Stoic Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 LOV 2005-06-17 nr 62: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Hvem er denne loven gjeldende for? Grunnen til at jeg spør er fordi noen påstod at den kun gjelder når du går på videregående, og ikke f.eks studenter som tar høyere utdanning? Jeg trodde, med utgangspunkt i "§ 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver (1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste." at denne gjelder for alle arbeidstakere, med enkelte unntak? Tar jeg feil? Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Det stemmer såvidt jeg vet. Den gjaldt ihvertfall meg når jeg jobbet før jeg begynte på VGS. Kan aldri se for meg at studenter som tar høyere utdanning er untatt. Ellers så er vel Stortinget untatt tror jeg. Endret 19. mai 2010 av SweetMaryJane Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 LOV 2005-06-17 nr 62: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Hvem er denne loven gjeldende for? Grunnen til at jeg spør er fordi noen påstod at den kun gjelder når du går på videregående, og ikke f.eks studenter som tar høyere utdanning? Jeg trodde, med utgangspunkt i "§ 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver (1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste." at denne gjelder for alle arbeidstakere, med enkelte unntak? Tar jeg feil? § 1-6. Personer som ikke er arbeidstakere (1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven: a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål, Høyere utdanning ved skole går under instutisjon, so lenge du ikke tar internett-utdanning vil eg tru...? Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 LOV 2005-06-17 nr 62: Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Hvem er denne loven gjeldende for? Grunnen til at jeg spør er fordi noen påstod at den kun gjelder når du går på videregående, og ikke f.eks studenter som tar høyere utdanning? Jeg trodde, med utgangspunkt i "§ 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver (1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste." at denne gjelder for alle arbeidstakere, med enkelte unntak? Tar jeg feil? § 1-6. Personer som ikke er arbeidstakere (1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven: a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål, Høyere utdanning ved skole går under instutisjon, so lenge du ikke tar internett-utdanning vil eg tru...? Hmm, men hvordan tolkes teksten? Er det at de undernevnte ER arbeidstakere når de utfører arbeid "Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid" eller er de ikke det? Ser at "§ 1-2. Hva loven omfatter (1) Loven gjelder for virksomhet som sysselsetter arbeidstaker, med mindre annet er uttrykkelig fastsatt i loven. (2) Unntatt fra loven er: a) sjøfart, fangst og fiske, herunder bearbeiding av fangsten ombord i skip, b) militær luftfart som omfattes av luftfartsloven. Departementet kan gi forskrift om unntak fra loven for sivil luftfart og annen statsluftfart enn militær luftfart og om særregler for slik luftfart. " Fortsatt like forvirret Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 De er arbeidstakere, og loven gjelder, så lenge de jobber med noe som ikke er untatt. Sånn leser jeg det ihvertfall. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) § 1-6. Personer som ikke er arbeidstakere (1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven: a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål, b) vernepliktige, c) sivile tjenestepliktige og tjenestepliktige i sivilforsvaret, d) innsatte i kriminalomsorgens anstalter, e) pasienter i helseinstitusjoner, attføringsinstitusjoner o.l., f) personer som i opplæringsøyemed eller i forbindelse med arbeidsrettede tiltak utplasseres i virksomheter uten å være arbeidstakere, g) personer som uten å være arbeidstakere deltar i arbeidsmarkedstiltak. Departementet kan i forskrift fastsette unntak fra bestemmelsen i første punktum. (2) Lovens bestemmelser om arbeidsgiveren gjelder for den som lar personer som nevnt i første ledd utføre arbeid i sin virksomhet. (3) Departementet kan gi forskrift om i hvilken utstrekning lovens øvrige bestemmelser skal gjelde for personer nevnt i første ledd. Alle personer frå A) til G) gjelder som arbeidstaker. "§ 1-2. Hva loven omfatter (1) Loven gjelder for virksomhet som sysselsetter arbeidstaker, med mindre annet er uttrykkelig fastsatt i loven. (2) Unntatt fra loven er: a) sjøfart, fangst og fiske, herunder bearbeiding av fangsten ombord i skip, b) militær luftfart som omfattes av luftfartsloven. Departementet kan gi forskrift om unntak fra loven for sivil luftfart og annen statsluftfart enn militær luftfart og om særregler for slik luftfart. " Lova om arbeidsmiljø gjelder ikke for desse, fordi arbeidsforholda til sjøs, arbeidstidene, og muligheten for skade er uungåelig her. Endret 19. mai 2010 av TomTom92 Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Si vi er egentlig alle enige? Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Si vi er egentlig alle enige? Hehe Er det arbeidsmiljøet i en spesiell jobb du tenker på eller er du bare ute etter litt kunnskap om lova ? Lenke til kommentar
Stoic Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Kunnskap om loven, da jeg kom i en diskusjon med en bekjent som mente denne loven var irrelevant for studenter etc. Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Kunnskap om loven, da jeg kom i en diskusjon med en bekjent som mente denne loven var irrelevant for studenter etc. Okei. Alstå ikke irrelevant for studenter Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 va er det du lurer på her? Om arbeidsmiljøloven gjelder for studenter når de er på universitetet (forholdet mellom universitet og student. Eller mellom vgs og elev), eller om arbeidsmiljøloven gjelder for studenter når de er på jobb? altså, f. eks. studenter som sitter i kassa på rimi i helgene for å få råd til å dra på fylla av og til. For nei, AML regulerer ikke forholdet mellom universitet og studenter (ei heller forholdet mellom vgs og elev), men ja, om du er student eller elev ved siden av å arbeide er irrelevant for hvorvidt AML gjelder i din deltidsjobb. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 For nei, AML regulerer ikke forholdet mellom universitet og studenter (ei heller forholdet mellom vgs og elev), men ja, om du er student eller elev ved siden av å arbeide er irrelevant for hvorvidt AML gjelder i din deltidsjobb. Bestemmelsene i AML (og underliggende forskrifter) om HMS gjelder også mellom student og læreinstitusjon. Alle bestemmelsene om arbeidstid, overtidsbetalt, ferie, lønn/feriepenger etc etc gjelder av naturlige grunner ikke. Dette framgår av tidligere siterte §1-6, 1.ledd bokstav a. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 For nei, AML regulerer ikke forholdet mellom universitet og studenter (ei heller forholdet mellom vgs og elev), men ja, om du er student eller elev ved siden av å arbeide er irrelevant for hvorvidt AML gjelder i din deltidsjobb. Bestemmelsene i AML (og underliggende forskrifter) om HMS gjelder også mellom student og læreinstitusjon. Alle bestemmelsene om arbeidstid, overtidsbetalt, ferie, lønn/feriepenger etc etc gjelder av naturlige grunner ikke. Dette framgår av tidligere siterte §1-6, 1.ledd bokstav a. Hmmm. I følge krikkert () er det opplæringslova kapittel 9a som regulerer forholdet mellom elev og skole, og universitets- og høgskoleloven kap 4 som dekker forholdet mellom student og læreinstitusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå