Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen 2010Matte, Hvordan lage en 8kant av en sirkel med radius på 4

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Eksamen 2010Matte, Hvordan lage en 8kant av en sirkel med radius på 4cm?

Hjelp eksamen Onsdag(idag)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sentralvinkelen u i en regulær n-kant er gitt ved formelen

chart?cht=tx&chl=u=\frac{360}{n}

chart?cht=tx&chl=u=\frac{360}{8}=45

Altså er sentralvinkelen i en regulær 8-kant 45°

Lag et linjestykke, det bør være sånn omtrent 12-15 centimeter langt.

Tegn et punkt i midten og gjør passeråpningen 4 centimeter stor, slå så en sirkel som møter linjestykket i to punkter (slik vist i figur 1)

Konstruer deretter en vinkel på 90 grader opp fra midtpunktet av din sirkel.

image-7CC1_4BF5ACCB.jpg

Jeg har her markert midtpunktet i sirkelen som X og det ene punktet på din første linje som a.

Halver din 90° vinkel til to vinkler på 45° (jeg tror jeg gjorde det unøyaktig her). Linjen som du halverer fra strekker du så den når minst opp til sirkelen og danner punktet b fra X. Plasser så passerspissen i a og strekk den andre enden slik at passeråpningen når fra a til b. For å kontrollere kan du sjekke at (ved å ikke endre på åpningen) passeråpningen passer mellom b og c også.

Merk at 4cm refererer til linjen fra X til a.

image-FADC_4BF5ACCB.jpg

Deretter plasserer du passeren (uten å ender åpningen) i tur i følgende punkter:

Plasser spissen i c og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt d.

Plasser spissen i d og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt e. (punkt e blir liggende på din første linje)

Plasser spissen i e og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt f.

Plasser spissen i f og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt g.

Plasser spissen i g og marker med passeren en strek på sirkelen, dette blir punkt h.

Plasser spissen i h og sjekk med passeren hvor du ender opp: om du har vært nøyaktig havner dette omtrent på din første linje i punkt a igjen.

Trekk streker mellom punktene a, b, c, d, e, f, g, h->a - Du har nå om du har vært nøyaktig en regulær 8-kant.

image-81AD_4BF5ACCB.jpg

Selv om det ikke er en del av din oppgave har jeg plassert på vinkelen V, denne vinkelen finner du ved formelen

chart?cht=tx&chl=V=180-\frac{360}{n}

chart?cht=tx&chl=V=180-\frac{360}{8}

Som burde bli 135°. Denne vinkelen V kalles for kantvinkelen

Endret av Nyah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...