Gå til innhold

Tilbakemelding på fotoportfolio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske enig i MasterOllis! Heh, det var faktisk litt kult syns jeg :)

Jeg melder meg frivilig til å lage gjøre et forsøk en webside til deg, bare for erfaringen. Send pm om det er interresant.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

ikke siden i seg selv

Jeg gir deg en tilbakemelding på siden likevel. Dropp Flash, og sats heller på noe som virker i "alle" nettlesere (i hvertfall siste versjoner av IE, Firefox, Opera, Safari og Chrome) uten at brukeren må installere tredjepartsprogramvare.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

Jeg melder meg frivilig til å lage gjøre et forsøk en webside til deg, bare for erfaringen. Send pm om det er interresant.

Det går veldig bra! Takk for tilbudet, men liker å kunne ha full kontroll på egen side og være skapern bak den! Driver endel med HTML selv, har bl.a. laget www.kgteateret.no som jeg er en smule fornøyd med!

Jeg gir deg en tilbakemelding på siden likevel. Dropp Flash, og sats heller på noe som virker i "alle" nettlesere (i hvertfall siste versjoner av IE, Firefox, Opera, Safari og Chrome) uten at brukeren må installere tredjepartsprogramvare.

Flash er jo kanskje på vei ut, men liker tanken på at det er litt "anti-mac", selv om det egentlig går utover megselv. Jeg liker flash, og gjør som så mange andre proffe, lager portfolio i Flash. Det skal endel til at de jeg viser siden til ikke har Flash!

Personlig syntes jeg det meste så bra ut. Jeg syntes kanskje at naturkategorien ikke var helt på høyde med det andre. (det siste bilde i denne kategorien burde kanskje også ligget i diverse kategorien?)

Enig med deg der. Ang. det siste bildet så ble det lagt der for å fylle opp så alle galleriene fikk 10 bilder hver. Natur bilder er noe jeg har tenkt å fortsette å utvikle meg på, så blir vel en oppdatering av galleriet der senest etter sommern!

Lenke til kommentar

Dersom jeg skal komme med et tips, så er det å ta mer hensyn til farger når du setter sammen porteføljen. Se på de ti bildene du har valgt ut for hver kategori, og tenk i hvilken rekkefølge de vises best. En portefølje skal gjerne vise kontinuitet, men også variasjon. Å ha bilder med noenlunde tilsvarende (men en viss forskjell) farger som bildet de skal etterfølge, tror jeg er en god idé.

Lenke til kommentar

Da lurer jeg litt på hva som er så anti-mac med den siden din(det med at den har flash)? Mac støtter flash like så bra, som en hvilken som helst annen pc. :)

Alle mac fantaster hater Flash, spesielt nå som Ipad kom uten Flash støtte. :D:p

Lenke til kommentar

Flash er brukendes til avspilling av videostreaming, type youtube, vimeo og sånne ting. Til alt annet bør Flash unngås. Det er avhengig av tredjepartsprogramvare som ikke er offisielt støttet på en del platformer, det suger minne- og prosessorkraft og hvis du har dynamisk innhold på siden din (med andre ord, du tenker å oppdatere den med jevne mellomrom) er det tungvint å jobbe mot og holde oppdatert. Sånn som du har laget det nå er det vanskelig å følge med på om du har lagt ut noe nytt siden sist jeg var innom, da er det lite som motiverer meg for å komme tilbake til siden din senere, selv om du hadde mange fine bilder der.

HTML og CSS er det saliggjørende brukergrensesnittet innen webdesign, og da bør man gjerne ha tunga rett i munnen og lage noe som ser helt likt ut i alle nettlesere (de mest brukte, i hvertfall. Jeg skal ikke kreve at du lager noe som ser likt ut i FF og Lynx, for eksempel...). Ajax og Javascript er måten å lage levende innhold på, men her er det enda flere fallgruver i forhold til kompatibilitet mellom nettlesere - ingeting for folk med kort lunte og svake nerver.

Lenke til kommentar

Flash er brukendes til avspilling av videostreaming, type youtube, vimeo og sånne ting. Til alt annet bør Flash unngås. Det er avhengig av tredjepartsprogramvare som ikke er offisielt støttet på en del platformer, det suger minne- og prosessorkraft og hvis du har dynamisk innhold på siden din (med andre ord, du tenker å oppdatere den med jevne mellomrom) er det tungvint å jobbe mot og holde oppdatert. Sånn som du har laget det nå er det vanskelig å følge med på om du har lagt ut noe nytt siden sist jeg var innom, da er det lite som motiverer meg for å komme tilbake til siden din senere, selv om du hadde mange fine bilder der.

HTML og CSS er det saliggjørende brukergrensesnittet innen webdesign, og da bør man gjerne ha tunga rett i munnen og lage noe som ser helt likt ut i alle nettlesere (de mest brukte, i hvertfall. Jeg skal ikke kreve at du lager noe som ser likt ut i FF og Lynx, for eksempel...). Ajax og Javascript er måten å lage levende innhold på, men her er det enda flere fallgruver i forhold til kompatibilitet mellom nettlesere - ingeting for folk med kort lunte og svake nerver.

Jeg har egentlig ikke tenkt å holde siden særlig oppdatert. Det må være hvis jeg skulle fikse på galleriene, noe jeg fikser fra lightroom. Hjemmesiden er ment som en portfolio hvor jeg legger ut mine beste bilder, mens Flickr, evt en kommende blogg, er stedet jeg vil legge ut nye bilder og holde ting oppdatert. I tillegg er alt av innhold på siden, som f eks OM siden og galleriet egene SWF filer som lastes for seg så å oppdatere dem er ikke vanskelig.

Men uansett er min målgruppe venner og bekjente, og der er flesteparten Windows brukere med Firefox eller IE, og da er Flash installert. Skjønner du mener at Flash bør unngåes, men da jeg lette etter inspirasjon til ny hjemmeside var det Flash gallerier som virket mest fristende. Mange av de gode fotografene bruker Flash side, så jeg følger strømmen, og tror ikke det vil skape problemer for mange.

Lenke til kommentar
(med andre ord, du tenker å oppdatere den med jevne mellomrom) er det tungvint å jobbe mot og holde oppdatert.

eh nei, ikke når man bruker Lightroom - det blir faktisk ikke enklere...

Jeg bruker Lightroom, men ikke til publisering på nett - Lightroom er ikke i nærheten av fleksibiliteten, enkelheten og brukeropplevelsen man kan oppnå med litt skikkelig arbeid på serversiden og standardisert HTML-frontend :)

Lenke til kommentar

Du har tatt noen fantastisk fine bilder, Mads! Skulle ønske jeg kunne mer om det, så jeg kunne komme med noe mer konstruktivt - men neida. Men når jeg ser på hvert enkelt bilde blir jeg mektig imponert! Flotte, flotte bilder!

Det er nå jeg kan angre på at jeg valgte 450D... Sliter nå med å velge hvilket objektiv jeg skal kjøpe... Skal det bli med mye zoom eller tele? Skal jeg tenke mest på lysstyrke? Eller skal jeg gå for en ok linse, og i tilleg skaffe meg en ekstern blitz? Det er tanker som svirrer... (skal ikke kuppe tråden din ;) Kan bare late som at jeg ikke skrev dette! Eller eventuelt sende meg en PM med litt små-tips om du har veldig lyst :))

Endret av CherryFreak
Lenke til kommentar

Fine komposisjoner, noen skeive horisonter, noen bilder mangla litt tegning i skyggepartiene også var den i flash. Sleit litt med å finne tilbakeknappen for å navigere lettere. Savner også litt mennesker og kanskje litt mer produkt. Fin mappe til privat bruk :)

bilder av mennesker er noe jeg håper å begynne på etterhvert. Har planer om å starte litt med portretter osv etterhvert, men det er litt insj å starte :p Så fort jeg er i gang med det regner jeg med det blir enklere og portretter vil bli prioritert.

Når det kommer til "tilbake-knappen" er det noe jeg prøver å finne ut av. Kombinasjonen med Flash, SimpleViewer og design gjør at en god løsning er vanskelig. Men prøver å finne ut av det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...