Farner Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Heisann! Driver så smått med litt studio fotografering, type "kreativ" produktfoto, dråpebilder og lyst til å starte med litt portretter. Men mangler jo lyset. Har lyst til å utvikle meg på lyssetting, spesielt mtp portretter, men har ikke lyst til å bruke noen store summer på dette. Finnes det noe enkelt oppsett, hvor jeg kan montere noen type skrivebordslamper til et billig stativ. Sett litt på stativer og de finnes jo nede i 300-500, så kanskje kjøpe noen enkle lamper, med reflektor rundt ( type skrivebordslampe ja ) og så kjøpe noen pærer med på rundt 5600k.. Noen som har laget noe slikt, eller har råd eller tips. Prisene kommer så fort opp i 4000kr + så fort noen nevner "lys til studio"... :/ Lenke til kommentar
TGB Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Kjøp deg en Canon blits og kabel mellom hus og blits; kommer veldig langt med det. Nå er jeg bevandret i Nikon verden, de har noe som heter SC28 eller SC29 (kabel) som gir full TTL styring av blits; vil tro Canon har noe tilsvarende. Kan bygges ut med stativ og softbox. Hovedfeilen flertallet gjør med "studiolys" er å overdrive kompleksiteten. Det enkle er ofte det beste Edit: Ser du har blitsen allerede ut fra signatur, da bør det hele blir ekstremt mye billigere. Så tips: bruk blitsen du har, bare få den bort fra kamera. Endret 20. mai 2010 av TGB Lenke til kommentar
Farner Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Kjøp deg en Canon blits og kabel mellom hus og blits; kommer veldig langt med det. Nå er jeg bevandret i Nikon verden, de har noe som heter SC28 eller SC29 (kabel) som gir full TTL styring av blits; vil tro Canon har noe tilsvarende. Kan bygges ut med stativ og softbox. Hovedfeilen flertallet gjør med "studiolys" er å overdrive kompleksiteten. Det enkle er ofte det beste Edit: Ser du har blitsen allerede ut fra signatur, da bør det hele blir ekstremt mye billigere. Så tips: bruk blitsen du har, bare få den bort fra kamera. Tusen takk for svar! Så spørsmålet mitt er vel da hvor sånne kabler kan fåes til en grei pris? Har allerede prøvd litt med fatterns 60cm OC-E3 kabel med fullt TTL opplegg, men med 60cm snurrkabel blir det vanskelig å plassere blitzen lengre unna(mtp portrett). Blir det noe sånt jeg trenger da? Noen ideer om hvordan jeg kan "soft'e" lyset? 580'n har jo en liten defuser men hjelper ikke stort. Ser det er endel oppskrifter på å lage defuser av papir og montere på blitzen. Er det noe verdt å sjekke ut? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Heisann! Driver så smått med litt studio fotografering, type "kreativ" produktfoto, dråpebilder og lyst til å starte med litt portretter. Men mangler jo lyset. Har lyst til å utvikle meg på lyssetting, spesielt mtp portretter, men har ikke lyst til å bruke noen store summer på dette. Finnes det noe enkelt oppsett, hvor jeg kan montere noen type skrivebordslamper til et billig stativ. Sett litt på stativer og de finnes jo nede i 300-500, så kanskje kjøpe noen enkle lamper, med reflektor rundt ( type skrivebordslampe ja ) og så kjøpe noen pærer med på rundt 5600k.. Noen som har laget noe slikt, eller har råd eller tips. Prisene kommer så fort opp i 4000kr + så fort noen nevner "lys til studio"... :/ Egentlig kommer du langt med kun en god blits, enda lengre kommer du om du får fjernstyrt den med kabel, radio eller lign. Onelight er bra stikkord i google. Flere lyskilder gjør ting bare vanskeligere og dyrer, dette kan heller påbegynnes når man vet hva man vil og ønsker utviklig og kontroll med lysbruken. Dette var da bare mine 2`cent Edit: Forumet bugger endel ja så mange har postet før meg Støtter TGB her ja- KISS!!!!!! KeepItSimpelStupid Endret 20. mai 2010 av Inc Lenke til kommentar
Farner Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Egentlig kommer du langt med kun en god blits, enda lengre kommer du om du får fjernstyrt den med kabel, radio eller lign. Onelight er bra stikkord i google. Flere lyskilder gjør ting bare vanskeligere og dyrer, dette kan heller påbegynnes når man vet hva man vil og ønsker utviklig og kontroll med lysbruken. Dette var da bare mine 2`cent Edit: Forumet bugger endel ja så mange har postet før meg Støtter TGB her ja- KISS!!!!!! KeepItSimpelStupid Så bruke 580EXen er det jeg vil utvikle meg på da... I tillegg har fattern 420EX tror jeg, som kan fjernstyres fra min 580.. Men sliter fortsatt med å få min blits tilstrekkelig fra kameraet. Enten kabel(noen ideer om hvor jeg kan kjøpe det?) eller fjernstyring (dyrt.. ). Spør igjen; Noen som vet om steder man kan kjøpe blits-kabel? Gjerne med TTL støtte! Og, defuser/softbox til blitsene. Er disse klipp-og-lim-papir-defuser-tingene det jeg burde prøve? Google er vel min venn Takk for svar! EDIT: Sett litt på softboxer hos fotovideo. Denne her feks. Men koster jo flesk. Og alle hjemmelagde softboxer er jo ikke større enn 15 cm på lengste side. Skal man ha noe større trenger man fort eget feste til blitsen. Noen som har noen billige løsninger? Endret 20. mai 2010 av Farner Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Egentlig kommer du langt med kun en god blits, enda lengre kommer du om du får fjernstyrt den med kabel, radio eller lign. Onelight er bra stikkord i google. Flere lyskilder gjør ting bare vanskeligere og dyrer, dette kan heller påbegynnes når man vet hva man vil og ønsker utviklig og kontroll med lysbruken. Dette var da bare mine 2`cent Edit: Forumet bugger endel ja så mange har postet før meg Støtter TGB her ja- KISS!!!!!! KeepItSimpelStupid Så bruke 580EXen er det jeg vil utvikle meg på da... I tillegg har fattern 420EX tror jeg, som kan fjernstyres fra min 580.. Men sliter fortsatt med å få min blits tilstrekkelig fra kameraet. Enten kabel(noen ideer om hvor jeg kan kjøpe det?) eller fjernstyring (dyrt.. ). Spør igjen; Noen som vet om steder man kan kjøpe blits-kabel? Gjerne med TTL støtte! Og, defuser/softbox til blitsene. Er disse klipp-og-lim-papir-defuser-tingene det jeg burde prøve? Google er vel min venn Takk for svar! EDIT: Sett litt på softboxer hos fotovideo. Denne her feks. Men koster jo flesk. Og alle hjemmelagde softboxer er jo ikke større enn 15 cm på lengste side. Skal man ha noe større trenger man fort eget feste til blitsen. Noen som har noen billige løsninger? Flashzebra har det meste av kabler. Har handlet der før og ingenting negativt å si om dem. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Egentlig kommer du langt med kun en god blits, enda lengre kommer du om du får fjernstyrt den med kabel, radio eller lign. Onelight er bra stikkord i google. Flere lyskilder gjør ting bare vanskeligere og dyrer, dette kan heller påbegynnes når man vet hva man vil og ønsker utviklig og kontroll med lysbruken. Dette var da bare mine 2`cent Edit: Forumet bugger endel ja så mange har postet før meg Støtter TGB her ja- KISS!!!!!! KeepItSimpelStupid Så bruke 580EXen er det jeg vil utvikle meg på da... I tillegg har fattern 420EX tror jeg, som kan fjernstyres fra min 580.. Men sliter fortsatt med å få min blits tilstrekkelig fra kameraet. Enten kabel(noen ideer om hvor jeg kan kjøpe det?) eller fjernstyring (dyrt.. ). Spør igjen; Noen som vet om steder man kan kjøpe blits-kabel? Gjerne med TTL støtte! Og, defuser/softbox til blitsene. Er disse klipp-og-lim-papir-defuser-tingene det jeg burde prøve? Google er vel min venn Takk for svar! EDIT: Sett litt på softboxer hos fotovideo. Denne her feks. Men koster jo flesk. Og alle hjemmelagde softboxer er jo ikke større enn 15 cm på lengste side. Skal man ha noe større trenger man fort eget feste til blitsen. Noen som har noen billige løsninger? Noe dyre greier trenger du ikke. En softboks/diffuser kan lett lages med litt papir og macgyver-tape. Det første problemet du må løse er hvordan ta bilder med blitsen ett annet sted en kameraet og her finnes det mange løsninger. Den billigste er en kabel fra huset til blitsen. Gjerne da en PC kabel eller jackplugg om det er dette du har. Her må du sjekke hva ditt utstyr er og har. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 http://strobist.blogspot.com/ er en fin plass å starte. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 billig fjernstyring billig softbox Alternativ til softbox for å softe lys Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Alternativt Nikon som har hatt trådløs blitsstyring som fungerer siden 2003... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Kan se ut til at trådstarter er Canon-bruker... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 I know, men derfor jeg skrev alternativt ;-) Men bruker man manuelle innstillinger har man uansett bedre kontroll enn TTL styrte er i allefall min erfaring spesielt når man endrer utsnitt på bildet med feks mye hvit rundt motivet. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) I know, men derfor jeg skrev alternativt ;-) Men bruker man manuelle innstillinger har man uansett bedre kontroll enn TTL styrte er i allefall min erfaring spesielt når man endrer utsnitt på bildet med feks mye hvit rundt motivet. Bare å velge rett innstillinger på kamera så fungerer TTL overraskende bra uansett. Bruker forøvrig mest manuelt selv om jeg har tid/mulighet; så slipper jeg at automatikken tar meg en annen vei enn jeg ønsker, men TTL kan konfigureres veldig mye til å operere tilnærmet perfekt, så lenge man lærer systemet å kjenne. Edit: FV-lock er stikkordet her Endret 21. mai 2010 av TGB Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg som deg har planer om og ha blitsen av kamera. Jeg får i dag låne noen helt ok Ishoot trådløse utløsere men disse er jo ikke ttl støttet. Derfor har jeg sett litt på en kabel og fant denne: http://flashzebra.com/products/0123/index.shtml Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå