Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gjelder arbeidsmiljøloven for studenter?

Stoic

Anbefalte innlegg

Poster denne tråden her også, i hop om respons :)

LOV 2005-06-17 nr 62: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).

Hvem er denne loven gjeldende for? Grunnen til at jeg spør er fordi noen påstod at den kun gjelder når du går på videregående, og ikke f.eks studenter som tar høyere utdanning? Jeg trodde, med utgangspunkt i

"§ 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver

(1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste."

at denne gjelder for alle arbeidstakere, med enkelte unntak? Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Du har allerede fått svar i den andre tråden, OG på pm fra flere brukere.

For det andre: Når trådtittel på den andre tråden din ble skifta av moderator/veileder, hva sier det deg? Kanskje at trådtittelen "AML" var veldig dårlig?

For det tredje: Du skal ikke poste tråder i flere kategorier. Hvis du føler den passer bedre her, så ber du moderator om å flytte den.

Arbeidsmiljøloven gjelder for ABSOLUTT ALLE som mottar lønn i bytte mot deres arbeidskraft. I TILLEGG gjelder den for elever i praksisplass, vernepliktige som jobber på sivilt verksted eller lignende, de som gjennomfører siviltjeneste, fengselsinnsatte som har praksis/yrkestrening, pasienter ved attføringsinstitusjoner og lignende (f. eks. OP-smia hjemme der jeg kommer i fra, hvor alkoholikere og psykisk utviklingshemmede og andre som av ymse grunner er under behandling av helsevesenet men kan jobbe litt driver og gjør enkle arbeidsoppgaver innen kunsthåndverk og catering), folk som er i ubetalt praksis i forbindelse med arbeidsrettede tiltak, samt "personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak" (ingen anelse hva det er).

UNNTAKENE i arbeidsmiljøloven finnes derimot her:

(2) Unntatt fra loven er:

a) sjøfart, fangst og fiske, herunder bearbeiding av fangsten ombord i skip,

b) militær luftfart som omfattes av luftfartsloven. Departementet kan gi forskrift om unntak fra loven for sivil luftfart og annen statsluftfart enn militær luftfart og om særregler for slik luftfart.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hva er det du lurer på her? Om arbeidsmiljøloven gjelder for studenter når de er på universitetet (forholdet mellom universitet og student. Eller mellom vgs og elev), eller om arbeidsmiljøloven gjelder for studenter når de er på jobb? altså, f. eks. studenter som sitter i kassa på rimi i helgene for å få råd til å dra på fylla av og til. For nei, AML regulerer ikke forholdet mellom universitet og studenter (ei heller forholdet mellom vgs og elev), men ja, om du er student eller elev ved siden av å arbeide er irrelevant for hvorvidt AML gjelder i din deltidsjobb.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...