn), dermed søker du deg over til entrepenørlinjen de to siste årene.

Master Innovation and Entrepreneurship UiO har litt samme opplegget. Ta en bachelor i realfag, også denne.

Bachelor i Innovasjonsledelse og entreprenørskap Hials

Bachelor Innovasjon og Prosjektledelse

Bachelor i Kreativitet, Innovasjon & Forretningsutvikling

Bachelor Innovasjon og entreprenørskap

Bachelorprogram i ledelse, innovasjon og marked UiT

Lenke til kommentar

Det viktigste er kanskje å ta en utdannelse i noe som du interesserer deg for, jobbe noen år og så evt starte en egen bedrift på bakgrunn av erfaringer du har gjort deg i arbeidslivet.

De nødvendige tilleggskunnskapene for å drive egen bedrift kan du ta seinere eller ved siden av jobb.

For all del, den langsiktige planen om å starte en egen bedrift er veldig bra (!!), men glem ikke at du må ha et grunnlag å starte befrift på (aka utdannelse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...