TRL Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Heisann! Jeg har et stort kabinett med plass til mange disker. Chiftech Mesh heter det, og har plass til 8 disker. I tillegg har jeg satt inn en Chiftech? holder for 3 sata disker står i 2 5.25 plasser. Som om det ikke er nok, har jeg også en 5.25 ramme til med enda en disk. Bare for å toppe dette har jeg til slutt 2 usb disker tilkoblet. Til sammen er dette 14 disker i tillegg til cd-spilleren. Hovedkortet er et MSI AMD Diamond et eller annet med mange sata tilkoblinger, og en ekstra ide (raid?) tilkobling. I tillegg har jeg montert et pci kort med flere sata og ide tilkoblinger. Maskinen kjører i dag på win7-64 bits. Problemet er at dette suger jo ut veldig mange bokstaver på maskinen min. Jeg har også et lokalt nettverk her med en liten web server, en nas boks for backup av bilder, pluss andre maskiner i huset til kone og barn. Dermed trenger jeg enda flere bokstaver... Har tenkt litt på muligheten for å slå sammen disker til felles stasjon, men vet ikke helt hva dette innebærer og hvor trygt det er å ha slike jbod stasjoner. Har også montert disker inn mapper på andre disker, men syntes det ble veldig uoversiktelig. Hva er den beste fremgangsmåten å løse dette på? Trond Endret 19. mai 2010 av TRL Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Software raid jbod funker vel det. Ja vet det ikke heter raid men det høres fint ut Kan gjøres fra Windows, spanned volume eller noe. Endret 19. mai 2010 av SweetMaryJane Lenke til kommentar
TRL Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Software raid jbod funker vel det. Ja vet det ikke heter raid men det høres fint ut Kan gjøres fra Windows, spanned volume eller noe. Kjenner til at dette skal gå, men er ikke sikker på hvordan dette fungerer og hvor sikkert det er. Hva skjer f.eks om en disk i et jbod raid dør eller skades? Er det mulig å gjenopprette filer på den skadede disken da, og hva med dataene på de øvrige diskene i "samlingen"? Trond Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Med jbod mister du data på den disken som failer, ingen andre. Om det er mulig å gjenopprette kommer vel litt ann på. Må du nesten spørre IBAS om etter at det har skjedd Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Har ikke testet ut FlexRAID selv pga har ikke nok antall disker til at det skulle lønne seg. Men kan jo være verdt å ta en kikk på. Det enkleste du kan gjøre for å slippe å bruke opp stasjonsbokstaver er nok å montere volumene (partisjonene) i tomme mapper via diskbehandling. Lenke til kommentar
TRL Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Med jbod mister du data på den disken som failer, ingen andre. Om det er mulig å gjenopprette kommer vel litt ann på. Må du nesten spørre IBAS om etter at det har skjedd Jeg har jobbet litt med å gjenopprette tapte data og disker selv, og etter hva jeg har lest tror jeg det skal å hente tilbake tapte data i et JBOD. Lurer på om det går å finne data på feilet disk også, avhengig av hva slags feil dette er. Spinner den ikke opp er det en jobb for IBAS, hvis ikke er det utrolig hva som går :-) Har bestemt meg for å prøve dette ut i Windows sitt dynamisk disk opplegg. Om mulig tester jeg ut å fjerne eller få en disk til å feile, så lærer jeg litt om det også :-) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det er bedre å stripe diskene om de er like store. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Har du 14 disker så er RAID 5 eller 6 array tingen for deg. Enten så får du kjøpe kontroller med RAID og porter til en dyr sum, eller kjøpe billige kontrollere som er PCI-E basert for å koble til diskene og deretter kjøre Software RAID i Linux. Da kan du lage en gigantisk stasjon med en bokstav å kjøre alt ifra, enkelt og greit. Riktignok blir det noe annet om det er Linux software RAID men bokstaven kan du mappe inn i Windows som en nettverksstasjon. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 (endret) Jeg vil annbefale FlexRAID, en slags software RAID som har mange fordeler over hardware raid, spesiellt i hvor fleksibelt og billig det er. Som med all software raid/pseudoraid er hastigheten dog litt lavere, men det er ofte noe man ikke bryr seg om så mye for lagtidslagring av veldig store mengder data. Fordelen for din del med dette er: - Du slipper å betale flerfoldige tusen for hardware kontroller (finnes nok neppe noen med 14 porter uansett) - Du kan kombinere disker av alle slags størrelser (UTROLIG nyttig) - Du kan kombinere alle slags lagringsmedium samme. eksterne disker, interne disker, USB disker nettverksdisker og online disker til og med. Den spiser alt, så du kan sette det opp som du vil. Hvordan diskene er koblet til spiller ingen rolle så lenge OSet kan se dem (støtter Linux og windows). Med 14 disker så vil du da kunne ha relativt bra sikerhet med et RAID5 type oppsett, eller evt. et RAID6 type oppsett for enda mer sikkerhet, og samtidig miste lite lagringsplass prosentmessig. Jeg holder fremdeles på med å sette meg inn i FlexRAID for eget bruk og holder på å teste nå faktisk med et lite testoppsett av 3 gamle disker jeg hadde liggende, men allerede er jeg meget imponert over mulighetene dette gir for en robust og lavkostnad redundans løsning. Selvfølgelig kan du også bare sette opp alle diskene med JBOD i windows for at de skal se ut som en enkelt disk, men da får du ingen redundans og om en disk ryker så ryker også alle filer som hadde ett eller flere fragmenter på den disken. Kort sagt er det en dårlig løsning totalt sett, spesiellt med 14 disker der du nesten MÅ forvente at en eller flere ryker innen et år eller to. FlexRAID koster ingenting mer (bare kanskje litt mer lesing) og gir mange gode muligheter i retur. -Stigma Endret 22. mai 2010 av Stigma Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Rart at man nå i 2010 fremdeles er begrensa til én bokstav i stasjonsnavnet i Windows. Selv på de gamle Amigaene fra 80-tallet kunne man bruke C:, D:, DH0:, GUNNAR: eller WOOBLEDOOBLE: om man ville. Nå kan man bare bruke A-Z før man må til med klabb som å montere i mapper. Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det er helt latterlig. Jeg installerte 2 maskiner i ett bedriftsnettverk her forleden, med rimelig mange nettverk shares koblet opp. Maskinene hadde også minnekortlesere som stakk av med 6 stasjonsbokstaver... Endte opp med å disable minnekortleserne. Microsoft burde hatt pryl for lenge siden. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det er jo bare å la være å bruke Microsoft-OS, det. :-) Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Det er jo bare å la være å bruke Microsoft-OS, det. :-) Det er faktisk ikke bare bare når du er avhengig av applikasjoner som kun fungerer på Windows. Du kan jo også prøve å overtale 200 brukere til å skifte til ett annet operativsystem de ikke har brukt før, for så å overtale en ledelsen i en bedrift til å bruke utallige timer på å sette opp alle arbeidsstasjonene på nytt... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Kan ikke skjønne hva dere klager over. Stasjonsbokstaver? Sett denne dialogboksen før? (nei?) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. mai 2010 Del Skrevet 22. mai 2010 Kan ikke skjønne hva dere klager over. Stasjonsbokstaver? Sett denne dialogboksen før? (nei?) Hjelper ikke det når det kun går fra A til Z. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Hjelper ikke det når det kun går fra A til Z. Du kan jo også bruke ubegrenset med mapper, så har du 10shares for programvare kan du legge samtlige 10 under en stasjon som heter programvare. shares fra forskjellige maskiner,rettighetsgrupper,os(sålenge microsoft os med muligheten for dele) går fint sammen uten problem. Det er helt latterlig. Jeg installerte 2 maskiner i ett bedriftsnettverk her forleden, med rimelig mange nettverk shares koblet opp. Maskinene hadde også minnekortlesere som stakk av med 6 stasjonsbokstaver... Endte opp med å disable minnekortleserne. Microsoft burde hatt pryl for lenge siden. har vært ute for samme på konsulentoppdrag hvor de hadde en halvok ansatt som tok it delen også, de fortvilte når ikke de hadde flere bokstaver. sorterte sharesene som mapper under "hoved"stasjoner og problem løst. gir også forvirring/frustrasjon for de ansatte sitter de med hele anfabetet og skal bla frem til riktige, som igjen gir nedsatt effektivitet. Endret 23. mai 2010 av cruzader Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Det er faktisk ikke bare bare når du er avhengig av applikasjoner som kun fungerer på Windows. Du kan jo også prøve å overtale 200 brukere til å skifte til ett annet operativsystem de ikke har brukt før, for så å overtale en ledelsen i en bedrift til å bruke utallige timer på å sette opp alle arbeidsstasjonene på nytt... En bedrift? Dersom bedriften bryr seg, så kan de endre oppsettet sitt slik at UNC-path brukes for alle delte ressurser. Vips, ingen flere stasjonsbokstaver for nettverket. Men de gidder vel ikke bruke tid / penger på det heller... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå