Midtimars Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Rett før 17.mai Kjøpte jeg bunad til 2 unger i samme butikk. For å være på den sikre siden hang jeg dem rett i skapet uten å ta av plasten slik at de ikke ble flekkete før de skulle brukes. På selve dagen tar jeg altså frem bunadene/festdraktene for å kle dem rett før vi skal ut døren. Da jeg tar av plasten og trer dem på barna oppdager jeg at guttedrakten er STERKT falmet på hele forsiden :O Den har tydelig hengt i solen og mistet fargen. I mangel på noe annet passende tøy (og under forferdelig press og stress) finner jeg ut at jeg ikke kan annet enn å bare la han gå med den, være forsiktig og klage når butikkene er åpen igjen. MEN... Så kommer jeg op dit og får ganske kvasst beskjed om at jeg kan velge en annen bunad (de har ikke flere av den jeg ønsket igjen) eller få en tilgodelapp... Men det er ikke noe jeg vil ha i den butikken bortsett fra bunaden jeg har valgt Føler det ganske urettferdig at jeg skal tvinges til å kjøpe noe annet til 700kr når jeg attpåtil måtte bruke et plagg jeg ellers ikke ville brukt på 17 mai Har de rett til å beholde pengene mine og kreve at jeg tar en annen vare? Jeg hadde jo selvsagt byttet den uten å bruke den om butikken hadde vært åpen :( Setter pris på noen synspunkter her. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 I utgangspunktet har man ikke bytterett på varer kjøpt i butikk, fordi man har mulighet til å se varene før man mottar og betaler for de i motsetning til nettbutikker og postordre. Om de tar produktene tilbake er det isåfall på butikkens premisser. Lenke til kommentar
Midtimars Skrevet 19. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2010 Ja nå tenker jeg ikke på bytterett men reklamasjon.. Varen var pakket inn der den hang i butikken og derfor fikk jeg ikke sett at den var falmet. Ikke hang den ute heller, så jeg forstår ikke hvordan det har skjedd! annet enn at den kanskje hang ute ifjor :O Nå skal jeg bruke den bunaden til en dåp om et par uker i tillegg. Det jeg klarer å lese ut ifra forbrukerportalen er at jeg TROR jeg har krav på at varen blir reparert, eller at kjøpet blir hevet..? Lenke til kommentar
eught Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) I dette tilfellet virker det som varen har en mangel, og det er dermed snakk om reklamasjon som du sier. Butikken kan reparere varen dersom kostnaden ved dette er vesentlig mindre enn en omlevering, noe jeg tviler på i dette tilfellet. Normalt sett kunne butikken hatt rett til å bestille inn et nytt produkt av samme type til deg, men dette blir en litt spesiell situasjon fordi: 1) Det er et plagg som brukes sjeldent, kanskje bare én gang i året 2) Om du får et nytt, så er det slett ikke sikkert at det vil passe neste år ettersom barn har en tendens til å vokse ut av klær relativt raskt Generelt sett må butikkene ikke omlevere til nøyaktig samme modell, dersom et alternativ dekker samme behov. Men bunader er jo såpass spesielle at om man ønsker én spesiell type er det ingen andre som er like. Dersom butikken ikke kan omlevere har du rett på pengene igjen, og du skal ikke måtte godta et gavekort. Om de absolutt ikke vil gi deg pengene igjen, ville vel det beste for å få saken ut av verden være å fått bestilt inn en ny bunad i en størrelse som vil passe til neste år (med mindre du har tenkt å bruke den før det). Jeg er imidlertid ikke sikker på hvordan man skal forholde seg til saken på grunn av dens litt spesielle art, så jeg ville ventet på svar fra en av de mer drevne innenfor forbrukerrett her. Du kan jo også eventuelt sende en mail til forbrukerrådet og spørre hvordan de ser på saken. Edit: Så nå at du hadde planer om å bruke bunaden i en dåp snarlig, så da utgår løsningen med å få bestilt inn en større. Rimelig avhjelpstid er normalt ansett som maksimum 6 uker, før kjøpet kan heves. Men man har jo også punktet om erstatningsprodukt mens den opprinnelige varen enten er til reparasjon eller man venter på å få inn ny. Det er vel heller uaktuelt siden de ikke har den typen du ønsker inne. Dersom de ikke kan skaffe en ny innen du har bruk for den, ville jeg fremmet krav om heving av kjøpet (og du skal da ha igjen pengene, ikke gavekort). Men som tidligere nevnt, tror jeg noen av de mer erfarne i denne forumdelen vet mer om hva du kan kreve i denne situasjonen og nøyaktig hvilke lovparagrafer du skal referere til i butikken . Endret 19. mai 2010 av eught Lenke til kommentar
Midtimars Skrevet 20. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2010 Takk for svar! Jeg forklarte dem at det dreide seg om reklamasjon og ikke bytte. Ser ut til at de har skjønt det nå for nå ringte de og sa jeg kunne hente bunaden med ny vest som de hadde hentet i nabobyen Egentlig litt kjedelig at de ansatte skal være så påståelige og gjøre seg så vanskelige. Vi har jo handlet mye der men det frister ikke til gjentakelse etter den opplevelsen der Men nå har jeg i alle fall tøy til dåpen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Ikke veldig vanlig med reklamasjoner på bunader antar jeg, så ikke sikkert alle i butikken er like drillet Fint det løste seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå