Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Eksamen 2010Matte, Hvordan lage en 8kant av en sirkel med radius på 4cm? Hjelp eksamen Onsdag(idag) Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Sentralvinkelen u i en regulær n-kant er gitt ved formelen Altså er sentralvinkelen i en regulær 8-kant 45° Lag et linjestykke, det bør være sånn omtrent 12-15 centimeter langt. Tegn et punkt i midten og gjør passeråpningen 4 centimeter stor, slå så en sirkel som møter linjestykket i to punkter (slik vist i figur 1) Konstruer deretter en vinkel på 90 grader opp fra midtpunktet av din sirkel. Jeg har her markert midtpunktet i sirkelen som X og det ene punktet på din første linje som a. Halver din 90° vinkel til to vinkler på 45° (jeg tror jeg gjorde det unøyaktig her). Linjen som du halverer fra strekker du så den når minst opp til sirkelen og danner punktet b fra X. Plasser så passerspissen i a og strekk den andre enden slik at passeråpningen når fra a til b. For å kontrollere kan du sjekke at (ved å ikke endre på åpningen) passeråpningen passer mellom b og c også. Merk at 4cm refererer til linjen fra X til a. Deretter plasserer du passeren (uten å ender åpningen) i tur i følgende punkter: Plasser spissen i c og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt d. Plasser spissen i d og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt e. (punkt e blir liggende på din første linje) Plasser spissen i e og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt f. Plasser spissen i f og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt g. Plasser spissen i g og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt h. Plasser spissen i h og sjekk med passeren hvor du ender opp: om du har vært nøyaktig havner dette omtrent på din første linje i punkt a igjen. Trekk streker mellom punktene a, b, c, d, e, f, g, h->a - Du har nå om du har vært nøyaktig en regulær 8-kant. Selv om det ikke er en del av din oppgave har jeg plassert på vinkelen V, denne vinkelen finner du ved formelen Som burde bli 135°. Denne vinkelen V kalles for kantvinkelen Endret 20. mai 2010 av Nyah 2 Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Fantastisk svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå