filmsi Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hei Jeg sitter å lurer på hvilke utdanningsmuligheter jeg har dersom jeg ønsker en jobb hvor "hele verden er min arbeidsplass". Jeg ønsker en utdanning som gjør meg kvalifisert til å ha en internasjonal jobb hvor jeg får reist mye og sitt mye av verden. Noen som har noen ideer eller linker jeg kunne skikket nærmere på? Jeg tenker da på høyskoleutdanning ettersom jeg har generell studiekompetanse etter endt videregående. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hei Jeg sitter å lurer på hvilke utdanningsmuligheter jeg har dersom jeg ønsker en jobb hvor "hele verden er min arbeidsplass". Jeg ønsker en utdanning som gjør meg kvalifisert til å ha en internasjonal jobb hvor jeg får reist mye og sitt mye av verden. Noen som har noen ideer eller linker jeg kunne skikket nærmere på? Jeg tenker da på høyskoleutdanning ettersom jeg har generell studiekompetanse etter endt videregående. Takk på forhånd. studer internasjonal politikk? gjerne i utlandet... ellers så er alle studier man tar utenlands et bra springbrett Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Båtfører, eller arbeider på ett skip. Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Bli sykepleier, da vil du kunne jobbe over hele verden. Det er global mangel på sykepleiere. Samtidig må du jo da spørre deg selv om hvorfor det er så stor mangel på sykepleiere, og mye av grunnen til det er jo masse ubekvem arbeidstid, dårlig, til i beste fall moderat lønn, stress og et arbeid som langtifra er fyllt av gladhistorier og happy ends på daglig basis. Men takler du alt dette, og et liv som bortimot minstepensjonist når den tid kommer, da vil du kunne få deg jobb overalt i verden nårsomhelst, nesten bare ved å knipse med fingrene. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Reiselivsledelse eller internasjonal markedsføring(som jeg skal studere) ved BI? Vet at f.eks. UiS også har reiselivsledelse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Dei fleste utdanningane vil kunne føre til internasjonale jobbar, spørsmålet er berre om du ønsker å sattse på det. Så lenge du ikkje tar ei sær utdanning innan eit svært smalt felt så vil du kunne jobbe i utlandet. Problemet er berre at om du skal jobbe i utlandet så konkurerer du mot mange fleire potensielle arbeidstakere så det er mykje vanskeligare å få ein god jobb i utlandet (ofte). Søker du jobb i norge så konkurerer du stort sett berre mot andre norske arbeidstakere. Så då er då spørsmålet, ønsker du å ta ei utdanning som gir deg muligheita å jobbe i utlandet eller vil da ha ei utdanning som gjer at du må jobbe i utlandet? Utdanner du deg til f.eks ingeniør og du er flink i ditt arbeid så vil du være attraktiv over alt i verden slik at du kan søke jobb kor som helst. Utdanner du deg til f.eks ambasadør i utenrikstjenesten så kan du (omtrent) kun jobbe i utlandet. Men skal du ha ein jobb der du reiser mykje rundt på forskjellige plassar så må du sjå litt på kven som driver å resier rundt omkring i verden på den måten. Av det som eg kan komme på så har vi: -Journalistar -Representanter for store bedrifter -Repratører/servicearbeidere på faste innstalasjonar rundt om kring i verden. -Yrkessoldat -Pilot/flyvertinner (eventuellt kaptein/mannskap på båt, tog eller bil). -Reiseledere/guider -Tolk (krever nok at du har kunnskap om mange språk om du skal få reise rundt) -Politiker med ministerverv (statsminister, utenriksminister, osv) -Selger -Og alle andre fagfelt som er så smale at det er kun du i heile verden som kan gjere jobben. Lenke til kommentar
filmsi Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Mange flotte forslag her, kjekt å ha noe å velge å vrake :=) takk for fine tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå